Cara letak facebook badge. Ada blogger baru bertanyakan kepada saya, bagaimana nak letak facebook badge dalam blogspot? Ok. Mudah je ni. Cuba ikuti langkah demi langkah yang akan saya ceritakan di dalam blog post ini. In Sha Allah, di akhir blog post ini anda akan boleh letakkan facebook badge, samada profile mahupun fanpage di blog anda.

Kelebihan untuk sesebuah blog adanya widget pilihan ini ialah bagi membolehkan anda mempromosikan profile facebook dan juga fanpage. Malah, anda boleh kongsikan status terkini menerusi facebook badge ini.

Facebook Badge Bina Kredibiliti dan Kepercayaan

Facebook badge juga membolehkan anda memaparkan jumlah fans (pengikut) di laman sosial Facebook. Ia juga boleh dijadikan satu tool untuk perkenalkan jenama, syarikat, bisnes dan perniagaan anda yang telah anda establish menerusi Facebook.

Ia juga akan berikan nilai autoriti, bina kredibiliti serta kepercayaan pengunjung blog kepada anda sebagai pemilik blog, apatah lagi jika blog anda merupakan sebuah blog perniagaan atau bisnes.

Cuba lihat beberapa contoh Facebook Badge di bawah ini.

Cara Letak Facebook Badge
Cara Letak Facebook Badge

Bukan itu sahaja. Anda juga boleh papar dan kongsikan gambar yang anda upload di Facebook menerusi Facebook Badge ini.

Cara Letak Facebook Badge

Untuk membolehkan anda letak Facebook Badge di blog anda, hanya ikuti langkah-langkah di bawah ini.
Pergi ke Facebook Badge (klik) dan anda akan nampak paparan seperti di bawah ini.
Pilih mana-mana satu pilihan Facebook Badge yang ada. Ada 4 kesemuanya, iaitu Profile Badge, Photo Badge, Like Badge dan Page Badge.

Klik salah satu dan anda akan dibawa ke laman berikut:

Setiap satu badge tersebut akan diberikan pilihan-pilihan, maka pilih. Anda boleh lakukan sedikit ubahsuai jika perlu seperti contoh jumlah kolum, paparan secara melintang, menegak dan item-item yang anda mahu paparkan menerusi badge tersebut. Untuk lakukan ubahsuai, klik link edit this badge yang tersedia.

Jika dah puas hati paparan Facebook Badge anda, hanya klik butang tersedia yang paparkan logo blogger (blogspot). Satu tab browser baru akan terbuka, dan menunjukkan dashboard blogspot anda. Susun atur Facebook Badge yang telah dimasukkan menerusi widget/HTML automatik tersebut. Saranan saya, letakkan ia samada di bahagian sidebar atau footer blogspot anda.

Selamat mencuba.


6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. thanks sharing... errrrr ini tak memberatkan blog ker? Saya cukup risau kalau blog jadi berat

    BalasPadam
  2. Perkongsian menarik tentang Facebook bandge dan boleh cuba buat untuk blog sendiri. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Boleh dijadikan satu alat yang bagus untuk perkenalkan profile FB menerusi blog.

      Padam
  3. Dulu ade letak..sekarang letak simbol je..gehhe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement