Apakah sebab blog tidak boleh menjana income? Anda tentu mahu tahu kenapa selama ini, setelah bertahun ada blog tapi blog tak lagi mampu jana income yang anda harapkan. Ada tu ada, tapi macam tak puas hati je rasa .. hoho. Ok. Dalam blog post ini saya akan cuba berikan beberapa sebab mengapa blog anda tidak menjana income.

Blog merupakan salah satu cara anda buat duit secara online. Menerusi blog, anda boleh sumberkan income samada sampingan atau secara tetap. Ada banyak cabang income yang boleh anda gunakan menggunakan blog. Saya pernah ceritakan mengenai platform pengiklanan, sewaan tapak iklan, menulis job reviews, affiliate dan banyak lagi termasuklah kontest dianjurkan untuk blogger.
3 Sebab Blog Tidak Jana Income

3 Sebab Blog Tidak Jana Income

Ada banyak cabang dan sumber, tetapi kenapa blog anda masih tidak mampu jana income yang anda harapkan?

Trafik Blog

Ini adalah perkara asas untuk sebuah blog menjana income. Tanpa trafik ke blog, anda tidak akan mampu mengharapkan pendapatan online menerusi blog yang boleh buat anda tersenyum. Trafik blog inilah yang akan membolehkan medium pengiklanan seperti Nuffnang, Komli, Innity, Geniee, H12, RevenueHits dan sebagainya memberikan pulangan yang baik dari iklan-iklan online yang dipaparkan di blog anda.

Trafik blog yang tinggi memberikan kemungkinan untuk blog anda jana income yang baik setiap bulan. Apatah lagi seandainya anda mempromosikan produk affiliate yang boleh berikan komisen sehingga lebih 50%. Dengan menggunakan beberapa teknik penulisan dan promosi seperti di dalam Kitab SEO Merah Jambu dan Rahsia KlikJer.com; in Sha Allah, income tiga angka setiap bulan boleh anda perolehi tanpa sebarang masalah.
3 Sebab Blog Tidak Jana Income

Fundamental buat duit online, anda perlukan trafik kepada sesuatu yang boleh berikan income. Jika tanpa trafik, ia ibarat anda buat kerja sia-sia. Cuba dapatkan trafik blog tinggi menerusi 26 cara blog terima trafik yang pernah saya tampilkan!

Cara, Gaya dan Teknik Penulisan

Salah satu teknik buat duit dengan blog ialah menerusi gaya dan teknik penulisan. Gaya dan teknik penulisan ini antara teknik yang saya gunakan untuk jana income blog menerusi affiliate dan juga sumber PPC (Pay-Per-Click) contohnya 8Share dan juga ChurpChurp.

Malah, saya gunakan teknik ini untuk dapatkan komisen affiliate bertalu-talu walaupun entri yang saya terbitkan itu sudah bertahun berlalu. Jika anda sudah miliki Kitab SEO Merah Jambu dan juga Rahsia KlikJer.com; anda mungkin sudah faham mengenai teknik ini.
Rahsia Buat Duit Affiliate KlikJer.com

Tidak Pelbagaikan Sumber

Rata-rata blogger baru hanya kekal tetap pada satu-satu medium cara buat duit dengan blog. Mengapa tidak dipelbagaikan. Blog ada banyak ruang untuk dieksploitasi untuk membolehkan ia menjadi mesin duit online.

Saya lihat blogger baru hanya memilih Nuffnang untuk platform pengiklanan, walhal ada 101 medium pengiklanan yang boleh blogger baru daftar dan jana income terbaik menerusi blog. Kenapa tidak ambil peluang untuk daftarkan diri dalam program Google Adsense yang sudah sekian lama berikan income lumayan untuk blogger seluruh dunia? Google Adsense adalah salah satu ruang terutama untuk blogger blogspot jana income blog dalam USD!

Hanya pandukan kepada panduan Jana Wang Adsense, in Sha Allah, anda akan dapat lihat teknik, cara, serta potensi yang boleh anda gunakan untuk jana income blog menggunakan Google Adsense.

Anda juga boleh jana income blog menerusi penulisan advertorial atau buat Job Reviews untuk pengiklan. Boleh juga dapatkan kerja online yang berkaitan dengan blogger di Jobdirumah.com.

Ok. 3 sebab sudah saya berikan mengapa blog anda tidak boleh jana income. Perkara ini banyak berlaku terutama di kalangan blogger baru yang impikan mahu jana income menerusi blog.

Buat blogger yang dah lama ada blog tetapi masih bermasalah untuk jana income blog, mungkin boleh perhatikan 3 sebab-sebab di atas, check balik apa yang tidak kena dan terkurang selama ini. In Sha Allah, boleh diperbaiki.

10 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Betul tu HH. Bukan mudah nak menjana income lumayan melalui blog. Banyak yang perlu dicuba dan dipelajari. Yang penting tak putus asa mencuba kan..

    BalasPadam
  2. macam PG la tu. banyak benda lagi PG kena belajar kalau nak menjana pendapatan sampingan melalui blog ni :D
    uncel HH. Jemput join sekali
    iPhone 5S Giveaway by Syafiqspecki ya. hehe.

    BalasPadam
  3. Tahniah HH kalau dapat praktik semua nie. Terlalu complicated untuk faham semuanya serentak. Mungkin ambil masa skit. Bestnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Normal tu ambil masa. Saya pun ambil masa gak mula2.

      Padam
  4. Nad berusaha untuk menaikkan traffic..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, penting usaha untuk trafik blog. Dapat dalam 1000-2000 uv sehari kira ok dah bagi saya.

      Padam
  5. kena cari gali dan apply banyak lagi ilmu. Rugi tak apply kalau jadi blogger bertahun-tahun. Thank you for sharing HH.

    Jemput ke blog nuha.. entry: rezeki Allah SWT

    BalasPadam
  6. saya adalah orang yang telah bertahun berkecimpung dalam blogger
    tapi tak penah earned barang sesen pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpe. Harap entri ini dah buka peluang dan sedikit pengetahuan mengenai dunia blog yang boleh jana income blog.

      Padam
  7. Masih bertatih. Terima kasih sifu atas tunjuk ajar ^^

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement