Nama makanan ni Masalodeh. Pernah makan tak? Dulu, saya tak tahu pun nama kuih tradisional masyarakat India nie.

Serius dulu siap yek yek lagi (dalam hati) bila ada yang hulur. Tapi sekarang, Masalodeh antara kuih yang saya gemar.

Masalodeh. Terfikir dari mana la dapat nama kuih macam tu. Adakah asal dari perkataan Masala dan pembuat kuih berseluar londeh? Atau dari perkataan Lodeh?

Semasa menulis entri ini, capaian saya terhad untuk buat research. Jadi, mungkin anda boleh berkongsi sesuatu di ruangan komen.

Masalodeh diperbuat kacang dal atau parpu. Ada cili kering, ada garam ada tepung. Resepi penuh saya tak tahu.

Bagi saya, Masalodeh kalau garing pedas adalah terbaik.

Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

9 Komen

real sebutan masala vaadai..
tepung cikit jaa.. tabur cikit utk bagi melekat..

Reply

nad suka yang ade cili kering..

Reply

Dulu kerap jugak buat masalodeh @ vaadai ni untuk abah... dia suka sangat... :) Bro hasrul nak try buat, Google saje... haha

Reply

Masalodeh memang dah terkenal sangat di penang

Reply

vadei...salu panggil gitu..hiihi

Reply

ingat lagi ni makanan feveret budak-budak opis

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.