Inilah akibat bila kereta tidak dijaga dengan baik. Sekali nak rosak, memang kopak dibuatnya. Kereta Viva 850 yang sudah berusia 7 tahun akhirnya kena buat servis dan repair yang makan duit...hoho.

Teringat kata-kata wife saya.

"Abang .. cuba abang check Viva tu, lain macam je bunyinya" kata wife saya.
"Ishh ok je, biasa je ni .. " kata saya.
"Kan bunyi bising tu ... kalau ayang bawak, mesti bunyi kuat  ..." kata wife saya lagi.
"Ala, biasalah .. kereta dah lama, ni mungkin sebab minyak enjin ni belum tukar lagi.." saya ulas.
"Ke ezos dia problem, bocor kot bang .. nanti jadi macam kereta dulu tu ... ezos tertanggal tengah jalan ..." mengimbas peristiwa kereta lama saya yang terjatuh kepala ekzos di tengah jalan sehingga buatkan bunyi kereta macam kereta berkuasa turbo ... haha.

Perbualan itu tidak menjadikan apa-apa kepada kereta Viva 850cc. Dan pada satu hari .....

Bila Kereta 7 Tahun Kena Servis

Bila Kereta Viva 7 Tahun Kena Servis
Wife saya telefon. Ketika itu saya berada di Hospital Parit Buntar untuk membuat pemeriksaan tahap gula dan kolesterol dalam darah.

"Abang .. nak dengar citer lawak tak?" kata wife saya dalam telefon.
"Apa dia?" tanya saya.
"Tadi masa hantar Maira ke sekolah, kereta tak boleh start ..." kata wife saya sambil tergelak kecil.
"Uhh .. kenapa tak leh start? bateri kong ke?" tanya saya.
"Ntah .. pulas kunci tak jadi apa-apa ...nasib baik dah sampai sekolah hantar Maira, bila ayang reverse kereta, tetiba mati enjin, nak start balik dah tak boleh..." terang wife saya.
"Nasib baik ada G yang hantar anak dia .. bolehlah tumpang ke opis .." sambung wife saya lagi.

Pada fikiran saya ketika itu, mungkin sebab bateri kereta dah kong. Tapi bila ingat-ingat balik, rasanya baru tukar bateri kering tu.

Nak tahu tips penjagaan kereta tak? Nah - Tips dan Rahsia Kereta Lama Seakan Baru.

"Hmmm masa pulas kunci, benda-benda lain menyala tak?" tanya saya.
"Ntah, tak perasan lak, rasanya menyala ..." kata wife saya menjawab pertanyaan.
"Takpe .. nanti kita pergi tengok lepas abang sudah abis check darah" kata saya.

Lalu, saya pun pergilah dengan isteri nak lihat 'kesihatan' kereta Viva yang ditinggalkan depan sekolah tadika Islam anak saya.

Sekali saya pulas .. ehhh .. boleh pulak start enjin kereta ni. ... haha .. isteri saya tergelak-gelak tengok magis yang saya lakukan.

"Ehh macamana abang boleh start kereta lak? Tadi ayang buat tak boleh pun ... " kata wife saya sedikit terkejut dengan kehebatan saya menghidupkan enjin kereta.
"Hmm ni nak kena servis dah ni ... jom bawak Viva ni gi servis dulu ..." kata saya.

Saya pun pandulah dengan penuh berhemah dan tiba di bengkel kereta. Isteri saya pula follow dari belakang dengan kereta lain.

Untie workshop tu tanya apa masalah .. saya pun suruh wife cerita A sampai L ... pastu untie tu kata dia akan suruh mekanik check.

Nah. Ekzos bocor kena ganti. Pedal break. Tayar dah tak elok. Itu ini .. lalalalalala macam-macam mekanik tu kata kena repair. Jadi, dah alang-alang kena buat, maka saya dan wife instruct la apa yang perlu dilakukan, dapatkan rekemen mekanik tu apa yang perlu diganti untuk tujuan keselamatan.

Perghh beratus kauuuu ....
Bil Bila Kereta 7 Tahun Kena Servis
Harga servis kereta viva 850cc
Nasib baik adik ipar ada yang kerja mekanik, jadi counter-attack balik harga barang dengan segala macam butiran dalam bil. Semuanya normal. Bukan kena tipu dengan bengkel punya cerita.

Alhamdulillah. Kejadian ini setidak-tidaknya telah membolehkan kereta Viva tu dapat ekzos baru dan tukar beberapa benda yang sudah dimamah usia. Nasib baik rosak depan sekolah anak saya tu, kalau kat highway? Kalau rosak ntah mana-mana ... mau kena tapau dengan mekanik 'jalanan' dan workshop kaki tipu. Penting ooo kena ambil tahu pasal kereta ni dan cara nak menjaganya agar kelihatan sentiasa ok ... dan baru .. hoho..

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. kalau bab servis ni husband mak jemah mmg particular..dia lah yang selalu pantau masa servis, insyaAllah tak pernah miss servis kereta

    BalasPadam
  2. nak jaga kereta orang kata kena jaga servisnya kan..tp bab servis MJ memang zero hehee

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement