30 Jun 2014

Panduan Berpuasa Pesakit Kencing Manis

Panduan berpuasa untuk mereka yang mengidap penyakit kencing manis, adalah satu panduan serius kena ikuti oleh pesakit kencing manis. Jangan ambil mudah, kerana jika salah pemakanan, seseorang yang ada penyakit ini boleh menghadapi masalah hipoglisemia, hiperglisemia atau dehidrasi. Malah, dalam sesetengah kes, jika tidak ditanggani boleh menyebabkan pesakit pengsan dan koma!

Terma hipoglisemia, hiperglisemia atau dehidrasi tentu ramai yang tidak tahu. Jadi, saya ringkaskan di bawah ini untuk lebih pemahaman.

  • Hipoglisemia - keadaan di mana pesakit menghadapai masalah paras gula dalam darah terlalu rendah
  • Hiperglisemia - keadaaan pesakit yang ada paras gula terlalu tinggi
  • Dehidrasi - pesakit kencing manis kekurangan air di dalam tubuh badan.

Panduan Berpuasa Ramadan Buat Pesakit Kencing Manis

Sejak saya disahkan hadapi penyakit Kencing Manis dengan bacaan antara 10-12mmol/L; saya perlu berhati-hati dengan apa yang saya makan dan mahu makan. Nasib baik saya ada isteri yang agak arif bab-bab ini, dan nyata sangat prihatin dengan makanan yang saya ambil dan perlu ambil.

Kadar Kandungan GulaTahap
Dari 70 – 99 mg/dL (3.9 – 5.5 mmol/L)Normal
Dari 100 – 125 mg/dL (5.6 – 6.9 mmol/L)Berisiko untuk mendapat diabetes
126 mg/dL (7.0 mmol/L) dan ke atasDiabetes

Buat masa ini, saya masih lagi bebas dari pengambilan ubat berkaitan kencing manis. Saya telah memohon untuk melakukan pengubahsuai cara hidup dan cara pemakanan saya. Tempoh 6 bulan diberikan kepada saya untuk menunjukkan perubahan positif.

[Ads] Tips Untuk Jaga Pemakanan Dengan Aplikasi Online FoodBits

Ada kata orang yang mempunyai penyakit kencing manis tidak perlu berpuasa, disebabkan oleh risiko-risiko yang saya sebutkan di awal tadi. Tapi, saya fikir dengan cara berpuasa, seorang pesakit itu boleh kawal dengan baik kandungan gula dalam darah, lantas membolehkannya bebas dari belenggu penyakit ini.

Contoh Menu Diet Pesakit Kencing Manis Ketika Ramadan

Apa yang perlu saya buat ialah melaksanakan panduan berpuasa untuk pesakit kencing manis. Saya telah dapatkan satu contoh diet atau panduan pemakanan yang disyorkan, seperti jadual di bawah.
Panduan Berpuasa Pesakit Kencing Manis

Waktu MakanContoh Menu
Berbuka puasa(7.30 malam)1 biji buah epal / 2 biji kurma
1 keping kuih tanpa gula
1 gelas susu
Selepas solat maghrib (8.00 malam)1 ½ cawan nasi / mi / mihun
1 ketul ayam / ikan
1 cawan sayur berdaun hijau
1 biji buah limau
Air kosong
Selepas tarawih/minum malam (10.30 malam)1 keping kuih tanpa gula /
3 keping biskut krim kraker /
1 keping roti
1 gelas susu
Sahur (5.00 pagi)1 ½ cawan nasi / mi / mihun
1 ketul ayam / ikan
1 cawan sayur berdaun hijau
1 potong betik

Kepada mereka yang senasib dan mempunyai adik-beradik, sedara-mara, jiran, atau kawan-kawan yang hadapi masalah ini, mungkin boleh jadikan panduan diet di atas sebagai rujukan.

Tips Berpuasa Pesakit Kencing Manis

Dan berikut beberapa tips untuk pesakit kencing manis semasa berpuasa.
  1. Jangan tinggal waktu bersahur.
    • Waktu bersahur perlulah selewat mungkin sebelum waktu imsak.
    • Ketika bersahur perlu seimbangkan makanan dengan karbohidrat yang secukupnya.
  2. Jangan melambatkan waktu berbuka.
    • Memadai waktu berbuka dengan 2 biji kurma terlebih dahulu sebagai sebahagian daripada karbohidrat.
    • Hadkan pengambilan makanan yang tinggi gula.
  3. Digalakkan mengambil hidangan utama selepas solat maghrib.
    • Perlu mengamalkan pemakanan yang seimbang.
  4. Minum malam selepas solat tarawih.
    • Boleh diambil sebagai pengganti snek sebelum tidur.
  5. Sertakan buah-buahan dan sayur-sayuran ketika sahur dan berbuka.
    • Karbohidrat yang mengandungi serat yang tinggi adalah digalakkan untuk setiap hidangan utama.
  6. Hadkan makanan yang bergoreng dan berlemak.
    • Contohnya: Masakan berlemak yang menggunakan santan, ayam goreng, mi goreng dan lain-lain.
  7. Hadkan makanan yang tinggi garam.
    • Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan risiko kekurangan air.
  8. Minum air secukupnya.
    • Minum air yang cukup terutamanya ketika sahur untuk menggantikan air yang hilang ketika berpuasa. Disarankan untuk mengambil 8 gelas air sehari terutama ketika masa tidak berpuasa (malam).
Apa yang diberikan ini hanyalah panduan asas, adalah lebih baik anda bertanya kepada doktor anda, kerana penyakit kencing manis adalah berbeza dengan individu, begitu juga dietnya. Ini disebabkan ada pesakit ini punyai penyakit lain juga, contohnya darah tinggi dan juga tahap kolesterol tinggi dalam tubuh.

Risiko Pesakit Kencing Manis yang Berpuasa Ramadan

Awal tadi, saya ada kongsikan mengenai 3 mudarat yang mungkin dihadapi oleh pesakit kencing manis jika berpuasa. Maka, untuk itu kena tahulah tanda-tanda awal terkena 3 mudarat tersebut. Bila ada tanda-tanda ini, maka dibolehkan untuk pesakit kencing manis berbuka puasa untuk mengelakkan lebih mudarat dan bahaya.

Tanda Hipoglisemia

  • Lemah, menggigil.
  • Berpeluh.
  • Pening.
  • Lapar.
  • Penglihatan Kabur.
  • Letih-lesu.
  • Sakit kepala.

Cara Atasi Hipoglisemia

  • Sekiranya mengalami tanda-tanda hipoglisemia, minum ½ cawan air manis atau hisap 3 biji gula-gula atau 3 sudu teh gula/madu.
  • Kemudian, rehat 10 hingga 15 minit. Jika paras gula darah tidak kembali paras normal, sila ulangi langkah 1 sekali lagi.
  • Jika jarak masa makan yang seterusnya adalah lebih dari 20 minit, sila ambil 1 hidangan karbohidrat kompleks seperti 1 keping roti atau 1 keping sandwich atau 3 keping biskut kraker krim atau 1 biji buah atau 1 cawan susu.

Tanda Hiperglisemia

  • Kerap buang air kecil.
  • Terlalu dahaga.
  • Sangat letih.

Tanda Dehidrasi

  • Amat dahaga.
  • Kulit dan lidah yang terlalu kering.
  • Fikiran terganggu.
Risiko-risiko yang saya sebutkan di atas hanya tinggi untuk pesakit yang mengambil ubat. Maka, seperti saya, risiko itu amat rendah, jadi memang tak ada makna nak cari alasan nak berbuka puasa atau tidak berpuasa. Cuma mungkin berdasarkan menu tadi, saya perlu bahagikan agar ia tidak melonjakkan paras gula dalam darah selepas berbuka.

[Ads] Ketahui Menu Sihat Untuk Kuruskan Badan Tanpa Berlapar

Kepada sesiapa sahaja yang mendapati diri mereka ada kandungan gula dalam darah yang tinggi, saya nasihatkan cuba mendapat pendapat dan bantuan doktor menerusi diet pemakanan dan cara hidup sebelum ambil keputusan menggunakan atau mengambil ubat seperti insulin.

Apabila anda dah mula ambil ubat, maka tubuh badan hanya akan respon dengan ubat je selepas itu, kalau tak ada ubat, risiko tinggi. Hidup pun bergantung dengan ubat sudahnya.

In Sha Allah, dengan sedikit perkongsian ini saya harap ada yang boleh memanfaatkannya.

Sumber dan rujukan: http://www.mmgazette.com/faulina-khamisan-puasa-diabetes/



Bertanyalah Jika Mahu Masuk Syurga

Kena ajar anak-anak kita untuk sering bertanya, bukan setakat hal akademik, tetapi bertanya bagaimana mahu masuk syurga Allah S.W.T. Ramai ibubapa yang abaikan perkara ini, iaitu menanam minat anak-anak untuk mencari syurga Allah S.W.T yang hakiki.

Saya terlintas untuk menulis perkara ini apabila hadir ke majlis penyerahan kad laporan pencapaian akademik anak saya di sekolah. Saya tertarik apabila guru-guru di sekolah itu menekankan soal masuk syurga dengan adanya ilmu. Hebat bukan? Guru yang sampaikan akademik tetapi pada masa sama buatkan pelajar-pelajar mahu masuk syurga!

Ajari Anak-Anak Untuk Bertanya Cara Masuk Syurga

Bertanyalah Jika Mahu Masuk Syurga
Saya bukan seorang bapa super hebat dan sempurna, tetapi tidakkah seorang bapa mahukan anak-anaknya masuk syurga dan mendapat kebaikan dunia akhirat? Dari kita berkorban kepada sesuatu yang kurang kekal untuk anak-anak, adalah lebih baik kita korbankan untuk sesuatu yang nyata pasti.

Sebagai ibu bapa, seharusnya kena didik anak supaya sentiasa bertanya perihal ini; cara nak masuk syurga Allah S.W.T dan mendapat kebaikan dunia serta akhirat. Untuk bolehkan mereka bertanya, maka ibu bapa kenalah dulu mula bertanya ...
Bertanyalah Jika Mahu Masuk Syurga
"Adik, adik tau tak kat syurga tu ada gula-gula besarrrr .. "
"Ye ke abah?"
"Hmm besaarrr .. sehari makan pun takkan habis tau adikkk .... sedappp sangat.."
"Macamana abah nak dapat gula-gula besar tu abah?"
"Adik kenala belajar untuk masuk syurga ... "
"Yey yey adik nak masuk syurga .. nak masuk syurga dengan abah .."
"Nak masuk syurga, kena belajar satu doa dulu .."

Video Si Udin Bertanya



Kita juga walaupun umur dah lanjut usia, jika benar masuk syurga Allah S.W.T; maka jangan segan untuk bertanya, hatta kepada mereka yang jauh lebih muda belia dari kita. Tak salah bertanya.

Zaman sekarang, ramai dah kurang bertanya. Semua lebih selesa belajar sendiri tanpa gurunya; semua lebih suka mencari informasi menerusi Google dan internet. Dan akibatnya; anda yang tak khatam, sasar jauh, tak capai matlamat ... dan paling takutnya; terbelajar benda yang sesat!

Bertanyalah jika mahu masuk syurga, sepertimana si Udin dalam klip video di atas.... best tak lagu tu? Lagu ni kegemaran kami anak beranak. Kalau masuk dalam kereta, pasti putar dan kami berdendang dondang dengan lagu Si Udin Bertanya dari Wali Band.

Lirik Si Udin Bertanya - Wali Band

Si Udin datang kepadaku
Saat itu malam pukul tujuh
Dia bertanya doa bahagia
Ku jawab inilah doanya

Korus:

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Lalu esoknya si Udin lagi bertanya
Apa doa agar masuk surga
Dan ku jawab "ente banyaq tanya"
Baiklah ini pun doanya

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Semoga perkongsian kisah Abah Blogger ini memberikan manfaat buat semua. In Sha Allah.

Kuih Muih Bazar Ramadan Wajib Ada Tanda Harga

Rasanya ini pertama kali diwartakan bahawa kuih muih wajib ada tanda harga di Bazar Ramadan. Sebelum ini, saya tak pasti samada pernah diwajibkan. Tetapi kalau ikut kebiasaan, sememangnya peniaga perlu dah letakkan tanda harga walaupun apa barang pun yang dijual. Tak perlu nak keluarkan apa-apa peringatan lain lagi. Semua patut dah peka.

Saya tinggal di Parit Buntar. Alhamdulillah, kebanyakkan peniaga di sini faham akan undang-undang simple ini. Bukan susah pun, tulis je atas kertas atau koyakkan kotak terpakai dan tulis. Kalau ada whiteboard, tulis dan update harga barang dijual di situ. Mudah kan?

Tanda Harga Kawal Kenaikan

Di Parit Buntar, amalan letak tanda harga memang biasa nampak. Malah peniaga harian yang jual kuih muih di depan Pasar Awam Parit Buntar pun letakkan tanda harga makanan yang dijual. Mungkin, kesedaran lebih kot di Parit Buntar memandangkan cawangan KPDNKK di sini proaktif buat pemantauan dan orang ramai nak buat laporan pun mudah.

Itu sebab harga barangan di Parit Buntar murah. Bila orang lain sibuk harga ikan kembung melambung sehingga RM7-8 sekilo, di Pasar Awam Parit Buntar boleh dapat RM3-4 je sekilo. Pernah sekali saya beli ikan kembung harganya RM2 sekilogram, dan beli ikan merah (Red Snapper) RM8 sekilogram.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Alias Ahmad, berkata arahan itu dikuatkuasakan kerana ramai peniaga masih menggunakan kaedah menyenaraikan harga semua juadah dalam satu tanda harga sehingga mengelirukan pengguna. - Berita Harian

Kuih muih yang dijual di Bazar Ramadan memang patut ada tanda harga. Ia memberikan pilihan kepada pembeli. Jika rasa harga tak berbaloi, maka pembeli boleh cari yang lain. Bukan apa, ada kalangan peniaga yang ambil kesempatan di bulan Ramadan ini untuk kaut untung lebih; alasan mereka sebab harga bahan mentah mahal dan susah nak dapat.

Kena Bezakan Harga Sebenar dan Tawaran Promosi

Di kebanyakkan tempat, harga kuih muih selalunya main lump-sum, atau dijual kira harga pukal gitu. Contoh macam 3 seringgit, 4 seringgit atau 5 dua ringgit. Walaupun kuih muih jual pukal, kena juga letak tanda harga pada setiap jenis kuih yang dijual. Ini memang peraturan wajib.

Ada peniaga tak tahu, dengan letakkan tanda harga; ia sebenarnya boleh melariskan jualan mereka. Belajar sedikit teknik mengumpan dan promosi, in Sha Allah, dengan letak tanda harga akan buat orang berpusu-pusu datang beli. Tapi tak ramai yang buat, dan kurang gunakan teknik ini.

Kena bezakan antara letak tanda harga untuk jualan, dan tanda harga untuk promosi.

Contoh: Beli Satu RM0.40 Beli Lima RM2.00. Kalau sekali pandang, beli satu - 4; beli lima - 2. Pelanggan akan nampak lima sebab dapat beli banyak dengan harga nilai kecil (pada pandangan mereka); tetapi harganya sama sahaja; teknik ini memberikan keputusan pembeli beli lebih banyak dan bukan satu. Langsung tingkatkan volume jualan dan keuntungan.

Kuih muih patut letak tanda harga mungkin ada yang tidak tahu kerana ramai peniaga Bazar Ramadan adalah peniaga first timer (agaknya). Baru cuba berjinak dengan perniagaan tanpa ada ilmu dan pengalaman secukupnya. Bila tak ada ilmu, main redah je, makanya timbullah masalah seperti ini.

Pihak KPDNKK dah berikan amaran supaya peniaga kuih muih di Bazar Ramadan kena dan wajib letak tanda harga. Harapnya dah beri amaran ini, maka peniaga-peniaga kena ambil pedulilah, jangan sampai nanti, barang dijual dirampas, bisnes lingkup dan diri kena bayar denda...ohh tak ke naya tu!

Dan saya fikir KPDNKK perlu juga didik selain main denda dan hukum je peniaga-peniaga first timer ini. Mereka patut beritahu, bagaimana nak letak tanda harga betul, dan bagaimana nak promosikan harga makanan. Jadi, in Sha Allah, saling akan hormat dan saling akan kerjasama.



Buffet Ramadhan Casa Ombak

Buffet Ramadhan Casa Ombak adalah antara puluhan promosi yang boleh anda dapati berkaitan panduan buffet ramadhan tahun ini (2014). Kali ini, saya ingin kongsikan satu promosi istimewa buffet ramadhan dari Ombak Creative iaitu Buffet Ramadhan Casa Ombak.

Casa Ombak Banglo merupakan sebuah banglo cantik dengan persekitaran dalam taman yang mendamaikan, sesuai dengan lokasi di Jalan Damai, Kuala Lumpur. Untuk tahun 2014, Casa Ombak yang diuruskan oleh Ombak Creative akan menyediakan promosi buffet Ramadhan dengan tawaran harga cukup menarik.

Promosi Buffet Ramadhan Casa Ombak

Buffet Ramadhan Casa Ombak 2014
Untuk info, Ombak Creative adalah merupakan sebuah syarikat event management di bawah pengurusan Casa Ombak Sdn Bhd. Dengan pengalaman lebih 10 tahun dalam menguruskan katering, majlis korporat, kenduri perkahwinan dan majlis persendirian eksklusif. Pastinya Buffet Ramadhan Casa Ombak menjanjikan satu suasana berbuka puasa yang unik dan tersendiri. Apatah lagi diuruskan oleh mereka yang sudah ada pengalaman mengendalikan majlis besar-besar. Jadi, expectation untuk anda ialah satu layanan dari perkhidmatan yang terbaik!

Buffet Ramadhan Santai dan Damai

Menariknya lagi, buffet tersebut akan diadakan dalam suasana santai dengan adanya stall atau gerai buffet terbuka agar memudahkan pelanggan memilih seaneka juadah berbuka puasa yang tersedia. Nak lagi seronok, ada stall untuk Instant Cook Stall Corner bagi pelanggan merasai hidangan panas-panas dan bukan suam-suam kuku dengan cara tersendiri.

Tengok suasana santai yang saya kongsikan di bawah ini. Nampak best je kan? Makanan pun nampak best, memang kena dengan harga dan bayaran. Oppss, harga? Ok hujung entri ini anda akan tahu berapa caj yang dikenakan untuk berbuka puasa penuh santai suasana taman di Casa Ombak ini.

Menu Utama Buffet Masakan Kampung

Apakah menu utama yang disediakan oleh Casa Ombak?

Menu utama buffet Ramadhan Casa Ombak adalah hidangan masakan kampung, dengan pelbagai juadah yang menyelerakan. Agak pasti, jika sudah hidangan masakan kampung, ulam-ulaman dan sambal belacan tentu sudah tersedia dalam menu berbuka puasa, ye tak? Lagi-lagi ia akan mengingatkan akan masakan ibu dan nenek di kampung.
Suasana santai Buffet Ramadhan di Casa Ombak
Buffet Ramadhan Casa Ombak Jalan Ampang
Nasi kerabu di Buffet Ramadhan Casa Ombak

Ramai juga yang telah mencuba masakan buffet yang disediakan. Ada beberapa rakan blogger telah berkesempatan berbuka puasa di Casa Ombak, dan rata-rata memang berpuas hati samada dari segi suasana, hidangan buffet makanan yang disediakan termasuklah juga dengan layanan di situ.

Jika Google Buffet Ramadhan Casa Ombak, anda akan lihat banyak review yang positif mengenai pakej buffet yang disediakan.

Ruang Selesa Ibadah Sholat Casa Ombak

Buka puasa dengan hidangan masakan kampung terbaik, bagaimana pula dengan ibadah wajib sholat yang perlu ditunaikan? Tentu ramai yang mahu tahu samada kemudahan ruang sholat ada disediakan di Casa Ombak ini.

Alhamdulillah, Casa Ombak ada menyediakan tempat dan ruang selesa untuk menunaikan kewajipan ini dengan sempurna. Lepas berbuka, bolehlah sama-sama berjemaah dengan muslimin muslimat yang lain, in Sha Allah, tambah berkat dan ibadah juga terasa sempurna.

Peta Lokasi Buffet Ramadhan Casa Ombak

panduan peta lokasi buffet ramadhan casa ombak, kuala lumpur
Google Maps Buffet Ramadhan Casa Ombak
Peta Google Maps Buffet Ramadhan Casa Ombak [link]

Harga Buffet Ramadhan di Casa Ombak

Berikut adalah panduan informasi dan butiran mengenai Buffet Ramadhan Casa Ombak:
  • Dewasa - RM55/nett
  • Kanak-kanak (5-12 tahun) - RM27/nett
  • Lokasi - Casa Ombak Banglo, No. 22 Jalan Damai off Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
Tempahan buffet ini adalah terbuka buat semua. Anda boleh tempah secara individu, secara berkumpulan, syarikat atau bersama keluarga tersayang. Lokasinya di Casa Ombak Banglo merupakan lokasi yang berkonsepkan taman yang pastinya menjanjikan satu keistimewaan tersendiri.

Kepada yang berminat untuk membuat tempahan awal Buffet Ramadhan Casa Ombak, bolehlah hubungi seperti tertera di bawah ini.
Call/Whatsapp : Akma Omar 013 2680001
Tel : 03 21818750
Call/Whatsapp : 013 624 1417
Call/Whatsapp : 012 662 1062
Facebook page : Ombak Creative
Website: www.OmbakCreatives.com

Jangan segan-segan untuk membuat tempahan awal promosi ini. Casa Ombak sudah tersedia kemudahan terbaik dan suasana terbaik. Sesekali bawalah keluarga dan teman tersayang merasai berbuka puasa penuh santai dengan suasana ala-ala dalam taman. Harga buffet juga berpatutan, jadi tak harus lepaskan peluang.

Salam Ramadhan 1435H buat semua. Jangan lupa mencuba promosi Buffet Ramadhan Casa Ombak oleh Ombak Creative ni ye.

Contest Duit Raya Casa Ombak ini dianjurkan oleh AkmaOmar.com, ditaja oleh Pengurus Perkahwinan Ombak Creative, Lelaki Kacak, Roti Boom Asli, Custom Tshirt, Denaihati.com, Inspired Magazine, Profhariz.com, KitePunye.com, Zoncinta.com, Jawatan Kosong Kerajaan, Exam PTD

 

29 Jun 2014

Syoknya Parit Buntar Semasa Ramadan

Saya tinggal berdekatan dengan Parit Buntar. Sebuah bandar yang mempunyai dua bahagian, satu pekan lama, satu pekan baru; yang membahagi adalah landasan keretapi. Dulu, antara kedua seperti nampak terpisah, sebab setiap kali keretapi lalu, akan ada penghalang dan penghadang, tapi kini dah tiada lagi, ada jejambat serba gah yang telah hubungkan keduanya.

Syok tinggal berdekatan Parit Buntar ni. Tentu ramai dah baca entri lama saya iaitu 16 Sebab Seronok Tinggal di Parit Buntar. Kali ini saya nak kongsikan kepada anda, betapa syoknya tinggal berdekatan di Parit Buntar, lebih-lebih lagi merasai keunikan semasa di bulan Ramadan.

Syoknya Parit Buntar Semasa Ramadan

Syoknya Parit Buntar Semasa Ramadan
Berbeza dengan tempat lain, di sini sangat jarang nampak buffet ramadhan, tak ada promosi sebegitu. Cuma yang akan selalu nampak ialah promosi makan kerang dan siput rebus. Hampir mana-mana ceruk tempat di Parit Buntar akan nampak banner-banner iklan makan kerang dan siput rebus. Setiap tahun juga, akan muncul gerai-gerai, kedai-kedai dan restoren kecil berniaga benda yang sama, iaitu kerang rebus.

Fenomena Kerang dan Siput Rebus

Kerang Rebus memang terkenal dan menjadi fenomena di kawasan sekitar Parit Buntar ini. Benda ini hanya ada sebegini banyak ketika bulan puasa sahaja. Untuk info, kerang amat mudah didapati di sini memandangkan ia dekat dengan tempat pembenihan dan penternakan kerang iaitu Kuala Gula, Kuala Kurau, Perak.
Keras Rebus terkenal di Parit Buntar
Saya pernah ceritakan mengenai Kerang Rebus Parit Buntar dan antara kedai paling popular di sini ialah Kerang Rebus Pak Mat. Tetapi ada banyak lagi kedai kerang kat Parit Buntar yang jual pelbagai lagi makanan istimewa, termasuk siput dan udang lipan. Tapi, ia hanya akan ada pada bulan Ramadhan sahaja ... dan selepas waktu sholat Terawih, time lain memang non hado.

Pasar Ramadan

Sebab kedua ialah di kawasan Parit Buntar sendiri, ada 3 pasar ramadhan. Haaa .. jangan terkejut .... ada 3 pasar ramadhan dan ianya sentiasa penuh dengan orang ramai.
  1. Pasar Ramadhan Taman Kerian Permai
  2. Pasar Ramadhan Jalan Permatang Tok Mahat
  3. Pasar Ramadhan Bandar Baharu
Pasar Ramadan Bandar Baharu Parit Buntar
Pasar Ramadan di Malaysia
Ada juga jenis kecil-kecil di mana peniaga tak lebih daripada 10 orang. Pasar Ramadhan Taman Kerian Permai adalah antara paling besar, manakala kalau nak makanan kuih muih murah serendah RM20 sen (dulu 10 sen) boleh mendapatkannya di Pasar Ramadhan Bandar Baharu.

Syurga Beli Belah Pakaian Raya

Satu lagi keistimewaan Parit Buntar ialah shopping raya sangat mudah dan banyak pilihan. Di sini ada 4 pasar kemboja yang menjadi tarikan pengunjung dari luar termasuklah dari luar negara seperti Jepun dan Korea.

Pasar Kemboja? Tak biasa dengar? Haaa .. di sinilah tempat anda boleh jumpa Lubuk Bisnes Tudung, di mana tudung-tudung mahal yang dijual di Kuala Lumpur dengan harga ratusan boleh dapat dengan harga puluh-puluh je, dengan syarat anda beli secara borong atau lebih daripada 5.

Dan jangan terkejut, ada design yang belum ada di pasaran, sudah ada terkini di Pasar Kemboja Parit Buntar!

Pasar Kemboja Parit Buntar ada 4, iaitu:
  1. Pasar Kemboja Asli (Asal) Jalan Permatang Tok Mahat - Dibuka hanya pada Sabtu dari pagi sampai petang.
  2. Pasar Kemboja Bandar Baharu - Sabtu dan Ahad
  3. Pasar Kemboja Masjid Puteh, Seri Ampangan bersebelahan USM Transkerian - Sabtu dan Ahad
  4. Pasar Kemboja Outlet (terbaru) - Setiap hari dari 10 pagi sehingga 10 malam.
Kain ela, baju kanak-kanak, baju raya, baju kurung, jubah, telekung semua boleh dapat kat Pasar Kemboja. Memang best, kalau anda kaki shopping .. masuk sini memang sehari boleh berabih. Kalau nak mula bisnes dapatkan kain-kain ela yang murah-murah dan cantik untuk bisnes baju kurung, memang di sini tempatnya.
Pasar Kemboja
Pasar Kemboja Jalan Permatang Tok Mahat adalah paling popular. Setiap sabtu akan ada deretan bas-bas sekolah disewa dan bas persiaran yang memenuhi kiri kanan bahu jalan. Malah peniaga-peniaga dari KL terutama Jalan Masjid India akan ada di sini untuk borong fesyen pakaian terbaru.

Pernah sekali, saya bertanyakan seorang pak cik ni. Dia seorang peniaga yang menjual pakaian raya untuk kanak-kanak. Paling terkejut, semasa saya tanya tu .. lagi 3 hari nak raya ... masih lagi datang ke Pasar Kemboja untuk dapatkan stok ... dari KL, ada kedai di Jalan Masjid India!

Begitulah syoknya suasana Ramadhan di Parit Buntar. Dan ... kalau anda nak tahu, di Parit Buntar ada 3 masjid besar yang sentiasa imarah dengan aktiviti, almaklumlah ... orang kuat Parit Buntar bukan calang orang .. anda boleh Google sendiri siapa wakil rakyat di sini .. jeng jeng jeng.... :)



15 Sahabat Blogger Ramadhan 1435H

Alhamdullillah, akhirnya 15 sahabat blogger telah dimasukkan ke dalam bloglist Ramadhan 1435H/2014. Terima kasih kerana sudi join segmen ringkas daripada hasrulhassan.com. In Sha Allah, saya akan umumkan salah seorang pemenang bertuah berdasarkan entri yang telah disediakan untuk segmen bloglist ini. Hadiah misteri. Saya sendiri tak tau lagi .. hahaha...

Sekali lagi saya ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada 15 sahabat blogger yang telah sudi mengambil bahagian. Walaupun target awal saya untuk dapatkan 30 blog, saya tetap dengan niat untuk memberikan hadiah buat yang telah menyertainya. Ianya adalah salah satu tanda penghargaan untuk sahabat blogger yang sanggup abiskan masa dan kongsikan manfaat terbaik sempena Ramadhan 1435H.

Sahabat Blogger Ramadhan 1435H

Bloglist Sahabat Blogger Ramadhan 1435H ialah ...
15 Sahabat Blogger Ramadhan 1435H
  1. http://akifimtiyaz3.blogspot.com/
  2. http://zamani84.blogspot.com/
  3. http://www.cikguazli.com/blog
  4. http://fadzirazak.blogspot.com/
  5. http://satujanjikita.blogspot.com/
  6. http://pokok2u.blogspot.com/
  7. http://yangbaik.blogspot.com/
  8. http://darihati-yatiefizzy.blogspot.com/
  9. http://www.ladyainaa.com/
  10. http://www.aimisyahirah.com/
  11. http://cikpuanfairul.blogspot.com/
  12. http://ndferuz.blogspot.com/
  13. http://fazlibaharuddin.com/
  14. http://www.anirahazuri.com/
  15. http://juliajamaludin.blogspot.com/
Kepada yang tidak berkesampatan, in Sha Allah, akan ada peluang lain kali. Segmen ini saya telah sediakan pada 10 June 2014. Ia memang tidak diwarkan-warkan, tetapi khusus buat pembaca dan pengikut blog ini. Jika follow, dan langgan, in Sha Allah, peluang ini pasti akan diterima.

15 sahabat blogger Ramadhan ini, dari semasa ke semasa akan dipromosikan sepanjang Ramadhan ini mengikut slot dan situasi semasa. In Sha Allah, akan sama-sama manfaat daripada bloglist Sahabat Blogger Ramadhan 1435H ini.

Erkk ... ada bisik-bisik suruh saya sponsor Buffet Ramadhan Casa Ombak untuk pemenang ... hmmm .. hoho ... tengoklah bagaimana.

Salam Ramadan 1435H Ampuni Segala Salah dan Dosa

Salam Ramadan 1435 Hijriah buat semua pengunjung dan pembaca blog ini. Sementelaah kehadiran Ramadan mubarak penuh berkah ini, saya dan keluarga terutamanya ingin menyusun sejuta kemaafan andai dalam masa saya menulis blog selama lebih daripada 5 tahun ini (sejak 2008) ada terkasar bahasa, tersenda gurau tak hingat dunia, tersilap fakta, cuba memperdaya, letak gambar ntah apa-apa, tersilap tulis dan segalanya.

Mohon kemaafan agar rasa diri dapat melaksana tanggungjawab ibadah ini dengan sempurna, tidak ada rasa berat atau beban. Mohon kemaafan dari lubuk hati seorang insan yang sentiasa memaafkan, mengikut apa yang Nabi Muhammad S.A.W telah syorkan. Silaturrahim kita teruskan walau ada kala tak saling sama pendapat dan idea.

Buat semua, saya dengan ini melepaskan rasa segala, jika anda rasa ada salah dan silap pada saya sekeluarga, saya ampunkan dan langsaikan dunia akhirat. Tak perlu mohon maaf kerana kemaafan dari anda telahpun saya terima sebelum ia menjadi timbangan amal di akhirat kelak, in Sha Allah.

Salam Ramadan 1435 H ampunilah segala salah dan dosa. Moga Ramadan tahun ini lebih baik dari sebelumnya, lebih berkah, lebih mulia, lebih diterima, lebih banyak amalan in Sha Allah, agar Allah selamatkan kita semua dari azab api neraka.

Salam Ramadan 1435H Ampuni Segala Salah dan Dosa

Kadar Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 1435H / 2014

Salam Ramadhan 1435H. Saya sukacita sekali ingin kongsikan kadar zakat fitrah bagi seluruh Malaysia untuk tahun 2014 bersamaan tahun 1435 Hijrah. Kadar zakat fitrah tahun 2014 kali ini tidak jauh bezanya dengan kadar zakat pada tahun 2013.

Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.70 kg beras atau senilai dengannya. Kadar ini berdasarkan ketentuan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri-Negeri. Ia berbeza mengikut makanan ruji sesebuah tempat itu.

Kadar Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 1435H / 2014

Kadar Zakat Fitrah 1435H
Bagi negeri Terengganu dan juga Johor, kadar zakat adalah berbeza mengikut bahagian di negeri-negeri tersebut.

Untuk semakan terkini kadar zakat di Terengganu, anda boleh semak di sini - Maidam
Untuk semakan terkini kadar zakat di Johor, anda boleh semak di sini - MAIJ

Kaedah pembayaran zakat fitrah yang ditentukan ialah makanan asasi daripada jenis yang mengenyangkan. Perkara ini dijelaskan melalui hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudry bermaksud:
“…Adalah kami para sahabat ketika bersama Rasulullah s.a.w sering mengeluarkan zakat fitrah daripada setiap orang yang kecil dan besar, merdeka atau hamba satu gantang makanan atau satu gantang keju atau satu gantang Syair atau satu gantang tamar atau satu gantang zabib. Demikianlah kami terus berbuat demikian sehingga datang kepada kami oleh Muawiyah Abi Sufian bagi mengerjakan amal ibadat haji atau umrah, kemudian beliau menyampaikan ucapannya di atas mimbar, maka dalam ucapannya kepada orang ramai beliau berkata: Saya berpendapat, bahawa satu mud (cupak) gandum Sham menyamai satu Sha’ (gantang) tamar. Setelah itu, masyarakat pun berbuat demikian sedangkan Abu Sufian berkata: aku tetap mengeluarkannya sebagaimana mulanya” – Riwayat Muslim 

Waktu Menunaikan Zakat Fitrah

Kaunter zakat fitrah pandu lalu
Waktu menunaikan zakat fitrah terbahagi kepada 5

Waktu Wajib

Apabila terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

Waktu Paling Afdal

Sebelum sembahyang Hari Raya

Waktu Sunat

Sepanjang bulan Ramadhan

Waktu Makruh

Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal

Waktu Haram

Selepas terbenam matahari pada satu Syawal; hukumnya berdosa tetapi wajib ditunaikan segera zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira qada. Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah dosanya.


28 Jun 2014

Siapa Blogger Berpengaruh Malaysia?

Siapakah blogger Malaysia paling berpengaruh? Haa .. tetiba sahaja persoalan ini muncul di benak fikiran. Adakah anda tahu? Tak tahu, okey ... in Sha Allah, saya akan beritahu anda di dalam entri ini, dan berikan sebab mengapa.

Siapa blogger berpengaruh Malaysia patut tahu supaya anda boleh dapat impak dengan pengaruh yang ada pada blogger seperti ini. Blogger berpengaruh saya kategorikan kepada blogger yang penulisannya akan berikan impak samada secara tidak langsung dan langsung. Blogger berpengaruh datangnya dari sebuah blog berpengaruh. Blog yang ada pengaruh pula punyai beberapa signal yang menjadikan ia berpengaruh.
blogger paling berpengaruh di Malaysia

Siapa Blogger Berpengaruh Malaysia?

Dalam dunia blog Malaysia; ramai blogger ambil 2 aspek penting dalam menentukan pengaruh sesebuah blog. Salah satunya ialah menerusi Page dan Domain Authority. Saya pernah ceritakan dua perkara penting ini sebelum ini. Jika anda kurang faham, anda samada boleh cari entri tersebut di dalam blog saya atau boleh sahaya Google dua perkataan tersebut.

Siapa blogger berpengaruh di Malaysia? Pada saya, blogger paling berpengaruh ialah blog 1Malaysia yang dipunyai oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak. Selain daripada Google Pagerank yang tidak terlawan mana-mana blog di Malaysia, blog 1Malaysia mempunyai pengaruh daripada segi bilangan backlinks yang cukup banyak. Salah satu aspek penting yang menentukan pengaruh blog tersebut.
blog 1malaysia
Ini sekadar pendapat saya. Anda mungkin ada cadangan lain, blogger paling berpengaruh di Malaysia.

Ehemm. tapi menurut beberapa laporang yang telah dikeluar dan diterbitkan pada penghujung tahun 2013, telah dipastikan beberapa orang blogger paling berpengaruh di Malaysia.
Rujukan diambil dari sini - 10 Personaliti Media Sosial Paling Berpengaruh


Diskaun Peralatan Eletronik Lazada 77 Peratus

Diskaun hebat daripada Lazada. Ada potongan sehingga 77 % daripada Lazada Malaysia untuk peralatan elektronik. Jika anda mencari peralatan atau gajet elektronik baru untuk dimiliki, inilah masa yang sesuai untuk mendapatkannya. Diskaun ini terhad, ia hanya akan ada sehingga 2 Julai 2014 sahaja.

Jika anda belum pernah membeli secara online di Lazada, anda mungkin boleh membaca pengalaman peribadi saya membeli di situ. Saya boleh katakan Lazada Malaysia telah dengan jayanya memperbaiki segala kelemahan yang ada, hasil daripada maklum balas daripada pelanggan-pelanggannya sebelum ini.

Saya telah menggunakan khidmat servis pembelian dari Lazada Malaysia sebanyak 3 kali, semuanya melibatkan pembelian online. Satu pembayaran secara COD (cash on delivery), satu menerusi pembayaran pemindahan wang menerusi Maybank dan kali ketiga saya telah membeli jam tangan menerusi PayPal.

Semua penghantaran dalam masa kurang daripada 3 hari! Saya ceritakan pengalaman membeli belah online itu di sini - COD Belian di Lazada Malaysia

Diskaun Peralatan Eletronik Lazada 77 Peratus

Diskaun sehingga 77 peratus sah sehingga 2 Julai 2014 (klik banner)

Yang bestnya, salah satu produk dari Lazada saya beli dengan diskaun sehingga 90 peratus. Saya pernah ceritakan mengenai tawaran itu di sini - Lazada 2nd Year Annyversary Diskaun 90 Peratus

Diskaun peralatan elektronik Lazada sehingga 77 peratus tidak boleh dilepaskan begitu sahaja. Ada masa terluang, boleh browse produk-produk menarik yang ada diskaun. Ada juga diskaun tambahan diberikan kepada anda jika pembelian diberikan menggunakan aplikasi Lazada di Google Play, App Store dan juga Windows Store. Cepat rebut peluang diskaun hebat ini yang hanya akan ada sehingga 2 Julai 2014.

Psss ... ada juga diskaun lain, seperti diskaun ramadan dan diskaun syawal!

Untuk mendapatkan diskaun ini, apa yang perlu anda lakukan, adalah dengan klik banner yang dipaparkan di blog ini atau boleh terus membuat pilihan barangan elektronik di sini - Diskaun Lazada Sehingga 77 Peratus (sah sehingga 2 Julai 2014)



27 Jun 2014

Kad Bisnes Murah Tetapi Kacak Dari Zaza Iman

Kacak tak saya tampil di kad bisnes yang telah direkabentuk oleh blogger Zaza Iman pemilik blog Zaza Zehra? Jika anda belum ada kad bisnes sendiri, maka bolehlah tempah dan minta bantuan Zaza Iman untuk design yang cun-cun punya. Kad bisnes yang ditawarkan memang kacak dan murah. Ya, harganya murah jika nak dibandingkan dengan yang lain.

Kad bisnes ini simple sahaja, tetapi ada tarikan tersendiri apabila Zaza Iman melakarkannya dalam bentuk unik. Itulah kelebihan yang ada pada design kad nama ini. Isteri saya sendiri akui, saya kelihatan kacak bergaya dengan hanya tampilkan kad bisnes ini. Haa ..awesome bukan?

Kad Bisnes Kacak Dari Zaza Iman

Kad Bisnes Murah Tetapi Kacak Dari Zaza Iman

Material kad ini adalah yang material sederhana biasa yang kita sering jumpa. Iaitu daripada material kalis air dan menyerlahkan penampilan. Material adalah dari Art Card berserta Matt Lamination. Material ini material sama yang pernah saya gunakan untuk cetak satu manual bagi rujukan jurutera di Jabatan Kerja Raya. Ia memang material yang berkualiti terbaik.

Kad bisnes murah tetapi kualitinya terbaik. Mana nak dapat kan? Lagi, saya tempah ikut online. Semua urusan adalah online, jimat masa, jimat tenaga, jimat tak yah fikir lama-lama.

Saya buat permintaan mudah untuk rekabentuk kad bisnes 'murah' saya, iaitu mesti ada oren. Ia satu tarikan penjenamaan blog saya yang menggunakan tema warna oren supaya blog dikenali. Dah ada kat blog, maka seharusnya mesti ada di kad nama atau kad bisnes mempromosikan diri sebagai blogger sepenuh masa, ye tak?

Bagus Zaza Iman telah menggunakan adunan 3 warna yang nampak serasi, dan serlahkan warna oren walaupun ianya hanya sentuhan minimal. Warna kombinasi hitam dan kelabu, menaikkan warna oren ini seolah ia adalah warna utama kad.

Harga Kad Bisnes Murah - RM25 100 Keping!

Harga kad bisnes ini ditawarkan RM25 sekotak bagi 100 keping. Anda boleh dapatkan atau buat tempahan menerusi blog Zaza Zehra.

Yang bagusnya ialah, saya boleh ubah sesuka hati saya lepas design dipertunjukkan kepada saya. Aha .. saya buli Zaza Iman ni cukup cukup ... hahahhaa... nak itulah .. nak inilah, buang itulah .. buang inilah. Dan Zaza Iman dengan sabar ikuti kemahuan dan kehendak tanpa banyak soal.

Susah nak cari designer wanita dan usahawanita seperti ini. Ramai yang suka emo je .. hahaha..

Ok. Jika berminat nak tempah, silakan dan saya syorkan. Harga yang ditawarkan memang berpatutan dan mampu milik oleh blogger Malaysia.

Rahsia - inilah pertama kali saya beli daripada perempuan secara online! Dan saya tak puas hati sebab saya kelihatan lebih kacak di kad nama ini .. siyesss.

p.s: Nyatakan kod rahsia 'hasrulhassan kacak' apabila anda buat tempahan, nanti Zaza Iman akan berikan layanan istimewa .. hehehehe... hohoho ... lalalala...


5 Cara Memasukkan Video Dalam Entri

Ada rakan blogger bertanyakan kepada saya, tak bolehkah masukkan video terus ke dalam entri blog menerusi editor blogspot? Pertanyaan itu ada ditinggalkan kepada saya menerusi ruangan komen di entri Teknik Betul Kongsi Video YouTube Dalam Blog Sebenarnya boleh je, tak ada masalah, cuma ada sedikit kekangan ... nanti saya ceritakan lebih lanjut dalam entri ini.

Buat yang tidak tahu, ada 5 cara untuk anda memasukkan video ke dalam entri atau blog post anda. Semuanya sangat mudah kerana editor blogspot sendiri memudahkannya. Jika anda belum mencuba, anda seharusnya buat sekarang untuk melihat impaknya kepada blog anda.

5 Cara Memasukkan Video Dalam Entri

Anda boleh memasukkan video ke dalam entri blog melalui 5 kaedah atau cara. Semuanya mudah, hanya main klik ... klik satu persatu.

Cara #1 - Masukkan Video Dari Sumber Dalam Komputer Anda

Anda perlu klik upload, dan kekotak seperti di bawah akan muncul, anda pilih samada rakaman video anda, atau video yang telah anda simpan di komputer untuk dimuat-naik ke dalam entri anda. Proses ini memakan masa jika video itu bersaiz besar. Anda boleh terus menulis entri, sewaktu proses ini dilakukan, satu notifikasi akan keluar apabila proses ini selesai. Disarankan anda lihat preview dahulu untuk lihat hasilnya.
Masukan video dari komputer

Cara #2 -  Masukkan Video Dari Sumber YouTube

Cara mudah mencari video yang anda minat daripada sumber YouTube, tanpa perlu buka halaman YouTube. Anda carian kata kunci atau video yang anda mahu dimasukkan ke dalam entri, pilih dan wallaaaaa .. siap tersedia di dalam blog anda. Selalunya saiz video YouTube tersedia mengikut default yang disediakan dalam YouTube. Kemungkinan saiz akan jadi lebih besar dari saiz blog post anda. :)
Masukkan Video dari YouTube

Cara #3 -  Masukkan Video Dari Sumber Channel YouTube Sendiri

Jika anda mempunyai channel atau saluran YouTube sendiri, anda boleh masukkan ke dalam blog post anda. Saya sendiri gunakan teknik ini untuk ketengahkan cara saya buat review sesuatu produk menggunakan video. Blog anda dapat trafik, channel YouTube anda dapat hits. Dan paling menarik, pengunjung akan tahu kebolehan anda bikin video sendiri yang sangat sangat bagus untuk pengiklanan berbentuk advertorial.
Masukkan video dari akaun YouTube atau Channel YouTube

Cara #4 - Masukkan Video Dari Telefon Pintar Android 

Satu kelebihan buat pengguna telefon Android. Anda boleh kongsikan terus video yang anda rakamkan di telefon pintar anda, dan jadikan ia entri. Anda tidak perlu download ke pc. Hanya enable fungsi ini di dalam telefon anda, semuanya akan jadi mudah. Tapi awas, seandainya anda terpadam video dan gambar dalam telefon Android yang telah ada login akaun Google anda, video dan gambar dalam blog juga akan terhapus sekali.
Masukkan video menerusi telefon pintar android

Cara #5 - Masukkan Video Dari Rakaman Terus Web Cam

Jika ada kamera online atau web cam di komputer, cara ini memang bagus sekali. Sesuai untuk mereka yang berniaga online, boleh terus paparkan produk dengan video menerusi rakaman terus dari web cam. Ia juga bagus untuk blogger-blogger yang mahu nampak 'hidup' menerusi blog. Salah satu keunikkan yang patut dicuba oleh blogger bagi variasikan entri dalam blog.
Cara buat rakaman video terus ke blog post

Selesai dah, harap para pengunjung dan pembaca puas hati dengan perkongsian ilmu berkaitan 5 cara memasukkan video dalam entri. Ada pro dan kontra. Terpulang untuk anda menggunakan mana-mana teknik dan cara di atas.

Buat mereka yang berkongsi video menerusi YouTube, untuk membolehkan anda mempunyai lebih kawalan kepada saiz video, cara paparan anda boleh rujuk entri sebelum ini berkaitan - Teknik Betul Kongsi Video YouTube Dalam Blog

Selamat berblogging, dan teruskan mantap bersama blog anda.


26 Jun 2014

Logo Hari Merdeka 57 - Malaysia, Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta

Logo Hari Kebangsaan ke 57 dan tema untuk sambutan Kemerdekaan tahun 2014 telahpun diketahui ramai. Tahun 2014, tema Hari Kebangsaan ke 57 ialah Malaysia, Disini Lahirnya Sebuah Cinta. Logo yang dipilih adalah logo yang ada nombor 57 dengan ciri latar warna bendera Malaysia.

Logo Hari Kebangsaan ke 57 Malaysia

Timbul banyak persoalan mengenai logo yang dipilih, memandangkan logo ini terhasil daripada sebuah pertandingan mencipta logo yang dianjurkan oleh  Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (KKMM) atau Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak (IPPTAR). Kontest ini telah diadakan pada 14 April sehingga 14 Mei 2014.

Komen Mengenai Logo Hari Merdeka 57 Malaysia

Saya nak kongsikan beberapa komen dari laman Facebook berkaitan logo yang dipilih ini.

"Idea logo dari reka bentuk nombor sudah tepu. Sepatutnya pereka lebih peka pada tema, begitu juga penghakiman. Sambutan 56 tahun dari nombor, 57
pun nombor, rasanya 58 pun jugak sama tahun depan. Cukup la logo 50 tahun sahaja nombor kerana ia sambutan jubilee dan nombor adalah
kekuatan logo tersebut. Sejak dr itu logo itu sgt berpengaruh pada pereka yg mahu menghasilkan logo. Tq" - Yan Designerspace

"Mana elemen cintanya? ke aku yang rabun... Malaysia dah nampak dah... 57thn merdeka tu ada la juga walaupun mcm dah basi...(penghakiman pun basi 2x5
 juga!) macam tak cukup kriteria je logo ni. Maaflah... logo tak
mempamirkan maksud tema. Kasi jelas sikit... macam aku komen ni...
jelas! tak ada nak kias-kias." - Tempa Pusaka

Itu antara komen yang sempat saya kongsikan kepada anda, komen-komen lain anda boleh baca di sini - FB Portal Malaysia Merdeka

Logo Hari Merdeka 57
Daripada komen-komen tersebut, saya boleh simpulkan ada akan kebenarannya juga. Cuba lihat sekali lagi logo Hari Kemerdekaan ke 57 ini.

Bagaimana? Ada elemen cinta? Sesuai tak dengan tema Malaysia .. Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta? Tak ada pun love love tu .. hoho .. sangat simple bagi saya, tanpa ada sebarang keistimewaan pun.


Ok, mari kita baca pula penjelasan dan rasional logo ini dipilih untuk sambutan Hari Kebangsaan ke 57 tahun 2014 ini.
Apa pendapat anda pula setelah baca komen orang awam dan rasional yang diberikan oleh pihak penganjur? Sesuai ke tak sesuai?

Anda boleh komen apa sahaja yang anda mahukan, tapi logo ini telah pun dipilih untuk hari kemerdekaan ke 57 tahun 2014. Suka atau tidak, terima sahaja. Namun, harapnya selepas ini pihak penganjur lebih peka sedikit dan ambil positif komen-komen yang dilontarkan oleh orang ramai.

Logo-Logo Hari Kebangsaan (Merdeka) Sejak Tahun 1976

Logo-Logo Hari Kebangsaan (Merdeka) Sejak Tahun 1976

Sumber: Facebook dan Laman Web Malaysia Merdeka

JDT Juara Liga Super 2014 - Johor Umum Cuti

Tahniah kepada pasukan Johor Darul Takzim (JDT) kerana telah menjulang piala setelah menjadi juara Liga Super tahun 2014 ini. Atas kemenangan dan meraikan kejayaan JDT menjuarai Liga Super 2014, pihak kerajaan negeri Johor telah mengumumkan cuti pada Khamis 26 Jun 2014.

Rakyat Johor cuti umum pada Khamis 26 Jun 2014, tentu seronok ... hatta kepada mereka yang tak ambil tahu pun pasal Liga Super 2014 .. ye tak? Hehehe .. pastinya kegembiraan buat penyokong JDT yang selama ini berdiri kukuh teguh di belakang pasukan mereka. Kejayaan menang Juara Liga Super 2014 sesuatu yang boleh dibanggakan oleh JDT dan para penyokong.

JDT Juara Liga Super 2014 - Johor Umum Cuti

JDT Juara Liga Super 2014 - Johor Umum Cuti
JDT telah menjadi juara setelah menewaskan pasukan bolasepak Sarawak 1-0 di Stadium Negeri Kuching.

Memetik dari Utusan Online:
JOHOR BAHRU 25 Jun - Kerajaan negeri mengumumkan esok adalah cuti umum ekoran kejayaan Johor Darul Ta’zim (JDT) menjuarai Liga Super selepas penantian selama 24 tahun.

Pengumuman itu dibuat Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Ismail Karim di Dataran Bandaraya di sini malam ini selepas menonton perlawanan antara JDT dan Sarawak yang berlangsung di Stadium Negeri Sarawak, Kuching.

Artikel Penuh: Johor Umum Cuti Kejayaan JDT Juara Liga Super
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Satu sambutan untuk meraikan kejayaan ini akan dilakukan pada 26 Jun 2014 bertempat di Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Larkin bermula jam 8 malam 26 Jun 2014. Ia dianjurkan oleh Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ).

Menurut Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), pemain JDT dijangka tiba di Tol Skudai jam 7 petang 26 Jun 2014 dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) dan seterusnya akan menaiki bas tidak berbumbung bermula di Tol Skudai dan terus ke Tol Kempas.

Seterusnya bas berkenaan akan bergerak EDL mengelilingi Bandaraya Johor Bahru sebelum terus ke Stadium Larkin bersama meraikan dengan peminat dan penyokong JDT.

Pengumuman Rasmi Johor Cuti Umum JDT Juara Liga Super 2014








Imashima Lola VS Muhammad Firdaus Dullah

Kencang. Ribut. Taufan. Itulah yang boleh saya katakan apabila ramai yang menulis isu berkaitan Imashima Lola dan juga Muhammad Firdaus Dullah. Dua nama ini begitu hangat diperkatakan, dan merupakan keyword (kata kunci untuk tujuan SEO) antara paling popular minggu ini. Ramai blogger yang telah membuat entri berkaitan Imashima Lola dan Muhammad Firdaus.

Siapa mereka?
Imashima Lola VS Muhammad Firdaus Dullah

Imashima Lola vs Muhammad Firdaus Dullah

Muhammad Firdaus Dullah adalah seorang remaja OKU (Orang Kelainan Upaya) berumur 15 tahun yang menjadi topik hangat setelah kisahnya dipaparkan dengan penuh sadis dan sedih menerusi dada akhbar tempatan. Ia berikutan satu berita yang mengisahkan remaja OKU ini dijumpai oleh pihak Imigresen dalam satu operasi.
Kisah adik Muhammad Firdaus Dullah
Imashima Lola pula adalah nama yang digunakan oleh ibu remaja OKU Muhammad Firdaus di Facebook. Ketika entri ini ditulis, facebook yang dikatakan milik ibu Firdaus sudah tidak wujud lagi. Mungkin disebabkan ia telah digodam semalam 24 June 2014 oleh pihak yang menggelarkan diri sebagai Rileks Crew.
Facebook Imashima Lola Digodam
Laporan dari Sinar Harian
Akibat dari pendedahan oleh akhbar, dan isu yang dibangkitkan oleh ramai terutama di media sosial Facebook; ia telah menjadi satu topik hangat antara Imashima Lola vs Muhammad Firdaus Dullah. Ada yang sokong ini, ada yang sokong itu. Ada kata ini, ada kata itu. Masing-masing dengan cerita dan kisah sendiri.

Ironi Isu Imashima Lola vs Muhammad Firdaus Dullah

Ironinya. Kes adik Firdaus ini bukan kes pertama melibatkan OKU. Banyak lagi kes OKU seperti ini yang tidak terdedah atau didedahkan. Ironinya juga tetiba masyarakat ambil peduli pasal OKU setelah sekian lama ini, hanya kerana sekeping (atau berkeping-keping) gambar yang menyiarkan keadaan remaja ini yang dalam keadaan yang tidak terurus, rambut kusut masai, baju mereput, keadaan bilik yang nampak kotor dan sebagainya.

Adakah boleh saya katakan; masyarakat hanya akan nampak masalah ini berlaku dan segala mak nenek sebab musabab ia berlaku setelah kisah remaja Muhammad Firdaus Dullah ini dipaparkan di media? Iaitu setelah remaja ini diperlihatkan sengsara? Sebelum ini? Tutup mata dan telingakah?

Membesarkan Anak OKU Bukan Tanggungjawab Mudah

Saya ada kawan yang membesarkan anak OKU. Saya pernah pun tulis di dalam blog ini satu ketika dulu. Dan, dari apa yang diceritakan kepada saya, membesarkan anak OKU bukan mudah. Malah ramai ibubapa yang putus asa dan sanggup menyerahkan anak ini kepada orang lain. Dan tidak mustahil, ada yang menjual kepada sindiket tertentu dan menjadikan mereka sebagai alat untuk kaut keuntungan.

Baru-baru ini, saya satu keluarga keluar ke Pasar Malam Parit Buntar. Ada seorang OKU di tengah-tengah orang ramai. Tercelepok di atas satu papar luncur kerana tubuhnya itu hanya boleh menggunakan tangan untuk bergerak. Memang kasihan melihatkannya. Seorang remaja lelaki berbangsa Cina. Saya nak ambil gambar, tapi isteri tak izinkan. Remaja ini kurus kering. Setiap kali orang ramai hulurkan sumbangan, dia akan tunduk. Dia tak bercakap sepatah pun. Dia tidak berbaju mungkin kerana menjadikan sebagai alas di papan luncurnya. Tidak tahu beribu atau berbapa, tidak tahu samada ada tempat tinggal atau sebaliknya.

Kisah OKU lain pernah saya paparkan di dalam entri ini - Budak Bakul Merah Harapkan Ehsan Satu cerita yang banyak kita nampak di sekeliling.
Nasib anak OKU
Baru-baru ini juga saya ada siarkan kisah OKU yang mengharapkan belas ehsan orang ramai hulur sumbangan dengan berbekalkan bakat menyanyi di jalanan. Apa reaksi masyarakat?

Saya nak bawa anda kepada dua fakta menarik.

Anak-anak OKU ada dua kategori.
  • Satu dipunyai oleh golongan keluarga yang memang mampu; maksud saya bekerja dengan pendapatan cukup baik. Anak OKU terjaga baik dan rapi.
  • Satu lagi adalah kategori golongan anak-anak OKU yang datang dari keluarga yang susah; malah ada yang tidak bekerja. Dan kalau bekerja, anak OKU seperti terabai kerana kelapangan yang terhad oleh ibubapa.

Bagi kita yang tidak mempunyai anak OKU; kita tak berasa tanggungjawab berat yang perlu ditanggung. Bukan mudah untuk membesarkan anak sebegini. Lebih-lebih lagi jika tiada prihatin daripada masyarakat mahupun daripada agensi-agensi yang berkaitan.

Birokrasi Penghalang Bantuan Untuk OKU

Samada anda tahu atau tidak. Untuk memohon bantuan daripada kerajaan atau badan tertentu atas sebab anak OKU bukan mudah. Banyak prosedur dan karenah birokrasi; yang pada saya sangat sangat tidak kena dengan slogan Masyarakat Penyanyang yang pernah diwar-warkan dahulu.

Imashima Lola dan Muhammad Firdaus hanya satu kisah sedih menyanyat hati dan menggemparkan masyarakat; walhal banyak lagi kisah yang kita tidak tahu mengenai kesusahan dan kepayahan yang dialami samada ibubapa yang ada anak OKU, anak OKU itu sendiri dan mereka-mereka yang memang tergolong dalam Orang Kelainan Upaya.

Kisah dan cerita dua insan ini telah banyak membuka cerita-cerita lain yang sebenarnya lebih besar daripada kisah mereka berdua.

Terbelakah Nasib Golongan OKU di Malaysia?

Selama ini saya ingat golongan OKU di negara kita terbela dengan baik; tetapi setelah melihatkan apa yang sebenar ada di sekeliling, nyata banyak lagi usaha perlu dilakukan bukan hanya dari kerajaan, badan berwajib dan NGO; tetapi juga oleh masyarakat sekeliling kita.

Kita asyik suka menyalahkan orang lain. Kita asyik suka menuding jari. Kita suka berprasangka buruk. Kita suka mengaibkan. Kita sangat suka menjatuhkan. Nyata sindrom politik Malaysia dah banyak menular dalam pemikiran kita.
"Ibu Muhammad Firdaus Dullah bersalah kerana abaikan anak OKUnya sedemikian rupa" - ini adalah antara kesimpulan ramai yang buat sehingga wujudkan page yang membenci Imashima Lola di Facebook. Banyak salahkan ibu berusia 40 tahun ini. Yang hairan, kenapa tak ada yang buat page untuk salahkan si bapa yang mengahwini ibu Muhammad Firdaus ini? Siapa ketua keluarga? Boleh kahwin dua, tapi tak boleh jaga si anak?

Tanggungjawab Terhadap Anak OKU

Buat ibubapa yang ada anak OKU, tabahlah menjaga anak istimewa ini. Saya tahu bukan mudah. Saya tahu ia berat. Saya juga tahu anda tidak dibantu dengan sepatutnya. Tapi mohon; jika tidak mampu, janganlah sampai anak itu terabai dan disisihkan.

Buat golongan OKU, saya simpati dengan anda. Apa yang boleh saya bantu, saya bantu dengan kemampuan yang ada. Saya tahu anda semua sering berada di dalam kesusahan.

Buat kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, mohon lihatlah situasi ini dengan mendalam. Kes Imashima Lola VS Muhammad Firdaus Dullah hanyalah salah satu cerita yang dibongkarkan tanpa sengaja, masih banyak kisah lain yag menyanyat hati.

Buat kita, anda dan saya.

Tanyalah pada diri, apa yang telah dilakukan sebagai salah satu masyarakat yang kononnya penyanyang dalam membantu OKU di Malaysia ini.

Ramadan 2014 kian hampir. Mungkin ini masanya anda lakukan sesuatu yang lebih bermakna. Tak perlu mereka (golongan OKU dan ahli keluarga mereka) datang ketuk pintu untuk mohon simpati .... tapi gerakkan hati untuk memberikan simpati itu tanpa diminta. Ehsan anda, Allah akan nilai. In sha Allah.

p.s: Maaf jika blog post ini ada yang mengguris hati dan dirasakan mungkin berat sebelah. Saya cuba sebolehnya menulis dengan pemikiran telus saya. Tegurlah dan berikan pendapat bernas anda tanpa emosi supaya kita boleh sama perbaiki kelemahan yang ada.


25 Jun 2014

Teknik Betul Kongsi Video Youtube Dalam Blog

Ada seorang rakan blogger saya, dia mengadu kenapa skor SEO beliau dalam Chkme SEO Tools tak dapat 100 peratus macam blog saya (iyolah). Daripada laman web tersebut, tertera masalah berkaitan iFrame. Ya, iFrame memang boleh jejaskan teknik SEO dalam penulisan di blog.

Jejas Skor SEO Chkme Tools

Rakan blogger saya +Shark Kay telah ajukan pertanyaan ini di Facebook saya (dah follow?). Dan saya telah cuba bantu apa yang patut. Akhirnya blogger yang penuh dedikasi ini telah pun dapat penyelesaiannya. Ia adalah gara-gara satu video YouTube yang dikongsikan dalam blog.

Saya juga telah membuat satu ujikaji. Saya telah gunakan satu kod YouTube iframe untuk salah satu post blog saya, dan hasilnya, skor SEO blog ini telah menjadi 95 peratus. Dalam Chkme SEO Tools, ia mengambil kira iframe sebagai salah satu punca untuk blog untuk tidak mesra SEO.
SEO Score CHKME Tools
Rakan blogger +Shark Kay telah ubahsuai kod untuk YouTube, dan walla .. hasilnya blognya adalah 100% SEO compliance. Blog - citershark.blogspot.com
SEO Score CHKME Tools

Jadi, bagaimana teknik betul untuk kongsi video YouTube dalam blog?

Teknik Betul Kongsi Video Youtube Dalam Blog

Ok, caranya ialah dengan menggunakan kod HTML object. Elakkan guna kod iframe untuk entri dan blog anda. Lihat contoh di bawah ini:
Teknik Betul Kongsi Video Youtube Dalam Blog
Apa yang perlu anda lakukan untuk kongsi video YouTube ialah dengan memilih pilihan seperti tertera di atas.

Iaitu Use old embed code. Anda juga digalakkan klik bahagian Enable privacy-enhanced mode untuk jaga sensitiviti pengunjung blog anda. Gunakan Custom size supaya sesuai untuk entri di dalam blog anda.

Salin kod tersebut dan letakkan di dalam entri yang anda mahukan video itu dipaparkan. Anda perlu copy dan paste kod yang diberikan dan letakkan dalam entri dalam HTML entri. Contoh seperti di bawah:
Teknik Betul Kongsi Video Youtube Dalam Blog
Mudah je kan? Saya memang guna kod ini untuk semua entri yang ada video dari YouTube.

IFrame memang tidak baik untuk sesebuah blog yang mahukan SEO friendly. IFrame boleh jejaskan robot untuk gelintar kandungan blog kita. Antara aplikasi yang gunakan IFrame dan selalu diletakkan di dalam blog ialah Facebook LIKE, Facebook Fanpage LIKE, platform pengiklanan seperti Nuffnang, Komli, Advertlets dan seumpamanya.

Jadi kalau boleh elakkan gunakan iFrame dalam blogspot anda ye ...

Oh ya, cuba check balik skor SEO blog ini di Chkme SEO Tools... hehehe..

Moga bermanfaat.



Semperit Pesona Homemade Cookies

Mencari biskut Semperit untuk ditempah? Semperit sedap dan rangup. Produk orang kampung memang terbaik. Semperit antara kuih kategori biskut raya yang paling terkenal di Malaysia, malah ia merupakan kuih yang sering terjual laris ketika musim perayaan khususnya Hari Raya. Semperit Pesona Homemade Cookies adalah istimewa kerana ia produk orang kampung buatan Malaysia yang ada sah sijil halal serta mendapat permintaan tinggi hampir sepanjang tahun.

Kuih atau Biskut Semperit ada pelbagai variasi. Tapi, rasanya tetap sama kerana ramuan utamanya ialah butter atau mentega, tepung gandum, gula dan telur. Namun, Semperit Pesona Homemade Cookies ini ada kelainannya tersendiri. Ada resepi rahsia yang menjadikan ia sedikit berbeza dengan kuih atau biskut semperit yang dijual di pasaran.

Semperit Pesona Homemade Cookies Pilihan Istimewa

Semperit Pesona Homemade Cookies Sedap dan Lazat
Dan in Sha Allah, produk buatan orang kampung ini tidak ada bahan pengawet, tidak ada pewarna dan perasa tiruan, semuanya adalah sumber diyakini dan mempunyai pensijilan halal Malaysia oleh Jakim.

Semperit 100 Peratus Mentega

100 peratus mentega, Pesona Homemade Cookies menyediakan lebih daripada 12 jenis pilihan kuih dan biskut selain Semperit. Ianya sedap, rangup dan menyelerakan. Biskut yang dihasilkan bukan hanya untuk musim perayaan seperti Aidil Fitri mahupun Aidil Adha; tetapi juga sesuai untuk keraian lain seperti Majlis Pernikahan, Majlis Perkahwinan, Majlis Pertunangan, Majlis Perpisahan, Sambutan Hari Lahir, Sambutan Hari Guru, Hari Ibu ... atau mungkin sebagai hadiah buat yang teristimewa.

Saya lihat ramai juga pelanggan yang mendapatkan biskut dan kuih dari Pesona Homemade Cookies ini untuk kudap-kudap seharian.

Produk Kuih Biskut Pesona Homemade Cookies

Antara produk atau kuih dan biskut sedap rangup yang disediakan selain Semperit ialah Almond London, Almond Chips Cookies, Tart Nanas, Crumb Choc, Blueberry Tart, Cranberry, Badam Crispy dan biskut Makmur.
Semperit Pesona Homemade Cookies
Biskut buatan dari rumah, sedap dan rangup; produk orang kampung yang dikomersilkan dengan pembungkusan yang menarik, ada rasa unik berbeza, rangup menyelera, lagi-lagi ia produk dari orang kampung kenalan saya, yang letaknya di area Bota. Orang Perak memang pandai masak .. hehehe...

Berminat nak dapatkan produk ini?

Semperit Pesona Homemade Cookies

    Untuk tempahan dan pertanyaan:
    017-5040585 atau 012-5466547 atau 019-4600424
      Fanpage: www.facebook.com/kuihrayaandcookies