Tips dan Cara Untuk Lulus Temuduga Kerja

Tips dan cara lulus temuduga kerja. Tahniah kepada mereka yang sudahpun bergelar graduan, tak kiralah graduan diploma ke, graduan ijazah ke, graduan sijil ke, atau graduan SPM. Anda dah berjaya lepasi satu tahap kehidupan - berjaya tamat peperiksaan, tamat ulangkaji, tamat kena marah dengan guru, tamat berjumpa dengan pensyarah. Anda sudah ada satu pencapaian dalam hidup. Dan sekarang, anda bakal ke satu fasa kehidupan yang lain pula.

Lepas tamat belajar, selalunya apa yang akan anda buat dulu?

Ok. Ramai yang akan kata, lepak-lepak dulu, berehat cukup-cukup dan habiskan masa dengan keluarga. Tapi ....
Tips Untuk Lulus Temuduga Kerja

Tulis Resume Power Dapat Temuduga Kerja

Tapi ada juga golongan mereka yang tak boleh duduk diam. Sebelum graduasi atau tamat belajar, mereka sudah rancang ke depan. Mereka mahu rebut peluang sebelum orang lain mendahului mereka. Ada yang siap-siap dah tulis resume untuk temuduga kerja; sebelum mereka diistiyarkan penerima segulung sijil, diploma mahupun ijazah. Dan kebanyakkan dari mereka bukan tulis resume ikut sedap dan semborono, mereka ni bijak sebab tahu teknik dan cara tulis resume kerja dengan betul. Mereka berpandukan kepada mereka yang dah berjaya dapat kerja dan temuduga dengan hantar resume yang power, yang buatkan pemilih kerja rasa tak sabar nak ambil mereka untuk ditemuduga.
Orang camtu memang pandai rancang masa depan. Mereka tahu apa yang mereka inginkan selepas habis belajar. Mahu kejar cita-cita yang lama diimpikan. Bukan setakat untuk diri sendiri, tetapi mahu realisasikan impian ibu bapa. Mereka mahu langkah pertama setelah tamat belajar ialah membalas budi mak ayah yang susah payah didik dari kecil dan berikan persekolahan terbaik. Insan sebegini memang akan mengorak kejayaan cemerlang, mereka tahu apa yang ingin dicapai dan buat langkah pantas untuk jadikan ia satu realiti.

Seronok rasa bila resume kerja yang dihantar dibalas dengan tarikh temuduga. Saya dulu pun cukup seronok dapat surat untuk temuduga. Memang excited, walaupun kena temuduga jauh dari kampung halaman. Gugup pun ada. Takut pun ada. Al maklumlah tak ada pengalaman kena temuduga sebenar. Sebelum ni dapat kerja kilang kicap 3 Ayam dan kerja sebagai pam atendan pun bukan ada temuduga yang proper. Main redah masuk pejabat je. Isi borang apa patut, esok lusa dah boleh masuk kerja... hoho ...

Tips Untuk Lulus Temuduga Kerja

Banyak kena buat persediaan bila dijemput untuk ditemuduga ni. Jika nak lulus temuduga mesti kena lakukan persediaan, hanya inilah cara untuk lulus temuduga.

Apakah persediaan untuk lulus temuduga kerja?

  • Pertama - kena buat ulangkaji mengenai skop kerja dan jawatan yang diminta.
  • Kedua - kena tahu serba sedikit mengenai syarikat tempat minta kerja.
  • Ketiga - kena buat latihan supaya lancar bercakap dan jawab soalan.

Ada banyak lagi persediaan-persediaan untuk lulus temuduga kerja. Persediaan ini bukan hanya pada pengetahuan ilmiah semata, kena juga buat persediaan dari segi mental, selain persedian dari segi penampilan fizikal.

Pengalaman Jadi Penemuduga - First Impression Calon Temuduga

Saya pernah menjadi penemuduga kerja. Tahu tak apa first impression penting untuk pikat penemuduga?

  • Pertama - Penampilan fizikal, kekemasan berpakaian yang sesuai dengan jawatan kerja diminta.
  • Kedua - Cara menampilkan dan perkenalkan diri, cara untuk menghormati penemuduga.
  • Ketiga - Cara menyesuaikan dengan keadaan temuduga - iaitu cara anda melihat dan memandang, cara anda duduk, cara anda menggunakan anggota tubuh.
Cara Untuk Lulus Temuduga Kerja
Nak lulus temuduga kerja, anda tidak boleh merasakan anda tahu segala-galanya. Anda perlu bersikap rendah diri tetapi pada masa yang sama, tahu kelebihan diri dan tonjolkan ia dengan menjawab soalan-soalan dengan tepat.

Saya nak cerita banyak mengenai cara untuk lulus temuduga ni, mau makan lebih 3000 patah perkataan. Mungkin ada yang tak berapa berminat nak tahu. Jadi, jika anda membaca cara untuk lulus temuduga kerja ini rasa mahu tahu lebih lagi, dan mahukan tips terbaik untuk lulus temuduga kerja, anda mungkin boleh baca ebook ini - Rahsia Bijak Temuduga.



2 comments.. read them below or add one

acik watie acik watie November 22, 2014
Kalaulah saya baca ni dulu sebelum temuduga.....tak la kelam kabut saya menjawab soalan..ramah sangat...
HASRUL HASSAN HASRUL HASSAN November 23, 2014
Hmm, ramai tak buat persediaan sepatutnya sebelum hadir temuduga kerja. Ada yang buat sambil lewa tapi nak dapat kerja tu ...

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact'. Terima kasih.