Saya sedang edit sebuah blog baru, kemudian saya dapati butang fungsi Twitter atau Tweet tidak berfungsi. Ia hanya keluar link twitter sahaja. Agak mencacatkan pandangan mata saya, yang juga nampak seolah blog seperti ada yang tidak siap. Jadi, saya telah cari penyelesaian, dan dapat. Menerusi entri ini, kepada sesiapa yang ada masalah butang twitter tidak berfungsi, bolehlah jadikan panduan.

Bagaimana nak betulkan butang twitter yang tidak berfungsi ini? Ok. Mudah sahaja.

Sekiranya anda dapati butang twitter anda hanya keluar perkataan 'tweet' sahaja tanpa nampak ikon atau butang tweet, bermakna anda terlupa untuk sertakan javascript (js) untuk twitter anda. Untuk selesaikan dan betulkan butang twitter ini, apa yang perlu anda lakukan adalah memasukkan js ini di dalam HTML blogspot anda.

Cara Betulkan Butang Twitter Dalam Blogspot

Cara Betulkan Butang Twitter Tidak Berfungsi

Untuk yang bermasalah, boleh salin kod HTML di bawah ini untuk js twitter bagi membolehkan entri-entri anda dikongsi di lama sosial twitter. Anda perlu letakkan kod ini sebelum penutup body blogspot anda ...


Dan in Sha Allah, butang twitter anda akan kelihat kacak seperti biasa dan berfungsi dengan baik tanpa segan silu lagi.
Cara Betulkan Butang Twitter Tidak Berfungsi

Oh ya, jangan lupa follow akaun twitter saya - http://www.twitter.com/hasrulhassan


Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

1 Komen :

Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.