Azizul Hasni Awang atau lebih dikenali dalam persada dunia sukan Malaysia sebagai Rocket Man, hampir sahaja disingkirkan dari menyertai temasya Sukan Commonwealth yang sedang berlangsung di Glasgow, Scotland. Ini gara-gara atlet berasal dari Terengganu ini menunjukkan rasa sokongan kemanusiaan terhadap Gaza - #SaveGaza

Agak tidak wajar seandainya pihak Temasya Sukan Commonwealth mahu singkirkan Azizul Hasni Awang, ye tak? Saya sependapat dengan apa yang diperkatakan oleh pelumba basikal negara ini di dalam laman sosial Facebook miliknya.

Azizul Hasni Awang Hampir Disingkirkan Commonwealth Games

Azizul Hasni Awang Hampir Disingkirkan Commonwealth Games
Ia menjadi satu isu apabila Azizul Hasni memakai sarung tangan atau glove yang tertulis Save Gaza semasa perlumbaan basikal acara pecut lelaki di Velodrome Sir Chris Hoy hari ini (25 Julai 2014). Sarung tangan itu jelas dipertunjukkan di kaca televisyen semasa penamat perlumbaan yang menyaksikan beliau menang dalam acara tersebut.

Saya memetik sumber laporan dari laman web DailyMail.
The Commonwealth Games Federation was looking into Azizulhasni Awang's apparent political protest, which saw him hold his gloves up to a camera on Thursday to show 'Save' written across the right one and 'Gaza' on the left.

The CGF seeks to avoid its competitions being used for political means, and Glasgow 2014 officials might have imposed a heavy punishment on the 26-year-old, who was set to compete in the individual sprint quarter-finals on Friday.
Dan ini adalah beberapa gambar menunjukkan tindakan Azizul Hasni yang dianggap oleh badan sukan itu sebagai protes politik; yang saya fikir pihak di sana kena buka kamus dulu sebelum menuduh dan mendakwa Rocket Man Malaysia. Ini bukan soal politik, tetapi ini soal kemanusiaan.

Gambar Sarung Tangan Save Gaza Azizul Hasni Awang

Azizul Hasni - Save Gaza Glove Commenwealth Games
Azizul Hasni - Save Gaza Glove Commenwealth Games
Azizul Hasni - Save Gaza Glove Commenwealth Games
Pelumba basikal pecut negara ini di dalam Facebook miliknya telah menyatakan kekecewaan atas apa yang berlaku. Beliau kini sedang disiasat oleh badan sukan dunia itu, dan telah diberikan amaran supaya tidak mengulanginya.
'I feel sorry to the people who misinterpret my message. There's no such thing with political protest.'

Azizul Hasni turut menambah...
'It's from the bottom of my heart to express humanitarian. Since when expressing humanitarian considered as political?'
'Anyway, I apologise to those who think I'm doing wrong and thanks a lot to everyone who always keep supporting me. There's no word that i can express it.
'For your information, I got a warning and still can race today but without my 'Save Gaza' glove. Thanks everyone for your support and really appreciate it. We all stand as a human.'
'It's inappropriate for any form of protest in a Games venue - we respect everyone's right to protest out-with. 'He has had a strong reprimand from his team management and he has apologised. In apologising profusely he now knows any repetition will see a removal of his accreditation.' 
Bagi rakan-rakan pembaca, seandainya anda bersama dengan Azizul Hasni Awang, dan menyokong tindakan dan kenyataannya, sila berikan sokongan anda dengan hashtag #WeSupportAzizulHasni di media sosial.

#SaveGaza
#PrayForGaza

Dunia perlu tahu, bahawa Gaza sedang teruk dibelasah oleh regim Zionis Israel. Ramai kanak-kanak terbunuh, begitu juga wanita. Ratio yang tidak padan, dengan kenyataan Perdana Menteri Israel yang mengatakan bahawa Hamas adalah pengganas memusnahkan apa yang ada di Israel, walhal apa yang berlaku adalah pembasmian rakyat Palestin dari bumi Gaza oleh tentera Israel tanpa belas kasihan.


3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. subhanallah..
    murninya hati beliau.
    moga kita semua terus bersatu hati.
    Allah berkati hambaNya yang tak putus harap padaNya. :')

    BalasPadam
  2. Kalau nak protes tu, bagi je apa-apa alasan

    Rasanya alasan politik tu sebab tak tahu nak bagi alasan apa lagi

    #WeSupportAzizulHasni

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement