Widget papar jumlah pengunjung online - Satu widget yang bagus untuk teknik pukau pengunjung pertama kali. Ramai blogger Malaysia menggunakan widget ini untuk paparkan jumlah pengunjung yang sedang online di blog. Dalam blog post ini, saya akan kongsikan bagaimana nak letakkan widget ini dalam blogspot anda.

Ada beberapa widget khusus untuk paparkan jumlah pengunjung dalam blog. Saya akan berikan dua widget yang paling terkenal dan banyak digunakan oleh blogger Malaysia.

Dua Pilihan Widget Papar Jumlah Pengunjung Online di Blog

Widget dari Whos.Amung.Us

Widget ini paling senang nak pasang kat blogspot. Tak perlu susah payah nak login ke apa ke, hanya salin kod HTML di bawah ini dan letakkan di mana-mana bahagian dalam blog. Syor saya, letak menerusi HTML/Javascript, dan letak kotak widget tersebut di bahagian sidebar paling bawah sekali.


Ada juga blogger yang suka letakkan widget ini di bahagian tepi blog atau tepi paparan blog anda. Boleh gunakan kod HTML di bawah ini copy paste je dalam blogspot anda.


Contoh seperti yang kelihatan pada blog ini - my wonderful life :
2 Pilihan Widget Papar Jumlah Pengunjung Online
Jika mahu lebih pilihan lain, anda boleh sahaja ke laman web Widget Papar Jumlah Pengunjung Blog Online

Widget dari RadarURL

Satu lagi pilihan mudah untuk anda memasang widget yang paparkan jumlah pengunjung online di blogspot. Sama seperti widget di atas, yang ini juga mudah. Hanya copy-paste kod HTML dan letakkan di blogspot anda menerusi add HTML/Javascript. Boleh saja gunakan kod di bawah ini untuk terus letakkan di blog anda.

Contoh ini akan menunjukkan jumlah pengunjung online seperti di bawah ini.
2 Pilihan Widget Papar Jumlah Pengunjung Online

Untuk pilihan penetapan yang lain, seperti mungkin nak letak kat bahagian tepi sebelah lain, atau letak bahagian bawah, bawah tepi kiri, bawah tepi kanan ... boleh terus sahaja rujuk di laman web RadarURL ini di sini - Widget Papar Pengunjung Sedang Online

Macamana?Mudah je kan?

Widget ini sesuai digunakan sebagai semakan, dan juga untuk tahu statistik secara real time. Ia juga salah satu teknik untuk pukau pengunjung blog pertama kali. Contoh macam di atas tu, tak terujakah anda sebagai seorang pengunjung blog pertama kali melihat jumlah pengunjung sedang online sebanyak 1432 tu? Pasti anda akan tertanya-tanya entri apakah yang melonjakkan trafik dan bilangan pengunjung .. kan kan?

Cubalah widget ini.

Selamat berblogging.

p.s: Like, Share dan Tweet supaya lebih banyak blogger baru dapat manfaat.


14 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ohhh..boleh letak dekat blog nie...(^_^)

    BalasPadam
  2. Assalammualaikum... bro HH,

    Terima kasih atas tutorial nie,,, nice

    mselim3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih .. ada je tutorial ni kat tempat lain, cuma mungkin saya letakkan sedikit kelebihan sbb berikan dua pilihan .. hehehe

      Padam
  3. Kita pun gunakan among us.HH.sebagai rujukan walaupun tak ramai on line..he..he

    BalasPadam
  4. Terima Kasih HH ..
    Tutorial berguna untuk blogger ...

    BalasPadam
  5. malu nak letak widget ni sebab nanti ada nombor 1 jer sepanjang masa... tu pon kita sendiri pengunjung sebab blog tak pernah tutup hahahaahaha...

    BalasPadam
  6. nad gunakan yang macm ade sekrg..tu pun husband yang letakkan

    BalasPadam
  7. Terima kasih HH.. Fiza gune Amung Us...

    BalasPadam
  8. widget pengunjung online antara widget yang patut ada untuk setiap blog..

    BalasPadam
  9. Tq ambik blog saye jadi contoh... Tapi kesian benau blog sendu n sipu2 ada 2 org jek pengunjung... Hahaha...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement