Langkau ke kandungan utama

Tarif Air Penang Bakal Naik 20 Peratus?

Dengarnya tarif air di Pulau Pinang bakal dinaikkan sehingga 20 peratus. Itulah yang telah saya ketahui apabila membaca satu laporan akhbar tempatan. 20 peratus .. hmm banyak ke sikit? Saya fikir andai naik, ia tidaklah berapa mudarat sangat, ini berdasarkan kepada pengiraan congak kasar sayalah ketika saya menaip entri ini. Ok, mari buat perbandingan ehhh .. dan in Sha Allah, entri ini akan berikan sedikit info berkaitan pembekalan air di Pulau Pinang.

Tarif Air Penang Bakal Naik 20 Peratus?

Tarif Air Penang Bakal Naik 20 Peratus?
Mungkin ramai yang tidak mengetahui, negeri kecil Pulau Pinang yang hampir 70 peratus kawasan dipenuhi dengan aktiviti perindustrian, mengenakan caj atau tarif air yang paling rendah di Malaysia. Itu adalah antara sebab mengapa banyak kilang semikonduktor memilih Pulau Pinang sebagai lokasi pelaburan. Kilang semikonduktor menggunakan banyak air dalam proses pembuatan.

Tarif atau caj pembekalan air di Pulau Pinang untuk perusahaan bukan sahaja paling murah di Malaysia, malah jika dibandingkan dengan bandar-bandar perusahaan besar di rantau Asia, ia adalah yang terendah.

Lihat statistik yang saya lampirkan di bawah ini.

Statistik tarif air domestik pulau pinang 2014 Tarif air penang paling rendah di Asia
Jadi, langkah kerajaan Pulau Pinang untuk menaikkan kadar tarif air bukanlah sesuatu yang saya khuatirkan malah, dari satu sudut, ada langkah bijak ke arah penjimatan air secara jangka sederhana.

Kadar Tarif Air 2010-2014 Penang

Buat masa sekarang, tarif air di Pulau Pinang bagi pelanggan domestik adalah seperti berikut:
  • 20,000 liter pertama - RM0.22 per 1000 liter
  • Antara 20,000 - 40,000 liter - RM0.42 per 1000 liter
  • Antara 40,000 - 60,000 liter - RM0.52 per 1000 liter
  • Antara 60,000 - 200,000 liter - RM0.90 per 1000 liter
  • Melebihin 200,000 liter - RM1.00 per 1000 liter

Dan seandainya pengguna domestik menggunakan lebih daripada 35,000 liter sebulan, surcaj akan dikenakan sebanyak RM0.48 bagi setiap 1000 liter.

Tarif ini telah digunapakai sejak tahun 2010 lagi, dan telah memberikan limpahan kenikmatan bagi seluruh penduduk di Penang.

Saya sendiri sejak berpindah dari Perak ke Penang, merasai akan kelebihan ini. Bil air kediaman saya menurun lebih daripada 50 peratus walaupun saiz rumah berbeza, berpindah dari rumah teres setingkat ke teres dua tingkat dan dengan saiz keluarga yang telahpun bertambah.

Secara purata, buat masa ini, bil air yang perlu saya bayar untuk dua bulan antara RM15-30 sebulan, bermakna RM7-14 sebulan.

Tarif Air Penang Bakal Naik 20 Peratus - Langkah yang diambil oleh kerajaan negeri dicadangkan setelah sedar bahawa ada negeri yang telah terjejas teruk dengan langkah-langkah catuan disebabkan kurangnya sumber bekalan air. Ia bagi mengingatkan pengguna-pengguna di Pulau Pinang supaya bersyukur dan melihat kesengsaraan yang terpaksa dilalui oleh penduduk di negeri-negeri lain, yang terpaksa berhadapan dengan masalah air, walaupun dengan kadar caj atau tarif yang lebih tinggi.

Jangan hanya melepaskan tanggungjawab penjimatan ini kepada pihak berwajib sahaja.
In terms of year-on-year NRW savings in Penang, he added, PBAPP "saved" an additional 2.2 billion litres of water in 2012 as compared to 2011.
Rakyat dan penduduk Pulau Pinang harus sedar, walaupun di sebalik harga air yang rendah yang mereka perlu bayar setiap dua bulan, ini tidak bermakna mereka boleh membiarkan penggunaan air tidak cekap dan pembaziran berlaku.

Seharusnya, ia perlu dilihat sebagai salah satu cara untuk lebih menghargai sumber air, dan memastikan setiap titik air itu tidak disia-siakan begitu sahaja.

p.s: Entri ini ditulis dengan tulus ikhlas dan jujur, tiada kena mengena dengan fahaman atau sokongan kepada mana-mana parti politik - itupun jika ada yang mahu mempolitikan isu airlah ... heeee ...




Dah baca post berikut:

advertisement


Komen Pembaca ...

  1. Deno ada dengar berita ni kat TV3 semalam ~ Bila macam ni barulah kita nak muhasabah diri, nak berjimat, ingat orang susah yang takde bekalan air ~

    BalasPadam
  2. murah memang murah bro, kalau naik 20% pun still murah tetapi air pulau pinang amik dari kedah, kedah nak naikkan harga air dengan pulau pinang pun penang x mau

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.

Popular

Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan Dengan Produk Sendiri?

Siapa yang tak teringin nak jadi jutawan kan? Sejak saya menjadi seorang blogger sepenuh masa sejak 2010 ni, saya dah nampak ramai rakan-rakan saya yang jadi jutawan. Dulu, mereka sama-sama tulis blog, tapi kini sudah berbisnes dengan produk sendiri. Awalnya untung sikit .. tapi sekarang, dah boleh dianggap sebagai jutawan.

Susah ke nak jadi jutawan ni? Ok ... mari kita semak dulu apa maksud jutawan ni. Jutawan bermaksud seseorang yang mempunyai wang atau harta yang bernilai berjuta-juta ringgit. Kalau anda ada wang atau harta lebih dari juta - ada billion, anda tetap dipanggil jutawan. Dalam bahasa Malaysia, tiada perkataan khusus untuk seseorang yang miliki wang atau harta berbillion ringgit.  Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan? Sekarang anda dah tahu apa maksud jutawan. Jadi, jika anda nak jadi jutawan .. misi anda mestilah untuk mempunyai dan memiliki wang atau harga lebih dari sejuta ringgit. Capai je harta bernilai juta, maka dah boleh dapat title jutawan (dari segi istilah).

Tak a…

Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Bersalin Caesarean

Terkejut. Saya selama ini ingat bahawa ikan haruan ini, baik ikan segar mahupun pati ikan haruan beri kesan terbaik untuk penyembuhan luka. Hmm rupanya, kesan positif penyembuhan tersebut adalah bergantung dengan metabolisma dan keadaan tubuh seseorang. Saya baru dapat tahu bahawa bahaya makan ikan haruan ini terutama untuk ibu/isteri yang bersalin secara pembedahan caesarean.

Serius, Saya betul-betul tak tahu, malah ketika isteri saya dalam minggu akhir untuk melahirkan anda .. saya dah belikan satu set pati ikan haruan berharga RM39. Isteri saya pula dah carikan bekalan ikan haruan segar menerusi rakan-rakan pejabatnya.
Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Pantang Bersalin Secara Bedah Caesarean Sebelum ini, isteri saya bersalin secara normal. Memang ketika dalam pantang bersalin, isteri saya akan makan ikan haruan dan juga pati ikan haruan. Ikan haruan memang dikenali mempunyai nilai kebaikan untuk penyembuhan luka. Semua orang tahu akan perkara ini.

Malah, makan ikan haruan telah me…

Telinga Berdesing Bawa Petanda

Pernah merasa telinga berdesing tak? Ia kadangkala berlaku tanpa diduga, tanpa ikut masa. Secara tiba-tiba .... ntah disebabkan apa, terasa telinga akan berdesing. Sesetengah akan mengaitkannya dengan sejenis penyakit dinamakan Tinnitus.

Walaubagaimanapun, orang lama-lama dalam masyarakat Melayu, ada telahan sendiri mengenai telinga berdesing ini. Mereka mengaitkan dengan kejadian-kejadian yang bakal berlaku dek kerana berdesingnya telinga. Orang tua lama-lama mengaitkan masa dan bahagian telinga yang mana terkena desingan ini, berikut saya kongsikan sedikit info dan pengetahuan mengenai telinga berdesing ini.
Telinga Berdesing Bawa Petanda Telinga Berdesing Bawa Petanda Sesuatu Kejadian Bakal Berlaku Jika Telinga Kanan Berdesing Jam 06:00 - 07:00 pagi - mendapat khabar burukJam 07:00 - 08:00 pagi - akan difitnah oleh orangJam 08:00 - 09:00 pagi - akan membuat rencana pergi jauh sendirian atau bersama orang lainJam 09:00 - 10:00 pagi - bermakna akan ada berita yang kurang menyenangka…