Langkau ke kandungan utama

Persepsi Salah Bila Baca Blog Orang Lain

Saya membaca komen-komen yang masuk dalam entri-entri lepas. Ada yang membuatkan saya mendapat idea untuk menulis entri ini, iaitu berkaitan persepsi kita sebagai pembaca blog orang lain. Apa yang saya nak kongsikan adalah bukan cara kita membaca entri-entri yang ada, tetapi dari sudut lain ... berkaitan beberapa anggapan yang salah mengenai sesebuah blog.

Persepsi Salah Bila Baca Blog Orang Lain

Persepsi Salah Bila Baca Blog Orang Lain

Mari bersama saya, fikirkan akan beberapa perkara yang mungkin nanti boleh jadi isu dalam dunia blog Malaysia. Ini pendapat saya sahaja, tidak terlibat dengan mana-mana individu atau mana-mana pihak lain; samada ia berkaitan secara langsung atau tidak.

Blog Copy-Paste Dapat CPUV Nuffnang

Kita singgah satu blog, disebabkan satu entri, yang tunjukkan bahawa blog tersebut telah menerima banyak Buffered Earnings (BE) atau lebih mudah dikenali sebagai CPUV. Dalam entri tersebut, empunya blog tunjukkan pendapatan blog daripada pengiklanan Nuffnang yang berikan CPUV tersebut.

Sekali pandang, kita lihat di bahagian popular post, banyak entri-entrinya adalah entri berupa salin dan tampal, dan ada pula entri dari sumber berita. Mengapa blog begitu dapat CPUV walhal ramai blogger yang hebat beritahu, untuk dapatkan CPUV dari Nuffnang, entri perlu original, tak ada ciplak, bukan video itu ini yang diambil sana sini.

Tanggapan salah - Jangan lihat hanya pada beberapa entri yang jadi popular di blog tersebut, tetapi cuba lihat keseluruhan blog tersebut. Mungkin 10 daripada 100 entri sahaja yang merupakan entri dari sumber berita, atau merupakan entri salin tampal. Anda tidak boleh buat kesimpulan hanya pada pandangan 2-3 minit anda.

Dan perlu anda ingat, yang pilih untuk berikan CPUV serta advertorial Nuffnang adalah tertakluk pada pengiklan seperti Canon, Sony, Streamyx, Maxis, Digi, Samsung, Apple, dan banyak lagi. Mereka yang memilih. Jika mereka merasakan blog itu sesuai untuk letakkan CPUV, maka dapatlah. Nuffnang hanya bantu untuk berikan pilihan sahaja.

Blog Papar Pendapatan - Blogger Kaya Raya

Ada yang anggap blog yang sering papar income itu ini daripada blog adalah seorang blogger yang masyukkkk ... tetapi sebenarnya tidak. Itu merupakan entri psikologi sahaja. Saya sendiri akui, walaupun saya dapat banyak income menerusi pengiklanan blog dan juga affiliate - ia tidak menjadikan saya kaya raya, tetapi ia bukan juga menidakkan hakikat bahawa blog boleh jana pendapatan.

Tanggapan salah - Baca entri berkaitan income blogger tersebut sebagai pembakar semangat dan bonus untuk lebih berjaya dalam blogging; dan bukan menyatakan bahawa blogger yang papar income itu merupakan blogger kaya raya. Saya tidak nampak sangat jutawan internet Irfan Khairi tunjuk pendapatan pada pembaca blognya, begitu juga blogger seperti AbangEnsem yang memiliki harta sana sini menerusi rumah sewa dan pemilikan hartanah.

Blog Kongsi Entri Tutorial ialah Pakar Blogger

Maaf, andai ada yang anggap saya sebagai pakar blogger blogspot Malaysia. Saya belum sampai tahap itu lagi, walaupun saya banyak berikan tips, panduan, rahsia untuk menjadi blogger berjaya. Ya, saya akui saya masih belajar menjadi blogger terbaik. Dan dalam proses pembelajaran itu saya kongsikan apa yang saya telah tahu dan faham, serta buktikan menerusi amali yang saya guna di blog ini.

Begitu juga dengan ramai blogger lain, yang wujudkan blog tutorial dan yang kongsikan tutorial untuk buat itu ini dalam blog. Bukan semua mereka itu pakar dan tahu dengan mendalam mengenai apa yang mereka kongsikan, terutama sekali mengenai tutorial blog atau tips yang diberikan.

Tanggapan salah - Bila baca blog berkaitan tutorial, keep in mind bahawa apa yang mereka kongsikan itu bukan belajar dari buku teks sekolah atau dari mana-mana kolej. Ianya adalah berdasarkan pengalaman. Maka, sesiapa pun boleh jadi pakar dan bukan blogger yang hanya kongsi tutorial itu sahaja.

Blog Ramai Follower Adalah Blogger Popular

Blog je yang ada ramai follower, tapi ramai blogger yang ada blog ramai pengikut ini tidaklah sangat diketahui pun. Dan jangan terkejut andai orang yang sedang makan meja setentang dengan anda di gerai tepi jalan itu mungkin pemilik sebuah blog yang ada 20 ribu follower.

Tanggapan salah - blog yang ada pengikut ramai tak semestinya menjadikan pemilik blog itu popular dan dikenali. Malah, ramai blogger tersebut lebih suka low profile dan tidak menonjolkan diri. Populariti bukan tujuan mereka dalam dunia blog Malaysia.

Nak cerita lebih, nanti anda akan menguap keboringan dan merasakan apa yang saya tulis ini mengarut sahaja. Jadi, baik saya berhenti di sini, cuma fikir-fikirkan apa yang saya katakan dari awal sampai habis.

Apa Yang Saya Nak Sampaikan

Kesimpulannya ialah sebagai seorang pembaca blog .. jangan mudah melihat sesuatu dan terus melakukan kesimpulan mudah. Untuk menjadi seorang pembaca yang benar-benar tahu apa yang dibaca, kena baca dari A sampai Z dan lihat juga entri-entri berkaitan. Ramai antara kita termasuklah saya suka ambil jalan mudah, lalu berlakulah persepsi yang salah!




Lagi Komen Pembaca ...

  1. beginilah realiti dunia blogger....mereka pasti mencari kesilapan melebihi kebaikan...good advice utk semua blogger....

    BalasPadam
  2. Analisa yang baik..realitinya ramai yang lebih suka bertanggapan buruk dari bertanggapan baik..orang lebih suka menyatakan perkara yang nyata sahaja..dari www.tepakku.com

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum...bro HH,

    setuju dengan entry ini kita tak boleh beranggapan tanpa menilai sesuatu itu terlebih dahulu.

    mselim3

    BalasPadam
  4. Salam
    Menarik untuk dibaca dan diberi komen.
    Sejujurnya saya tiada kerja dan pendapatan tetap.
    Saya membuat blog untuk menjana pendapatan.
    Hasil dari blog cap ayam saya,yang tak popular ini<
    saya menjana perniagaan menghampiri RM200,000 turnover setahun
    saya menjalankan perniagaan yang berkaitan dengan perlancongan di Thailand.
    Artikel yg ditaip atau diterjemah ke bahasa Melayu menjadi tarikan kepada Kementerian Perlancongan Malaysia untuk menaja saya melawat Malaysia .Pada 10 january 2014 saya dijemput untuk bersama sama Menteri Perlancongan Malaysia menaiki keretapi dari Kuala Lumpur hingga ke Ipoh.
    Disamping menulis articel berkaitan Thailand,saya juga menulis artikel berkaitan Malaysia dsn meletakkan Banner Tahun Melawat Malaysia 2014 atas dasar Tanggungjawab bukan kerana IMBUHAN dari NUFFNAG.
    Saya menulis blog bukan posting STATUS FACEBOOK.Saya menulis artikel bukan cerita cerita syok sendiri......

    Pada PRU ke 13 saya dibayar RM6000/10 hari untuk berkempen politik.
    Saya bukan BLOGGER POPULAR,saya seorang perniaga kecil dialam maya.
    Saya berlindung disebailk nama Isteri saya warga Thailand.
    Jika ingin Melawat Thailand dengan selamat sila layari
    http://satunsiam.blogspot.com/
    Terima Kasih kepada hasrulhassan yang sudi berkongsi ilmu.
    Akhirkata Blog yang popular BUKAN jaminan anda berjaya dalam perniagaan atau menghasilkan pendapatan sampingan.Lambat laun menjadi sampah sarap dialam maya.
    Menulis dengan membuat sedikit rujukan
    Menulis dengan kerajinan bukan sekadar posting artikel dari surat khabar .Sebaik mengulas dari artikel suratkhabar...
    LIKE page rakan rakan lebih baik dari LIKE syarikat besar seperti MAXIS atau MASIMO atau DIGI...mereka dah kaya dan tak perlu kita membantu mereka untuk mempromosi syarikat mereka.
    Ada lagi Syarikat Miskin Umat Islam yang membolehkan kita mendapat PAHALA kerana niat suci membantu sesama ISLAM.
    Salam dan ampun dan maaf.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen yang menarik untuk direnungkan...

      Padam
    2. Terima kasih Karlisa atas komen yang sangat membuka minda blogger Malaysia terutama saya ....

      Padam
    3. perkongsian pandangan yg bermanfaat
      byk mesej yg terkandung

      Padam
  5. Kita tidak dapat elak dari membuat tanggapan dan menerima tanggapan.Panduan Ilmu dan Iman yang akan mendorong tanggapan seseorang itu memilih untuk mempercayai bahan yang dibaca atau menghalusi lebih teliti supaya tanggapan itu benar-benar patut diteladani..:)

    BalasPadam
  6. Ditahap mana pun,perhalusi yang tersirat lebih diutamakan.Entri HH ini sungguh bermakna untuk dikongsi sama.

    BalasPadam
  7. assalamualaikum hh....perkongsian yang baik buat semua blogger baik yg baru atau yg dah lama....semua info dapat kita kongsikan di sini...:)

    BalasPadam
  8. Assalam
    Terima kasih Tuan HH. Entri ini menjelaskan pentingnya membaca sampai habis. Terima kasih sangat.

    BalasPadam
  9. sangat berguna..terima kasih sudi berkongsi ilmu..

    BalasPadam
  10. Bagi saya, saya akan membayangkan sekiranya saya berada di tempat orang itu dan menilai sendiri tujuan sesuatu yang dibuatnya...bersangka baiklah dan jauhi perkara-perkara zhon.

    BalasPadam
  11. Entry yang sangat membina.. :)

    BalasPadam
  12. setuju dengan pendapat dalam entry ni... apa2 pun yg penting, "perlu bersikap positif" dalam dunia bloging

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.