Hujung tahun memang meriah dunia blog Malaysia. Mengapa tidak? Sebabnya ramai blogger akan cuba menutup lembaran tahun dengan entri-entri yang memikat dan menyelerakan. Pasti semua berebut mahukan akhir tahun memberikan impak kepada blog masing-masing. Justeru itu, saya ingin kongsikan beberapa tips unik dan menarik bagi menerbitkan entri hujung tahun.

Samada sedar atau tidak, ramai blogger Malaysia cuba menarik trafik ke blog mereka hujung tahun supaya awal tahun nanti akan berikan permulaan baru yang lebih baik. Saya pasti ramai blogger Malaysia mahukan entri diterbitkan di tahun tersebut mendapat tempat yang terbaik.

Jika diperhatikan di hujung tahun, akan wujud banyak entri-entri jenis kesimpulan dan jenis penghargaan untuk pembaca blog. Meh singgah beberapa jenis entri ini sebagai satu tips untuk anda terbitkan entri terbaik anda di penghujung tahun.

3 Tips Tulis Entri Hujung Tahun

  1. Terbitkan entri-entri berkaitan giveaway serta contest. Seperti yang sedang hangat sekarang, Contest SEO Eridy dan juga giveaway anjuran saya iaitu Random Giveaway Tunai RM50. Hujung tahun memang meriah dengan entri-entri sebegini. Rebut peluang ini untuk promosikan blog dan dapatkan backlinks sebanyak mungkin.
  2. Terbitkan entri-entri berbentuk senarai (listing) seperti yang pernah saya lakukan di penghujung tahun lepas, di mana entri-entri sebegini mendapat trafik blog yang agak tinggi. Anda boleh senaraikan contohnya blogger terbaik sepanjang tahun, blog terbaik 2013, senarai blogger baru cun kacak, komentar terbaik sepanjang tahun dan macam-macam lagi.
  3. Terbitkan entri berbentuk kesimpulan seperti apa yang telah anda capai menerusi blog, income keseluruhan anda dapat menerusi blog, jumlah komisen affiliate dan sebagainya. Ia akan menarik minat ramai pengunjung yang mahu lihat apakah kejayaan blog anda dan diri anda sendiri.

Amacam? Ok rasanya tips yang saya berikan ini. Ia bukan sahaja akan beri impak trafik, tapi ada antara tips tersebut yang akan perbaiki PR blog anda. Namun, ingatan saya pada anda, jangan overdo ... atau terlebih buat. Maksud saya, dalam sehari jangan sampai blog penuh dengan entri giveaway atau contest sahaja. Atau jangan sampai hanya entri-entri berbentuk 10 terbaik, 5 tercantik sepanjang hari, bijak pilih tajuk dengan suasana dan keadaan.

Selamat mencuba.
Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

17 Komen

Menarik..! entry ini mendatangkan idea.. ^__^

Reply

terima kasih atasperkongsian idea anda....^_^

Reply

Assalmamualaikum..bro HH,

terima kasih tips2 nie.. bagus sangat . Ini juga satu cara nak baiki PR blog..

mselim3

Reply

Thanks 4 sharing bro..!
Sedikit sebanyak memberi idea kepada blogger baru nie.. ;)

Reply

okay. good idea.. terima kasih beri ilmu yg berguna.

Reply

thanx bro..idea ok jugak tu, esp yg #3.. byk yg blh disimpulkan..

Reply

info yang menarik..betul juga tu..buat entri penutup untuk setiap tahun...

Reply

alhamdulilah.. perkongsian info yang baik.. terima kasih...

Reply

Thankz atas perkongsian bro...

Reply

tips yang bermanfaat. terima kasih tuan.

Reply

dah terfikir nak buat entri macam nie... kita imbas kembali apa yang dah berlaku sepanjang tahun 2013... tq remind sekali lagi.. :)

Reply

perkongsia yang sangat menarik bro HH.terima kasih .
boleh mula mencari idea tk next entri :)

Reply

nice tip HH...hope dapat mencapai target....

Reply

tips yang sangat membantu..terima kasih..dari www.tepakku.com

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.