Apa yang membuatkan anda sebagai seorang pengunjung dan pembaca sesebuah blog menghormati pemilik atau penulis blog berkenaan? Saya pasti anda ada pandangan dan pendapat sendiri mengenainya. Malah, kalau saya minta anda senaraikan atas sekeping kertas, paling tidak anda akan berjaya menulis 3 faktor kurang 30 saat. Dan itulah tips untuk menjadi seorang blogger disegani dan dihormati.

Nampak tak apa yang saya cuba buat kepada anda?

Saya cuba buat anda cari sendiri faktor yang membuatkan seorang blogger itu dihormati dan disegani. Maka, dengan apa yang telah anda catatkan itu ... perlulah menjadi ikutan pula buat diri anda untuk menjadi blogger seperti itu.

Atau ...

Anda memang tidak mahu menjadi seorang blogger yang disegani dan dihormati?

Tips Jadi Blogger Disegani Dihormati

Tak susah mana pun untuk menjadi blogger sebegitu, tetapi tidak ramai yang berjaya melakukannya. Kerana apa? Ada banyak faktor penyebab, dan faktor ini bergantung pula dengan latar penulis blog tersebut, termasuklah skill yang dia ada, ilmu yang diperoleh, pengetahuan yang ada, sumber-sumber serta tak dinafikan, penampilan fizikal serta latar pendidikan juga memainkan peranan.

Ia mungkin campuran kesemua faktor tersebut.
Tips Jadi Blogger Disegani Dihormati

Contoh, anda seorang blogger yang ada paras rupa, tetapi corak dan gaya penulisan anda banyak yang kurang kualiti, malah banyak yang anda cilok sana sini ... maka, siapa nak hormati anda dengan cara penulisan sebegitu.

Lihat blogger yang ada rupa, ada ilmu, ada pengetahuan, penampilan pula menarik dan blog ditulis dengan cara tersendiri. Ramai suka tak? Ramai hormat tak? Ramai segani tak? Tak perlu saya berikan contoh, anda boleh congak sendiri di kepala.

Lihat blogger yang tak ada ilmu, main sebut dan tulis ikut nafsu. Suka salin tampal tanpa ragu, tanpa rasa tanggungjawab. Wajah? Hmm jangan harap mereka nak dedahkan.. andai bahasa sudah celaru dengan adab kesopanan. Mereka dihormati tak? Disegani tak?

Nabi Muhammad S.A.W dah ajar kita semua untuk jadi manusia mulia, manusia yang berikan manfaat kepada manusia yang lain, kenapa tak ikut dan praktik?

Mahu jadi blogger disegani dan dihormati? Jadilah manusia yang telah Nabi Muhammad S.A.W ajar. Itu sahaja.

Bila jadi manusia tahu langit mana .. tahu tanah mana, in Sha Allah, akan datang hormat dan segani itu dengan sendiri. Tak perlu promosi pun.


9 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Blogger yang disegani dihormati budaya masyarakat Malaysia. Amin. Insyallah.

    BalasPadam
  2. Terkesan dgn entri ni.. t kasih HH diatas pandangan & perkongsian.. :)

    BalasPadam
  3. terima kasih abg hasrul, insyaAllah :)

    BalasPadam
  4. terbaik .. yang penting penulisan kene original . no copy paste.baru readers suka dengan blog kita

    BalasPadam
  5. Gua tak hensem nak tampal muka sendiri... he..23x

    Kenyataannya kebanyakan gambar gua, gua yang ambil sendiri.. xde orang yg sudi nak ambil gambar gua T-T

    www.broframestone.com

    BalasPadam
  6. kupasan yang bernas..terima kasih atas peringatan. :)

    BalasPadam
  7. peringatan untuk diri sendiri.......

    BalasPadam
  8. insyallah aku akan jadi seperti apa yang ko tuliskan ini (contoh2 yang baik jer laa)

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement