Apa yang membuatkan anda sebagai seorang pengunjung dan pembaca sesebuah blog menghormati pemilik atau penulis blog berkenaan? Saya pasti anda ada pandangan dan pendapat sendiri mengenainya. Malah, kalau saya minta anda senaraikan atas sekeping kertas, paling tidak anda akan berjaya menulis 3 faktor kurang 30 saat. Dan itulah tips untuk menjadi seorang blogger disegani dan dihormati.

Nampak tak apa yang saya cuba buat kepada anda?

Saya cuba buat anda cari sendiri faktor yang membuatkan seorang blogger itu dihormati dan disegani. Maka, dengan apa yang telah anda catatkan itu ... perlulah menjadi ikutan pula buat diri anda untuk menjadi blogger seperti itu.

Atau ...

Anda memang tidak mahu menjadi seorang blogger yang disegani dan dihormati?

Tips Jadi Blogger Disegani Dihormati

Tak susah mana pun untuk menjadi blogger sebegitu, tetapi tidak ramai yang berjaya melakukannya. Kerana apa? Ada banyak faktor penyebab, dan faktor ini bergantung pula dengan latar penulis blog tersebut, termasuklah skill yang dia ada, ilmu yang diperoleh, pengetahuan yang ada, sumber-sumber serta tak dinafikan, penampilan fizikal serta latar pendidikan juga memainkan peranan.

Ia mungkin campuran kesemua faktor tersebut.
Tips Jadi Blogger Disegani Dihormati

Contoh, anda seorang blogger yang ada paras rupa, tetapi corak dan gaya penulisan anda banyak yang kurang kualiti, malah banyak yang anda cilok sana sini ... maka, siapa nak hormati anda dengan cara penulisan sebegitu.

Lihat blogger yang ada rupa, ada ilmu, ada pengetahuan, penampilan pula menarik dan blog ditulis dengan cara tersendiri. Ramai suka tak? Ramai hormat tak? Ramai segani tak? Tak perlu saya berikan contoh, anda boleh congak sendiri di kepala.

Lihat blogger yang tak ada ilmu, main sebut dan tulis ikut nafsu. Suka salin tampal tanpa ragu, tanpa rasa tanggungjawab. Wajah? Hmm jangan harap mereka nak dedahkan.. andai bahasa sudah celaru dengan adab kesopanan. Mereka dihormati tak? Disegani tak?

Nabi Muhammad S.A.W dah ajar kita semua untuk jadi manusia mulia, manusia yang berikan manfaat kepada manusia yang lain, kenapa tak ikut dan praktik?

Mahu jadi blogger disegani dan dihormati? Jadilah manusia yang telah Nabi Muhammad S.A.W ajar. Itu sahaja.

Bila jadi manusia tahu langit mana .. tahu tanah mana, in Sha Allah, akan datang hormat dan segani itu dengan sendiri. Tak perlu promosi pun.


Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

9 Komen

Blogger yang disegani dihormati budaya masyarakat Malaysia. Amin. Insyallah.

Reply

Terkesan dgn entri ni.. t kasih HH diatas pandangan & perkongsian.. :)

Reply

terima kasih abg hasrul, insyaAllah :)

Reply

terbaik .. yang penting penulisan kene original . no copy paste.baru readers suka dengan blog kita

Reply

Gua tak hensem nak tampal muka sendiri... he..23x

Kenyataannya kebanyakan gambar gua, gua yang ambil sendiri.. xde orang yg sudi nak ambil gambar gua T-T

www.broframestone.com

Reply

kupasan yang bernas..terima kasih atas peringatan. :)

Reply

peringatan untuk diri sendiri.......

Reply

insyallah aku akan jadi seperti apa yang ko tuliskan ini (contoh2 yang baik jer laa)

Regards,
-Strider-

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.