Ada banyak cara untuk buat duit menerusi blog. Salah satunya ialah buat duit menerusi iklan di blog. Untuk entri ini, saya ingin kongsikan mengenai satu tips buat duit di blog menggunakan iklan sendiri. Iklan sendiri ini bermaksud kita buat iklan dengan acuan kita sendiri dan bukan disediakan oleh pihak yang mengiklan atau pengiklan.

Tips Buat Duit Menerusi Iklan Sendiri di Blog

Cara ini saya gunakan untuk buat duit menerusi iklan dari ChurpChurp, 8Share, affiliate Pay-Per-Lead (PPL), komisen pendaftaran, komisen backlinks dan beberapa iklan yang hanya memerlukan pengunjung untuk klik iklan tersebut atau buat pendaftaran mudah. Teknik ini mestilah dilakukan dengan telus dan bukan bertindak memperdayakan pengunjung blog.

Buat Banner Iklan Sendiri

Saya lebih suka buat banner iklan sendiri, selain memantapkan skill saya dalam penyediaan servis buat banner dalam blog, saya juga dapat lebih kreatif untuk menghasilkan sebuah iklan yang lain dari yang lain. Apabila iklan kita nampak lain walaupun isinya lebih kurang sama, ia akan mengundang tanda tanya, dan klik boleh dijana menerusi rasa ingin tahu.

Banner sendiri cara paling mudah ialah dengan printscreen mana-mana bahagian dalam iklan yang anda kongsikan samada melalui 8Share, ChurpChurp, affiliate dan sebagainya untuk menarik perhatian orang. Perkara paling penting dalam pemilihan ini ialah .... anda perlu terlebih dahulu tertarik dengan bahagian iklan tersebut.

Contohnya, jika dalam satu-satu iklan itu merupakan satu konsep permainan (game online), tunjukkan bahagian macam mana nak menang atau tunjukkan hadiah yang ditawarkan. Printscreen bahagian itu untuk dijadikan banner iklan anda sendiri.

Bagaimana Nak Buat Print Screen?

Bagaimana nak printscreen? Lihat pada keyboard anda, bahagian sisi atas berhampiran dengan keyboard nombor. Selalunya butang atau kekunci printscreen ini diletakkan di sebelah scroll lock. Tekan dan bahagian yang anda printscreen sudah tersedia dalam bentuk clipboard.

Buka aplikasi paint dalam komputer anda, dan tekan ctrl-v (paste). Maka akan keluarlah gambar yang tunjukkan skrin yang akan menjadi bahagian banner anda.

Contohnya; anda lihat iklan dari Sony ini - http://my.sharings.cc/adsbyhh/share/SonyXZU

Anda dah klik iklan tersebut dan lihat isi kandungan iklan. Nampak bahagian menarik dan anda tekan Print Screen pada keyboard anda. Seperti saya, penampilan pertama iklan ini menarik perhatian saya, jadi saya tekan Print Screen, dan saya paste di dalam aplikasi Paint dan keluarkan gambar seperti di bawah ini.
tips buat duit di blog guna banner sendiri

Edit gambar tersebut samada untuk crop, kecilkan saiz dan tambah teks menarik bagi membolehkan ia menarik pengunjung blog klik banner anda tersebut.

Cara Resize Imej Dalam Paint

tips buat duit di blog guna banner sendiri

Cara Crop Imej Dalam Paint

tips buat duit di blog guna banner sendiri

Iklan sendiri yang telah anda siapkan itu, anda boleh letak di bahagian-bahagian ruang iklan atau banner yang paling mudah pengunjung nampak. Saya pernah kongsikan tips ini - perletakkan banner berkesan dalam blog.

Banner buat iklan sendiri boleh anda buat samada menggunakan software Paint atau paling bagus menggunakan Adobe Photoshop CS. Atau boleh sahaja anda menggunakan sofware edit gambar online yang ada, seperti Picasa dan sebagainya.

Simpan (Hosting) Imej Tersebut Untuk Dijadikan Banner Dalam Blog

Kemudian, anda perlu hosting sendiri imej tersebut di mana-mana laman web yang menyediakan perkhidmatan tersebut, paling mudah anda gunakan Picasaweb atau Flickr. Dapatkan url imej berkenaan untuk dimasukkan ke dalam blog anda, samada diletakkan di sidebar blog, atau post atau bawah post.

Cara Mudah Letak Imej Banner


Selamat mencuba.

*p.s: Semua cara dan kaedah yang saya sebutkan pernah dan telah saya kongsikan sebelum ini. Anda boleh gelintar (search) blog ini untuk cari entri yang lebih detail.
**p.s: Kepada sesiapa nak dapatkan servis saya buat banner iklan, boleh hubungi saya di Facebook atau Fanpage saya.



5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Tumpang sekaki nak belajar bro

    BalasPadam
  2. Thanks so much HH..kita memang dah lama cari cara nak buat banner sendiri..Harap-harap berjaya bila cuba nanti..

    BalasPadam
  3. Info menarik...tak terpikir nak buat enrti macam ni...sambil sambil promo iklan...sambil sambil buat tips n trick..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement