Rabu, 25 April 2012

Wanita Mithali Adalah Wanita Bersifat Lebah | Familia



As-Salam.
Sebut je kumbang, ramai akan kaitkan dengan lelaki, dan pasangannya adalah bunga yang dikaitkan dengan wanita. HH lak, nak kaitkan wanita dengan lebah. Ingin menjadi wanita terbaik, wanita solehah, wanita mithali, maka tirulah sifat sang lebah.

Lebah, sarangnya berbentuk bersegi, makanannya adalah debunga atau serbuk sari bunga. Dan dari situ, sang lebah menghasilkan madu. Madu ini pula beri manfaat pada semua. Boleh sembuhkan sakit, dan antara penawar yang sering disebut dalam Al Quran dan Hadith.

Lebah kuat bekerja, dan ia setia pada ketua. Jika ketua diserang, mereka akan menyerang. Mereka tak gentar melawan musuh yang lebih besar, mereka utuh dan kukuh menjaga madu mereka. 


Lebah sepakat, mereka bina sarang bersama. Mereka cekal kerana boleh terbang jauh mencari debunga sebagai makanan, yang secara tak lansung menyemarakkan hidupan dengan benih-benih bunga yang bertebaran.

Hebatkan lebah ini? Dan jika anda seorang wanita, cubalah menjadi sang lebah.


HH mengaitkannya kerana wanita solehah taat pada suami, wanita mithali sentiasa berusaha keras untuk keluarganya, wanita hebat kerana memberi manfaat seperti lebah memberikan madu yang dapat menjadi penawar kepada pelbagai penyakit. 

Wanita solehah ibarat lebah, walaupun kecil tetapi ada sengat untuk menjaga keperibadiannya.


Kongsi dan Sebarkan

Baca Juga

Wanita Mithali Adalah Wanita Bersifat Lebah | Familia
4/ 5
Oleh

Update Terkini via Email

Suka dengan artikel di atas? Daftar percuma email anda untuk melanggan. Langganan diuruskan oleh Feedburner, dan ianya selamat.

1 komen:

Tulis komen
avatar
25 April, 2012 18:53 delete

Y Rabbi baik alhamdulillah content anta. Tak sia-sia ana folo up blog anta. Alhamdulillah. Ambillah pengajaran yang baik2. Ni kita buka tv je hari ini masya Allah... Kelu lidah mengambarkan zaman akhir2 ni..

Reply

[Peringatan Ikhlas]

Mana-mana komen yang didapati melanggar polisi Blogger akan dipadam serta-merta. Setiap komen yang ditulis adalah tanggungjawab penulis komen. Untuk mendapatkan info peluang pengiklanan dan maklum balas boleh email (blogger.hasrulhassan[@]gmail.com).