As-Salam.
Sitemap, antara salah satu entiti penting dalam laman web serta blog. Sitemap merupakan antara rujukan penting bagi robot-robot enjin carian menggelintar isi kandungan blog anda berdasarkan kata kunci tertentu.

Blog ini punyai sitemap tersendiri, anda boleh rujuk di menu bar atas sekali bertulis Sitemap, dan lihat, anda tentu dapat idea tentang apa yang HH cuba sampaikan.

Sitemap boleh diletakkan di dalam blog mengikut kesesuaian anda, dan untuk platform blogspot, anda boleh cuba menyediakan sitemap anda sendiri dengan meletakkannya dalam pages, dan meletakkan sitemap sebagai salah satu menu blog anda.

Sitemap akan membantu enjin carian menemui blog anda berdasarkan kata kunci tertentu, apatah lagi blogspot sekarang dah ada search description yang memberikan lebih impak dari segi trafik ke blog anda.

Secara umumnya sitemap sesuatu blog didapati seperti berikut: 

http://blog_anda/atom.xml?redirect=false

contohnya:


Untuk memanfaatkan sitemap blog anda bagi enjin carian, anda boleh rujuk tutorial ringkas di blog ini:

Simple Blog Tips: How to Add Sitemap to Google


Cubalah, HH dah terima manfaatnya, kini anda pula .....

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement