Tentu ramai yang dah tahu akan kewujudan Virgin Galactic. Ia merupakan sebuah syarikat yang diwujudkan oleh Sir Richard Branson - Pemilik Virgin Airways yang menyediakan khidmat penerbangan sub orbital angkasalepas kepada awam. Bukan itu sahaja, sebenarnya Virgin Atlactic juga menyediakan perkhidmatan misi angkasa lepas lain termasuklah pelancaran satelit bersaiz kecil.

Dalam merealisasikan impian pemiliknya, Virgin Galactic menggunakan kaedah penerbangan ke angkasalepas dengan 2 pesawat yang dikenali sebagai induk atau 'mother-ship'. Pesawat ini merupakan sebuah kapal terbang besar yang sama seperti kapal terbang lain, cumanya ada kelengkapan dan kemudahan tertentu untuk membolehkan sebuah pesawat lain - yang berupaya untuk ke angkasa lepas berpaut padanya.

Kapal angkasa milik Virgin Galactic dinamakan The White Knight One dan White Knight Two - merupakan induk kepada SpaceShipOne.

Foto Kapal Angkasa Virgin Atlantic - The White Knight dan SpaceShipOne


Sumber: Wikipedia
Kredit Foto: Virgin Galactic

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement