Jumaat, 6 Januari 2012

Perlunya Anak Diberi Nama Yang Baik


As-Salam.
Penting. Ini bukan main-main. Kita tak mahu nanti anak kita merana kerana kita tersalah dan tersilap memberikan nama kepada anak. Kita, perlu tahu, sebagai ibu bapa ... anak-anak ini dicorakkan masa depannya oleh kita. Jika di awal-awal lagi dah silap percaturan .... hidupnya mungkin akan alami kesusahan.

“Sesungguhnya kamu sekelian akan diseru (dipanggil) pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu”. H.R Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

Apabila disebut nama seseorang, kita sebenarnya mendoakannya dengan maksud nama tersebut. Maka, dengan memberikan nama yang baik, yang elok maksud, yang indah erti .. tentu sekali setiap kali kita panggil namanya, kita akan terus berdoa akan kebaikan buat diri pemilik nama itu.

Katakan dah silap, nasi yang dah jadi bubur ... boleh diperbetulkan untuk menjadi bubur yang sedap.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menukar nama (seorang perempuan bernama) ‘Ashiyah (yang bermaksud; perempuan yang engkar) di mana baginda berkata kepada (perempuan itu); ‘Kamu adalah Jamilah (bermaksud; yang indah)’”. (H.R Imam Muslim)

Sebagai ibu bapa, malah sebagai anak pun, anda perlu tahu maksud nama anda (atau nama-nama anda) dan nama anak anda. Cuba cari dan berikan nama yang baik ... difahami maksudnya, dan baik ertinya. InsyaAllah.

Kongsi dan Sebarkan

Baca Juga

Perlunya Anak Diberi Nama Yang Baik
4/ 5
Oleh

Update Terkini via Email

Suka dengan artikel di atas? Daftar percuma email anda untuk melanggan. Langganan diuruskan oleh Feedburner, dan ianya selamat.

4 komen

Tulis komen
avatar
06 Januari, 2012 23:44 delete

setuju....nama mencerminkan keperibadian seseorg...

Reply
avatar
07 Januari, 2012 01:40 delete

Nak letak info sikit je. Begitu juga dengan nama panggilan. Bayangkan betapa Nabi menghargai para sahabat dan isteri sehinggakan Aisyah digelar Humaira, Saidina Umar diberi gelaran al-Faruq. Subhanallah. =)

Reply
avatar
07 Januari, 2012 03:09 delete

betul tu... dlm islam, nama bukan stakat menjadi doa ke atas si empunya badan tu..di masa akan dtg, akan ada kesannya sama ada dia akan menjadi yg baik2 atau mcmana. ia bermula drp memberikan nama.

honestly, saya pernah dihentam kerana menegur kwn berkenaan isu memberi nama ni. katanya, kalo besar esok kalo dipenagruhi jadi x elok, x elok la jugak. bermcm2 lg..mmg terkilan jugak, lg2 ada sesetgh org zaman skrg ni, bg nama anak dgn mcm2 nama yg kdg2 bunyinye pelik..x fikir ke diorg apa kesannya bila anak2 tu dah tua2 esok? xsuka ke apa yg islam dah ajar berkenaan nama ni? xsuka ke dgn maknanya sampai cari alternatif lain nak suruh sedap didengar n dipanggil jer?? fikirkan....

Reply
avatar
07 Januari, 2012 09:28 delete

ya, nama yang baik, mencerminkan sifat keperibadian yang indah...

Reply

[Peringatan Ikhlas]

Mana-mana komen yang didapati melanggar polisi Blogger akan dipadam serta-merta. Setiap komen yang ditulis adalah tanggungjawab penulis komen. Untuk mendapatkan info peluang pengiklanan dan maklum balas boleh email (blogger.hasrulhassan[@]gmail.com).