Langkau ke kandungan utama

Perlunya Anak Diberi Nama Yang Baik

As-Salam.
Penting. Ini bukan main-main. Kita tak mahu nanti anak kita merana kerana kita tersalah dan tersilap memberikan nama kepada anak. Kita, perlu tahu, sebagai ibu bapa ... anak-anak ini dicorakkan masa depannya oleh kita. Jika di awal-awal lagi dah silap percaturan .... hidupnya mungkin akan alami kesusahan.

“Sesungguhnya kamu sekelian akan diseru (dipanggil) pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu”. H.R Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

Apabila disebut nama seseorang, kita sebenarnya mendoakannya dengan maksud nama tersebut. Maka, dengan memberikan nama yang baik, yang elok maksud, yang indah erti .. tentu sekali setiap kali kita panggil namanya, kita akan terus berdoa akan kebaikan buat diri pemilik nama itu.

Katakan dah silap, nasi yang dah jadi bubur ... boleh diperbetulkan untuk menjadi bubur yang sedap.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menukar nama (seorang perempuan bernama) ‘Ashiyah (yang bermaksud; perempuan yang engkar) di mana baginda berkata kepada (perempuan itu); ‘Kamu adalah Jamilah (bermaksud; yang indah)’”. (H.R Imam Muslim)

Sebagai ibu bapa, malah sebagai anak pun, anda perlu tahu maksud nama anda (atau nama-nama anda) dan nama anak anda. Cuba cari dan berikan nama yang baik ... difahami maksudnya, dan baik ertinya. InsyaAllah.

Dah baca post berikut:

advertisement


Komen Pembaca ...

  1. setuju....nama mencerminkan keperibadian seseorg...

    BalasPadam
  2. Nak letak info sikit je. Begitu juga dengan nama panggilan. Bayangkan betapa Nabi menghargai para sahabat dan isteri sehinggakan Aisyah digelar Humaira, Saidina Umar diberi gelaran al-Faruq. Subhanallah. =)

    BalasPadam
  3. betul tu... dlm islam, nama bukan stakat menjadi doa ke atas si empunya badan tu..di masa akan dtg, akan ada kesannya sama ada dia akan menjadi yg baik2 atau mcmana. ia bermula drp memberikan nama.

    honestly, saya pernah dihentam kerana menegur kwn berkenaan isu memberi nama ni. katanya, kalo besar esok kalo dipenagruhi jadi x elok, x elok la jugak. bermcm2 lg..mmg terkilan jugak, lg2 ada sesetgh org zaman skrg ni, bg nama anak dgn mcm2 nama yg kdg2 bunyinye pelik..x fikir ke diorg apa kesannya bila anak2 tu dah tua2 esok? xsuka ke apa yg islam dah ajar berkenaan nama ni? xsuka ke dgn maknanya sampai cari alternatif lain nak suruh sedap didengar n dipanggil jer?? fikirkan....

    BalasPadam
  4. ya, nama yang baik, mencerminkan sifat keperibadian yang indah...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.

Popular

Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah

Cari lubuk tudung dan telekung dengan harga murah? Aha .. kalau anda seorang peniaga untuk pakaian wanita terutama menjual tudung dan telekung .. anda tentu mahu pergi ke tempat yang akan saya nyatakan nanti.

Ia adalah tempat di mana anda boleh dapat pelbagai jenis pakaian wanita dari tudung, telekung, skarf, blouse, jubah, seluar serta kain ela. Yang menariknya ialah, ada di antaranya adalah dari jenama-jenama terkenal tapi dengan harga yang mampu buat anda memborong sampai sepuluh hingga dua puluh helai dengan senyuman manis.
Lubuk Tudung dan Telekung Harga Murah Lubuk yang saya maksudkan ialah Pasar Kemboja Parit Buntar. Ia merupakan tempat setempat yang menjual pakaian wanita dengan harga murah dan berpatutan. Pasar Kemboja ini unik kerana ia terletak di dua sempadan negeri iaitu Perak dan Pulau Pinang.

Jika anda ke sini, anda tentu terkejut apabila mendapati ada peniaga-peniaga ini datangnya dari seluruh Malaysia. Malah ada yang datang dari kawasan beli-belah terkenal tatkala Ram…

Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Bersalin Caesarean

Terkejut. Saya selama ini ingat bahawa ikan haruan ini, baik ikan segar mahupun pati ikan haruan beri kesan terbaik untuk penyembuhan luka. Hmm rupanya, kesan positif penyembuhan tersebut adalah bergantung dengan metabolisma dan keadaan tubuh seseorang. Saya baru dapat tahu bahawa bahaya makan ikan haruan ini terutama untuk ibu/isteri yang bersalin secara pembedahan caesarean.

Serius, Saya betul-betul tak tahu, malah ketika isteri saya dalam minggu akhir untuk melahirkan anda .. saya dah belikan satu set pati ikan haruan berharga RM39. Isteri saya pula dah carikan bekalan ikan haruan segar menerusi rakan-rakan pejabatnya.
Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Pantang Bersalin Secara Bedah Caesarean Sebelum ini, isteri saya bersalin secara normal. Memang ketika dalam pantang bersalin, isteri saya akan makan ikan haruan dan juga pati ikan haruan. Ikan haruan memang dikenali mempunyai nilai kebaikan untuk penyembuhan luka. Semua orang tahu akan perkara ini.

Malah, makan ikan haruan telah me…

Bawa 'Pelancong' Dari Singapura Shopping Pasar Kemboja - Rezeki Sebagai Tour Guide

Rezeki Allah S.W.T ini boleh hadir dari banyak sumber. Kadang tak terfikir pun. Alhamdulillah, baru-baru ini saya ditakdirkan Allah S.W.T untuk kenal sebuah keluarga dari Singapura yang datang ke Parit Buntar untuk urusan pernikahan anak lelaki mereka. Alang dah datang untuk hadiri majlis, maka mereka ambil peluang untuk 'melancong' dan ketahui tempat menarik di Parit Buntar.

Saya memang tidak sangka. Bermula dengan sebuah pertanyaan menerusi email, sehinggalah kami bertemu dan menjadi mesra.
Bawa 'Pelancong' Dari Singapura Shopping di Pasar Kemboja Semuanya disebabkan oleh blog post atau entri blog ini yang menjadi bacaan dan rujukan mereka. Disebabkan tulisan saya mengenai Pasar Kemboja di Parit Buntar, saya telah dihubungi oleh salah seorang ahli keluarga dari Singapura ini, mahukan bantuan saya dalam bentuk servis berbayar untuk bawa mereka bershopping di Pasar Kemboja.

Dan nak dijadikan cerita pula, perkahwinan anak mereka adalah dengan salah seorang anak bekas ra…