Reloadfood.com - The Food Blog

Perlunya Anak Diberi Nama Yang Baik


As-Salam.
Penting. Ini bukan main-main. Kita tak mahu nanti anak kita merana kerana kita tersalah dan tersilap memberikan nama kepada anak. Kita, perlu tahu, sebagai ibu bapa ... anak-anak ini dicorakkan masa depannya oleh kita. Jika di awal-awal lagi dah silap percaturan .... hidupnya mungkin akan alami kesusahan.

“Sesungguhnya kamu sekelian akan diseru (dipanggil) pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu”. H.R Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

Apabila disebut nama seseorang, kita sebenarnya mendoakannya dengan maksud nama tersebut. Maka, dengan memberikan nama yang baik, yang elok maksud, yang indah erti .. tentu sekali setiap kali kita panggil namanya, kita akan terus berdoa akan kebaikan buat diri pemilik nama itu.

Katakan dah silap, nasi yang dah jadi bubur ... boleh diperbetulkan untuk menjadi bubur yang sedap.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menukar nama (seorang perempuan bernama) ‘Ashiyah (yang bermaksud; perempuan yang engkar) di mana baginda berkata kepada (perempuan itu); ‘Kamu adalah Jamilah (bermaksud; yang indah)’”. (H.R Imam Muslim)

Sebagai ibu bapa, malah sebagai anak pun, anda perlu tahu maksud nama anda (atau nama-nama anda) dan nama anak anda. Cuba cari dan berikan nama yang baik ... difahami maksudnya, dan baik ertinya. InsyaAllah.

[Info Penulis] Hasrul Hassan ialah seorang penulis blog bebas kelahiran Perak, dan menetap di Penang. Seorang pakar menulis artikel berkesan di carian Google, yang telah menulis puluhan artikel mengenai review produk, jenama, bisnes, servis dan acara. Antara top blogger Malaysia (Bahasa Melayu) yang inspirasikan ramai penulis blog baru, sehingga diberikan gelaran Sifu Blogger.

Untuk servis pengiklanan (advertisment service) serta artikel berbayar (paid article/advertorial), boleh hubungi penulis menerusi ruangan Contact .