HASRULHASSAN.COM

LIKE Tanda Sokongan Anda!

Hubungi (Contact) Hasrul Hassan


Perlunya Anak Diberi Nama Yang Baik

As-Salam.
Penting. Ini bukan main-main. Kita tak mahu nanti anak kita merana kerana kita tersalah dan tersilap memberikan nama kepada anak. Kita, perlu tahu, sebagai ibu bapa ... anak-anak ini dicorakkan masa depannya oleh kita. Jika di awal-awal lagi dah silap percaturan .... hidupnya mungkin akan alami kesusahan.

“Sesungguhnya kamu sekelian akan diseru (dipanggil) pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu”. H.R Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

Apabila disebut nama seseorang, kita sebenarnya mendoakannya dengan maksud nama tersebut. Maka, dengan memberikan nama yang baik, yang elok maksud, yang indah erti .. tentu sekali setiap kali kita panggil namanya, kita akan terus berdoa akan kebaikan buat diri pemilik nama itu.

Katakan dah silap, nasi yang dah jadi bubur ... boleh diperbetulkan untuk menjadi bubur yang sedap.

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menukar nama (seorang perempuan bernama) ‘Ashiyah (yang bermaksud; perempuan yang engkar) di mana baginda berkata kepada (perempuan itu); ‘Kamu adalah Jamilah (bermaksud; yang indah)’”. (H.R Imam Muslim)

Sebagai ibu bapa, malah sebagai anak pun, anda perlu tahu maksud nama anda (atau nama-nama anda) dan nama anak anda. Cuba cari dan berikan nama yang baik ... difahami maksudnya, dan baik ertinya. InsyaAllah.
 
Copyright © 2010-2015 Malaysia Top Blog
HH SEO Consultant (PG0353760-D)
Template By. Catatan Info
Inspired Magz