Langkau ke kandungan utama
Tunjukkan catatan dari Disember, 2011

Tak Pernah Nak Belajar Dari Pengalaman dan Sejarah Lampau

As-Salam.Ginilah manusia, time seronok ...kinja-kinja .. memang tak ingat benda sakit. Masa tu, hanya keseronokan dan kesedapan diri je diambil kira. Kalau boleh nak terus-terusan begitu.
HH pun sama. Bila waktu senang, tak pandang kiri dan kanan, atas dan bawah. Fikirkan diri sendiri je. Tapi bila ditimpa musibah ... mulalah mengadu, mulalah mencari siapa yang boleh bantu. Time senang lupa .... time dah ada masalah, baru nak ingat.
Manusia, selalunya begitu. Diulang tayang beberapa kali kisah dalam sejarah pun, pasti buat lagi. Agaknya pengalaman lalu hanya satu titipan dalam memori je, tak lebih dari itu. Alahai kita, andai kita mampu belajar dari sejarah dan pengalaman, banyak perkara yang buruk boleh dielakkan. Tak perlu nak kena sakit, tak perlu nak ditimpa tangga, tak perlu nak terasa perit ... itu semua boleh elak, jika kita ingat dan belajar dari kesilapan lalu.
2011 bakal hilang, 2012 pula menjelma ... banyak dah berlaku dalam tahun 2011 ni ...

Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards 2011 | Tahniah Bloggers !

As-Salam.Tahniah kepada blogger-blogger yang telah berjaya. Tak dilupa kepada blogger-blogger yang telah dicalonkan dalam Nuffnang Asia-Pacific Blog Awards (NAPBAS).
Best Photography Blog – Photoblog.hkBest Geek Blog – Geekout.phBest Food Blog – LadyIronChef.comBest Fashion Blog – Cheeserland.comMost Original Blog Design – EatShowandTell.comBest Parenting Blog – Childhood101.comBest Travel Blog – JustWandering.orgBest Entertainment Blog – Beautifulnara.comBest Lifestyle Blog – Jenniepperson.comHidden Gem – Googlygooeys.comBest Micro Blog – KennySia.comMost Influential blog – XiaXue.sgRegion’s Best blog – XiaXue.sg

Terima Kasih Kerana Respon ...

Panduan Menulis Blog | Lakukan Kerjasama Strategik Sesama Blogger

As-Salam.Apabila kita sudah punyai blog yang dah ada pengikut tersendiri, inilah masanya untuk anda mencari peluang membuat kerjasama strategik sesama rakan blogger yang lain. Cara yang terbaik adalah dengan saling tukar badge atau banner. Dengan cara ini, anda saling memberi peluang untuk pembaca mencari alternatif untuk mendapatkan sumber lain selain blog anda, ia menjadikan blog anda lebih berinformasi.
Untuk mengelakkan berlakunya kehilangan pembaca setia, pastikan blog anda dan blog rakan blogger anda itu berada dalam tema yang berbeza. Contohnya, blogger A lebih kepada informasi berkaitan gajet, maka anda jika boleh cuba elakkan entri sedemikian. Dan begitulah sebaliknya.
Cara lain untuk melakukan kerjasama strategik ialah dengan perkongsian RSS. Anda boleh saling meletakkan RSS antara blogger dengan persetujuaan mereka untuk sama-sama menambah trafik dan juga pembaca. Strategi dan kaedah yang sama juga digunapakai seperti mana tukaran banner dan badge tadi.
Bloglist juga boleh men…

Gambar | Pertandingan Gajah Tercantik di Nepal

As-Salam.Festival 3 hari yang bertemakan gajah telah dilansungkan di Nepal yang berakhir pada 28 Disember 2011. Festival yang mengenengahkan gajah sebagai salah satu haiwan yang perlu dilindungi adalah merupakan satu tarikan terbaru di Nepal.
Antara yang menarik dalam festival itu ialah pertandingan gajah tercantik ..
Gambar Pertandingan Gajah Tercantik di Nepal

Sumber: http://news.yahoo.com

#WW Wordless Wednesday | 10 Akaun Twitter Paling Ramai Followers

#WW Wordless Wednesday | Rebecca Black | #1 Google Top Search 2011

Photo Kredit: REUTERS/Danny Moloshok

#WW Wordless Wednesday | iPhone 5 | Google Top Search 2011

Photo Kredit: REUTERS/Suzanne Plunkett

Dicekup Cuba Berasmara Dalam Bilik Air Masjid

As-Salam.Remaja oh remaja .... kerana ikutkan nafsu, tempat mandi masjid pun jadi tempat melampiaskan kemahuan. Aduhai anak-anak remaja zaman sekarang. Di mana letaknya iman, akal dan rasa malu? Sanggup tu buat perbuatan keji dalam kawasan yang suci ... sebuah masjid - tempat umat Islam menunaikan kewajipan.
Tentu malu keluarga, tentu malu ayah dan ibu apabila kegiatan telah dihidu oleh orang setempat. Mana nak letak muka? Mana nak letak maruah diri? Dah tercalar begini, susah untuk dihilangkan. Perkara buruk akan selamanya orang ingat ... walaupun di saat kematian kelak. Tolonglah remaja ..jangan buat kerja begini!

Berasmara Di Bilik Mandi Masjid
KOTA BHARU - Hasrat sepasang kekasih untuk melampiaskan gelora nafsu serakah mereka di dalam bilik mandi sebuah masjid di sini kelmarin tidak kesampaian apabila dicekup oleh penduduk kampung.
Perbuatan terkutuk pasangan belasan tahun tersebut untuk memadu asmara berjaya dikesan oleh jemaah sebuah masjid di Kampung Pasir Tumboh, dekat sini sete…

Harimau Lapar Kerumun Kereta

As-Salam.Hmm macam-macam, ini mungkin hiburan masa kini di mana kita jadi gemar melihat kehidupan haiwan dalam 'habitat asalnya'. Kita terhibur melihat gelagat ganas mereka, dan ironinya ... kita manusia juga tidak kurang yang punyai sifat ganas seperti harimau.
HARBIN, China - Sejumlah harimau mendekati sebuah kereta pacuan empat roda di Taman Hutan Harimau Siberia di sini, China semalam.
Kereta itu dinaiki oleh kakitangan yang menjaga harimau itu untuk melemparkan ayam mati kepada haiwan tersebut. Sejumlah pelancong yang menaiki sebuah bas turut menyaksikan beberapa ekor harimau berebut untuk mendapatkan ayam yang dicampakkan ke arah haiwan tersebut.
Menurut laporan media, lebih 800 ekor harimau Siberia tinggal di taman tersebut yang menjadi pusat pembiakan haiwan yang terancam. - Reuters

Kita Rasa Terancam Dengan Kebanjiran Mereka

As-Salam.Memang takut, begitulah luahan ramai apabila mereka berada di tengah ibukota semasa cuti umum atau hujung minggu. Mana tidaknya, pandang kiri dan kanan, malah pandang atas dan bawah .. akan nampak wajah Bangladesh, Nepal, Afrika, Indonesia dan macam-macam, bersepah sana sini.
Mereka, melepak dari pagi sampai ke tengah malam, tanpa lakukan apa-apa. Mereka bersembang, berborak, dan adakala bertengkar dan bergaduh sesama sendiri.
Setiap kali cuti umum dan hujung minggu, ibukota Kuala Lumpur sudah diibaratkan sebuah kota asing. Warga tempatan dah tak berani untuk berada di ibukota. Hampir setiap pelusok ada sahaja kehadiran mereka ini.
Yang jadi masalah, apabila mereka ini melakukan perkara-perkara yang tidak manis, seperti menggangu anak-anak gadis, wanita-wanita tempatan yang punyai urusan di ibukota. Ia bukan lagi sebuah tempat selamat. Walhal, ibukota merupakan bandaraya buat warga tempatan, yang sepatutnya dirasakan selamat.
HH fikir, pihak berwajib perlu lakukan sesuatu. Mereka…

Socioblogger | Rangkaian Sosial Untuk Blogger

As-Salam.Jom meriahkan Socioblogger - sebuah rangkaian sosial terbaru untuk para blogger. Ianya merupakan satu inisiatif yang telah dilakukan oleh team syoknyerblogging untuk para blogger khasnya untuk blogger-blogger Malaysia.
Ianya percuma, dan pendaftaran hanya dilakukan sekali sahaja. Jika anda seorang blogger dan ingin mencari platform baru untuk bersosial sesama blogger, menambah pengetahuan, berkongsi info dan maklumat .... Socioblogger tempat yang sesuai buat anda.
Klik Sini untuk info dan pendaftaran percuma (klik).


Anonymous Menyerang | Kali Ini Membuat Derma Kebajikan Cara Yang Salah

As-Salam.Uhh macam citer Robin Hood la .... tapi niat tidak menghalalkan cara yer. Hmm ... sekali lagi penggodam Anonymous telah bertindak ke dalam ruangan siber. Dan seperti biasa, mereka melakukannya untuk mempertingkatkan sistem keselamatan laman web yang digodam oleh mereka.
WASHINGTON - Kumpulan penggodam antarabangsa, Anonymous memberi sumbangan kepada beberapa pertubuhan amal menggunakan maklumat kad kredit yang dicuri daripada syarikat keselamatan Stratfor yang berpusat di Amerika Syarikat (AS).
Menurut laporan akhbar Telegraph, seorang daripada penggodam berkata sumbangan itu adalah permulaan bagi serangan serupa yang akan dilakukan sepanjang minggu ini.
“Kami akan menggunakan maklumat kad kredit yang berjaya dikumpul untuk membuat lebih banyak sumbangan sehingga mencecah AS$1 juta (RM3 juta),” menurut penggodam itu melalui akaun Twitter kumpulan tersebut.
Sumbangan itu dibuat selepas Anonymous berjaya mendapat maklumat sulit daripada Stratfor, syarikat yang turut menyimpan data …

Gambar | Rekabentuk Jam Dinding Yang Pelik

As-Salam.Bagaimana manusia menghargai masa, itu terpulang pada diri masing-masing. Begitulah juga dengan orang yang punyai jiwa seni yang kadangkala sukar untuk dimengertikan. Lihat sahaja koleksi jam dinding ini. Seni telah merevolusikan reka bentuk jam dinding ini, selain nampak agak janggal namun ia juga menarik dan unik.
Mana satu pilihan anda?

Sumber: Dhyra

8 Tips Untuk Bateri Smartphone Tahan Lama

Panduan dan tips untuk membolehkan bateri smartphone tahan lebih lama. Semalam, saya baru balik dari Putrajaya, sampai sahaja di rumah, ternampak satu benda petak bersinar di sebelah TV... wahhh smartphone lah ... adik ipar saya yang baru je sebulan dua bekerja dah pakai smartphone ..masyukkk ... hehehehe.. belek2 ..tapi haram saya tak tahu jenis apa, tapi nyata jenama Samsung.

Hmm ..berkata soal smartphone, semua orang tahu bahawa ia ada pelbagai fungsi canggih yang tiada pada telefon bimbit biasa. Dan dek kerana itulah, kapasiti baterinya juga berbeza mengikut sistem pengoperasian (OS) dalam smartphone tersebut serta aplikasi-aplikasi yang ada.
8 Tips Untuk Bateri Smartphone Tahan Lama Antara perkara penting bagi sebuah smartphone ialah keupayaan atau jangka hayat baterinya. Jika secanggih mana sekalipun, andai bateri tak cukup berkuasa, ia tidak akan membawa apa-apa erti pada sebuah telefon bimbit pintar.
Padamkan telefon anda jika berada di kawasan yang sukar mendapatkan penerimaa…

Ekskalator Buat Penduduk Setinggan di Comuna 13 Medellin, Colombia

As-Salam.Bila kerajaan prihatin akan nasib rakyat, kesusahan dan permasalahan rakyat, mereka akan melakukan apa yang terdaya untuk memberikan keselesaan kepada pengundi mereka. Begitulah nikmat yang didapati oleh penduduk setinggan Comuna 13 Medellin, Colombia.
Sebelum ini, mereka memperoleh kereta kabel sebagai alternatif pengangkutan di kawasan berpendudukan tinggi di situ, kini mereka menerima eskalator sebagai salah satu kemudahan terbaru.

Eskalator ini akan terbahagi kepada enam bahagian sebagai ganti kepada lebih dari 350 anak tangga konkrit di kawasan Comuna 13 Medellin. Ia bakal memberikan manfaat kepada lebih dari 12 ribu penduduk setempat.

Foto Kredit: AFP

Gambar | Tsunami 2004 | Satu Tragedi Dunia Yang Diingati

As-Salam.Siapa yang boleh melupakan tragedi Tsunami 2004 yang melanda Asia. Tsunami yang telah 'membangkitkan' dunia dari lena akan bahaya ombak besar yang terhasil daripada gempa di dasar lautan. Ia telah membawa malang kepada ribuan, malah juta manusia. Ia mengorbankan banyak nyawa serta meranapkan rumah dan harta benda. Dikatakan terburuk dalam dekad ini.
HH imbas akan kejadian ini menerusi gambar yang dikongsi dalam ruangan maya. Kredit terhadap mereka yang telah merakamkan gambar-gambar ini untuk kita semua sentiasa ingat dan sedar, bahawa kejadian seperti ini mungkin berlaku lagi.

Bas Ekpress Dua Tingkat | Sesuai Ke Tak?

As-Salam.Dah lama HH tak naik bas ekspress, malah ... rasanya dah tak tahu bagaimana feel menaiki sebuah bas. Dulu, zaman bujang memang bas adalah antara pengangkutan utama. Lebih-lebih lagi pernah buat kajian pasal pengangkutan bas di sekitar Pulau Pinang satu ketika dulu.
Bas 2 tingkat, memang tak pernah jejak kaki la. Ini bas zaman remaja sekarang, bukan zaman HH. Dulu, HH naik bas style ada tukang tiket, tukang check tiket, kena tekan butang bulat merah kalau nak turun, dan leh turun depan rumah ... hehhehe... skrang tak lagi (kot).
Ramai kata, bas ekspres dua tingkat tak berapa selamat, lebih-lebih lagi untuk perjalanan jauh. HH .. jiran adalah seorang pemandu bas ekspress, dan dia bawak bas dua tingkat. Katanya, memang perlu ada kemahiran tinggi nak bawa bas ekpress dua tingkat ni, bukan leh bawa macam bas biasa. Dia kata kena pandai bajet sebab saiz berbeza, dan perspektif untuk memandu bas ini juga berbeza.
Tapi itulah, HH agak kecewa sebenarnya, apabila dan sepatutnya kajian ter…

Fakta Menarik | Perbezaan Pencapaian Pelajar PMR 2011 Antara Bandar Dengan Luar Bandar

As-Salam.Berdasarkan sumber blog Kementerian Pelajaran Malaysia, HH kongsikan fakta berikut, iaitu mengenai perbezaan pencapaian pelajar bandar dan luar bandar berdasarkan pencapaian keputusan PMR 2011 yang baru sahaja diumumkan pada 22 Disember 2011.
Nampak apa yang HH cuba highlightkan di sini?
Sistem pendidikan kita agak bagus juga kerana ramai pelajar berjaya dari tahun ke tahun, yang menariknya perkembangan ini boleh dikatakan setara antara pelajar bandar dan luar bandar. Jadi, tak boleh la nak kata, budak kampung tak pandai .. dan budak bandar lak mesti mereka yang cemerlang ... :)
Jika dulu, mungkin beza ini amat ketara tetapi tidak lagi, semua orang mendapat manfaat pendidikan yang baik.
Untuk info, Gred Purata Nasional (GPN) merujuk kepada indeks yang digunakan untuk menunjukkan pencapaian calon di seluruh negara. Prestasi Mata Pelajaran pula merujuk kepada sejauh mana calon menguasai pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam setiap mata pelajaran yang diuji. Indeks yang digunakan u…

Blog Pilihan | A Girl Named Natasha

Blog Pilihan: A Girl Named Natasha

Gambar | Sejarah Dan Rekod Dalam Twitter

Bahasa Lambang Keperibadian Kita

As-Salam.Bahasa ialah satu alat komunikasi sesama manusia. Dalam dunia ini ada lebih dari berjuta bahasa, termasuklah slanga dan loghat. Malah, dalam Malaysia sendiri ada banyak bahasa, termasuklah bahasa-bahasa pribumi dan bahasa budaya.
Hebatnya bahasa sehingga ia boleh menyatukan. Lihat sahaja bangsa Indonesia. Mereka bersatu padu dalam satu bahasa tidak kira mereka berbangsa cina atau india (ada india ke kat indonesia ehh?). Negara Thailand misalnya, Jepun contohnya ... bagaimana bangsa-bangsa ini kuat hanya dari bahasa serumpun yang serupa.
‘Orang berbudi, kita berbahasa’. ‘Bahasa jiwa bangsa’. Itulah antara katakata yang dapat kita lihat betapa pentingnya bahasa. Apabila kita imbas kembali di zaman era Tan Sri P Ramlee, bahasa yang digunakan cukup indah dan sedap didengar.
Bahasa kini semakin berevolusi dengan sendirinya. Banyak perkataan baru muncul dek kerana percakapan dan pertuturan setiap hari. Malah, hari ini ada perkataan-perkataan yang muncul berdasarkan golongan tertentu. …

Gambar | Perayaan Winter Solstice di Stonehenge | Upacara Kaum Pagan

As-Salam.Hmm masih ada yer yang percaya dengan perkara-perkara ini, Perayaan Winter Solstice adalah perayaan yang disambut oleh golongan Pagan bagi meraikan hari paling pendek dalam setahun. Kali ini, upacara ini diadakan di Wiltshire, England pada 22 Disember 2011.
Upacara yang dijalankan di bulatan terkenal di Stonehenge ini mengumpulkan ramai golongan pagan dari seluruh dunia, dengan berpakaian kepercayaan masing-masing, terutama kepercayaan dongeng dan mitos lama.







Tafsir Mimpi | Mainan Tidur Atau Bawa Petanda?

As-Salam.Pagi tadi, wife HH beritahu akan mimpinya ... lalu HH pun Google untuk mencari apa makna mimpi tersebut. Mimpi tentang apa .. hmm biarlah HH dan wife je yang tahu .. bukan apa, tak mahu timbul 'spekulasi'.
Berkata soal mimpi, HH nak kongsi sesuatu mengenainya. Bukan semua mimpi boleh ditafsirkan, dan mimpi pula merupakan salah satu bahagian dan cabang dalam ilmu alam ghaib. Bukan semua orang boleh memandai-mandai menafsir. Tambahan lagi, andai ia berkaitan dengan masa depan yang boleh membawa kepada tilikan yang diharamkan dalam agama Islam. Tafsir mimpi atau takbir mimpi merupakan satu ilmu yang bukan mudah untuk dipelajari, hanya orang2 yang dipilih oleh Allah Taala sahaja yang mendapat kelebihan ini.
Allah s.w.t mengkehendaki agar takbir mimpi itu terkawal, terutama mimpi-mimpi yang bersifat meramalkan kejadian masa depan (prophectic) kerana ilmu seperti itu dikurniakan kepada anbia' Nya dan hamba-hamba yang soleh supaya jangan ada tukang-tukang takbir mimpi ya…

Blog Pilihan | Selendang Pelangi

Blog Pilihan: Selendang Pelangi

Tahniah | 34,271 Calon PMR 2011 Peroleh A Semua Subjek

As-Salam.Keputusan PMR 2011 telahpun keluar. Tahniah HH ucapkan kepada mereka yang berjaya mendapat keputusan yang cemerlang. Buat yang tak berapa nak cemerlang, ini bukan penamat segalanya. Jadikan 'kegagalan' hari ini sebagai satu semangat untuk menjadi lebih baik esok lusa. Masih ada masa, masih ada peluang lain.
HH pun dulu bukan pandai pun. Tapi alhamdulillah, boleh jejak kaki ke IPT. Itupun lepas geram tengok kawan-kawan score time SRP... huhuhu....
Memetik berita dari Berita Harian:
PUTRAJAYA: Pencapaian Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 adalah terbaik dalam tempoh empat tahun lalu berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) iaitu 2.71 mata.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud, berkata seramai 34,271 atau 7.77 peratus daripada 448,738 calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) mencatatkan keputusan A bagi semua subjek iaitu peningkatan sebanyak 0.75 peratus atau 3408 pelajar berbanding 2010.

Ada Masa Letih Dengan Dunia Blogger Malaysia

As-Salam.Memang letih dengan dunia blogger Malaysia ni, bila mana ada sahaja mereka yang tak berapa suka dengan sesuatu dibawakan dalam blog. Heh ...biasalah ... itu semua perkara onak dan duri dalam dunia blogger Malaysia ni. Tak perlu nak hairan ... :)
Bila dah jadi sebahagian dari dunia blogger Malaysia, maka hati-hatilah dengan mereka yang tak digelar, tak dicap, tak dinamakan tetapi golongan ini dilabel sebagai hatters .... mana2 je ada je derang ni, tapi mereka sembunyi di balik id yang boleh bertukar-tukar.
Jika anda seorang blogger yang baru, baru nak kenal dunia blog, maka hati2 dengan mereka ini. Kalau silap, anda juga yang tersentap ....  
Ohh dunia blogger Malaysia tidak macam dulu .... sekarang dah ada peraturan dah .... dulu main bebas je tulis ... awas ...anda mungkin diperhatikan ... wink wink .. hehehehe...