Jana Income Online Menerusi Affiliate
Giveaway Best Malaysian Food

06 September 2011

"Mereka Pandang Serong Pada Saya Bang"

Salam.
"Saya bekas penagih bang ... tak ada sapa suka saya" gitulah luahan seorang lelaki. Tambahnya lagi ...
"Sampai bila-bila takkan orang akan suka saya bang ... lebih baik saya cari benda tu balik bang"

Ini bukan cerita dalam drama, tetapi realiti kehidupan seorang bekas penagih. Menurut PEMADAM, statistik menunjukkan jumlah penagih saban tahun makin bertambah, sejak dari 1988 sehingga 2005, sebanyak 32808 penagih dadah telah direkodkan dan seramai 17419 adalah penagih yang berulang!

Peratusan yang melebihi 50 peratus penagih berulang ini menunjukkan bahawa ramai bekas-bekas penagih tidak mendapat simpati masyarakat yang nyatanya telah terang-terang menolak mereka walaupun mereka ini telahpun 'bersih' dari penagihan.

Cinta Berkualiti Adalah Cinta Yang Serba Kekurangan

Hiasan. Foto: Lensa Hasrul
Salam.
Ohh saya bukan doktor cinta ... tapi pernah la juga memberikan sedikit kata nasihat buat mereka tentang cinta. Pakar? Ohh tidak ... saya bukan pakar cinta, walaupun beberapa kali bercinta sebelum berkahwin, ia tidak bermakna saya pandai ... tapi pengalaman itu yang telah mengajar saya tentang cinta manusia.

Ada yang bisik pada saya, dedulu la ... lalu bertanya, cinta si minah tu ada kualiti tak? Hmmm bagi saya, cinta dari seorang perempuan selalunya tulus mulus dan ikhlas, tetapi jika dari lelaki ...hmm kena fikir panjang. :) 

[Gambar] Suatu Ketika Dahulu, Era Sebelum Abad 21 - Bahagian Pertama

Salam.
Suatu ketika dahulu, pernah dunia dikejutkan dengan pelbagai kisah menarik ketika itu, hampir sama menariknya dengan sekarang. Dan ya, dunia ini berputar ... apa yang pernah berlaku dahulu akan berlaku lagi samada secara kita semua sedar atau tidak.

Mohammad Ali - Lagenda dan Juara Tinju Dengan Rekod Hebat

Sejarah telah menunjukkan dan membuktikan segalanya .... manusia pelik .... catatan rekod ... isu perkauman .... keajaiban manusia ... teknologi .... segalanya telah lama bermula.

Jom layan koleksi gambar era sebelum hadirnya abad ke 21 ini ...


Superkomputer yang Super Besar

Mendapatkan Pembaca Setia Untuk Blog

As-Salam. Bagaimana nak mendapatkan pembaca setia bagi blog anda? Sebenarnya tak mudah buat mereka yang dah ramai followers ...  hmmm erkkk gitu lak ehhh ... ye, makin ramai followers makin susah sebenarnya .... susah nak jadikan diri pembaca setia, dan susah untuk mencari pembaca setia ... :)

Tips Untuk Mendapatkan Pembaca Setia Untuk Blog


Ok, cuba fikirkan .... saya berikan 2 situasi ini:

Situasi 1:
Anda ada blog dengan 10 orang followers - dan kesemuanya adalah dari rakan-rakan dan teman-teman anda. Mereka pula duk berjauhan dari anda, mungkin juga dari luar negara. Salah satu sumber untuk mengetahui mengenai diri anda dan membaca luahan anda adalah menerusi blog anda .. sah2 mereka ini akan hari2 singgah dan baca setiap keluhan, cerita mahupun apa sahaja yang dikongsi di blog anda. Mereka pasti akan datang ... kerana mereka nak tahu perkembangan diri anda.

Dari 10 ini, mereka sebenarnya adalah pembaca setia blog anda. Dan anda juga sangat mudah untuk menjadi pembaca setia blog mereka - jika mereka ada blog. Tentu sekali mereka akan masukkan blog anda dalam bloglist mereka. Pasti! 

Situasi 2:
Anda ada blog dengan ribuan followers, selalunya dan kebanyakkannya mungkin adalah pembaca kasual, yang sesekali akan jenguk blog anda seandainya ada entri menarik ...  yang tak menarik ...mereka tak singgah. Malah tak tahu pun ada entri baru - kalau tak berada dalam bloglist mereka.

Hanya dengan tajuk entri yang best je akan membuatkan mereka singgah dan baca. Mereka pembaca kasual ...bukan setia ...huhuhuhu .... 

Dan kadangkala, yang menjadi followers pula bukan sebab mereka suka pun dengan blog anda, tetapi kerana terpaksa sebb nak masuk contest atau giveaway .... erkkk tercekik jap .. hehehe

Jadi, ini bukti walaupun blog anda ada hanya 10 orang followers, tetapi jika mereka itu pembaca setia anda ...sah2 akan ada trafik hari2 .... dan jangan bimbang ..mereka tidak akan unfollow anda .... dan mereka ini terdiri dari rakan terdekat anda.

Maka, tak perlu susah hati kalau followers kurang ...ohh yeahhhh ....

04 September 2011

Selamat Hari Lahir Sulongku Amri

Salam.
Entri ini mungkin tak dibaca oleh anak saya, Hasif Amri .... tetapi mungkin (sekadar satu kemungkinan), 10 tahun akan datang, apabila anak sulong saya Google nama dia ... akan keluarlah entri ini, dan moga dia tahu, saya pernah lahirkan ucapan ini khas buat dirinya.


Selamat Hari Lahir buat Hasif Amri - anak sulong saya .... 

Hari lahir ke 7 ... unik sekali sebab ia juga merupakan hari lahir ke 70 buat atoknya, yang lahir pada tarikh yang sama - 4 September ...


Berblog Sampai Bila?

Salam.
Ada gak yang bertanya sambil sinis-sinis, nak berblog ni sampai bila? ... Hmmm saya pun tak pasti sampai bila saya akan berblog. Yelah, tak dapat nak fikir lagi sebenarnya sebab kepala otak tengah tepu dengan rendang dan kuih raya, semuanya berlemak berkrim dan manis .... erkkk 

Apa yang boleh saya katakan ialah, selagi ada perkara manfaat yang boleh dikongsikan dan ada perkara atau kisah yang ingin saya ceritakan, saya akan menulis dalam blog ini.

Idea boleh datang dan pergi. Ada masa idea untuk menulis entri itu macam tak terkeluar, tersumbat ibarat tersumbatnya sinki yang dah penuh dengan sisa makanan yang tersekat. Banyak sangat input sampai ia jem .... 

Berblog boleh sampai bila-bila sebenarnya selagi ada kemudahan, akses internet dan idea. Sekali terposting dalam dunia internet, ia akan terus kekal di situ sehinggalah jaringan www ini akhirnya runtuh. Yang dimanfaat ialah mereka yang mencari apa yang ingin dicari, dan mendapat manfaat adalah mereka yang menyebarkan pengetahuan.

Namun, ia masih lagi bergantung pada tangan manusia samada mahu kekalkan atau tidak. Mahu terus berblog atau tidak ... bukan komputer atau internet yang membuat keputusan.... ia masih lagi di tangan manusia .. dan apabila kata manusia ..... semuanya adalah tidak boleh dijangka sama sekali.


01 September 2011

Bila Rumah Ada Yang Menjadi 'Penunggu'

Salam.
Apabila rumah kita dibiarkan kosong selama lebih dari 3 hari, ketahuilah bahawa akan ada yang menjadi penunggu. Itu memang sifat makhluk2 lain yang tak bisa nampak dengan mata kasar kita ni. Itu sebab kita takkan tahu kehadiran mereka di sekeliling kita kecuali kita ada mengamalkan beberapa perkara yang telah diselitkan dalam rahsia Al-Quran.

Rumah yang biasanya kosong dengan masa yang agak lama, memang akan menjadi tumpuan makhluk lain untuk 'berteduh' dan 'berumah', seandainya rumah kita yang kita dok pun, kalau terbiar lama kosong pun begitu juga, apatah lagi kalau rumah tu tidak 'dipagar'.

Bagaimana Nak Pagar Rumah?
Ada banyak cara sebenarnya - yang dalam pengetahuan saya. Ada menggunakan ayat Rukyah yang biasanya kita boleh dapat dari kitab-kitab yang boleh didapati di kedai-kedai buku. Dan memang ada banyak kaedah yang disertakan. Ada tu guna air yassin dan dispray ke setiap bahagian rumah. Ada pula yang memagar menggunakan garam, lada hitam ataupun air limau purut.... dengan disertakan bacaan ayah Rukyah tertentu atau paling mudah ialah ayat Qursi. 

Ada kata kena panggil orang alim, atau yang tinggi ilmu untuk buat 'pagar rumah' ni. Sebenarnya proses ini kena buat secara berkadaran atau istiqamah, bukan sekali buat terus ok. Jadi adalah perlu anda turut belajar cara yang terbaik untuk melakukan ikut kesesuaian anda.

30 August 2011

Time Raya Pun Nak Berblog Ke?

Salam.
Pedas telinga. Orang lain sibuk beraya .... tetapi ada insan cam saya dok sibuk nulis entri dalam blog. Apa daaa ... tak ada sedara ke nak beraya? Uhhh ishhh ... ada la .... cuma sedara datang sini. Rumah ni rumah tumpuan, tiap kali raya pun camtu. Yelah, dulu tapak umah ni, adalah sebahagian dari rumah opah. Bila sebut kampung je, semua sanak sedara akan cap rumah mak saya ni sebagai rumah kampung halaman derang.

Sepupu sepapat, pak sedara, mak mendakan ... jauh dekat mesti wajib kena datang rumah ni. Sebab tu, kadangkala bila tiba raya, kami kat sini sebagai tuan rumah tak leh nak ke mana-mana sebab mesti ada tetamu yang datang beraya.

Jadi, antara waktu tu .... sempatla jugak gunakan YES untuk berblog. :) Jangan marahhh ...

*p.s: Rendang dah pun habis .. kena masak baru ni ...


28 August 2011

Almari Baru - Sebuah Filem Pendek Aidil Fitri 2011 Dari CST Production

Salam.
Semakin hampir dengan 1 Syawal, semakin banyak iklan dan kisah dipaparkan mengenai Syawal dan juga tidak kurang berkaitan Ramadhan. Antaranya ialah terbitan CST Production ini - Almari Baru. Sekali lagi satu kisah yang menyentuh rasa antara seorang ibu dan seorang anak. Saya pasti anda juga akan rasa hiba dan sayu dengan video pendek ini.

Selamat menikmati video ini dengan penuh rasa insaf. Ingatilah segala pengorbanan ibu kita ....


CST Production adalah sebuah penerbitan daripada anak2 muda yang sangat kreatif, dan saya telah beberapa kali buat posting mengenai hasil kerja mereka menggunakan kamera DSLR dalam pembikinan video2 HD. Hebat.

Tiba Syawal, Rumah Pun Berseri

Salam.
Wahh sakan kak borong perabut ehh? Hmmm time rayalah nak tukar benda2 yang dah lama ye tak? Langsir, erkk apa lagi ehh .... TV mesti skrin leper 42 inci ... dan banyak lagi. Cik abang lak, keter mesti nak shinning punya, mana ada garis, time ni la nak nutup, kalau boleh tak nak nampak cela. Gitulah kita, time raya, semuanya baru, semuanya cantik. Bukan apa, sunnah tu ... hehehe ..

Bagaimana dengan Ramadhan yang semakin berlalu? Dah cukup ke diserikan dengan amalan kita ehh? Hmm mana tak terdaya, diniatkan di hati pun dapat pahala .... insyaAllah andai diberikan kekuatan dan panjang umur, tahun hadapan pertingkatkan amalan. Moga Allah mengizinkan kerana semuanya atas kehendakNya.

Berseri rumah pasti akan bertambah jika Ramadhan kita telah lalui dengan penuh kebaikan. Dan bagi kanak-kanak, Syawal pasti dinanti kerana ingin merayakan 'kemenangan' mereka dalam mengharungi bulan puasa. Leh dapat pelbagai benda yang kadangkala susah nak dapat di hari biasa - tanpa perlu meminta.

Laku Betul Makanan Ni ...

Salam.
Sedar tak sedar dah nak penghujung Ramadhan. Saya dan keluarga dah pun berada di kampung halaman. Semalam, sempat berbuka di kampung isteri, dan juga bersahur pagi tadi. Sekarang, saya kat kampung emak saya kat Batu Gajah ... leh ulang-alik hari-hari ... dekat je, tak sampai 30 minit. Tapi, jalan kampung biasalah .... kalau hujan ke, perghhh memang goyah kaki saya.

Semalam, masa on the way balik, singgah la jap kat Kuala Kangsar, wife saya drive .... hehehe... saya dok belakang ngan 2 anak - tido ... adehhh leh gitu? Hehehehe ... singgah sebab nak beli juadah buka puasa. Hmmm ... ramaiiiinyaaaaa orang.

Pasar Ramadhan Kuala Kangsar

Harap maaf kualiti gambar agak kurang memuaskan. Ramai kan ... dan ramai gak yang terbuka sana-sini, kalau saya ambik gambar kang, tak pasal2 nanti kena label mat seks .... adehh mat seks di Ramadhan .... oh tidak!

27 August 2011

[Senda Gusi] Bertanya Pada Yang Tahu ...

Salam.
Nak kongsikan satu cerita ini. Mungkin boleh dijadikan panduan dan pengajaran. 

Seorang pelajar baru pulang dari Mesir tetapi di sana dia hanya bersuka-sukaan. Bila dia pulang, dia disambut oleh orang kampung dan digelar 'syiekh'. Dia berasa bangga. Pada suatu malam selepas Maghrib, penduduk kampung menyuruhnya menyampaikan sedikit tazkirah. 

Dia mula menggelabah kerana dia tidak tahu apa-apa. Dia memberanikan diri naik ke mimbar masjid bagi cover malu. Dia memulakan ucapan dengan kata alu-aluan yang amat menarik dan menyebabkan penduduk kampung terasa hormat kepadanya. 

Kemudian dia bertanya, "Adakah muslimim sekelian tahu apa yang akan disampaikan oleh saya sebentar lagi?". Hadirin menjawab, "Tidak" dengan penuh minat. 'Syiekh' menjawab balik, "Kalau begitu, tiada gunalah saya berucap sedangkan kalian semua tidak tahu apa yang akan saya sampaikan, wassalam". 

Penduduk kampung mengatakan dalam hati bahawa tentu beliau mempunyai ilmu yang sangat tinggi sehinggakan begitu susah hendak mendengar tazkirahnya.

Zakat Fitrah - Penyucian Diri Di Hari Lebaran

As-Salam.
Menjelang sahaja Syawal, selain memperbanyakkan ibadah untuk mencari Lailatul Qadr, menjadi kewajipan bagi umat Islam untuk menunaikan zakat fitrah. Zakat fitrah dikenali juga sebagai zakat badan, zakat puasa, zakat Ramadhan, dan zakat Fitri kerana masa untuk menyempurnakannya adalah pada akhir Ramadhan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri.

Untuk pengetahuan, kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan dengan 2.3kg beras atau senilai dengannya (ijtihad).

Siapa yang perlu bayar zakat ni? Bukan semua orang Islam itu perlu atau wajib membayar zakat, ada syarat yang perlu dipenuhi, seandainya lengkap syarat tersebut, barulah seseorang muslim itu wajib dikenakan zakat fitrah.

  1. Islam
  2. Mempunyai sesuatu (makanan, harta, atau wang) yang lebih daripada keperluan diri sendiri dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu hari siang dan malam hari raya itu.
  3. Dapat menemui dua masa – akhir Ramadhan dan awal Syawal. Orang yang meninggal dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya.

Ok, dah penuhi 3 perkara di atas itu, maka wajiblah membayar zakat. Dan waktu untuk mengeluarkan atau membayar fitrah ini terbahagi kepada 5:
  • Wajib: Apabila terbenam matahari akhir 30 ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.
  • Afdhal: Sebelum Solat Sunat Hari Raya.
  • Sunat: Sepanjang bulan Ramadhan.
  • Makruh: Selepas solat sunat hari raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal.
  • Haram: Selepas terbenam matahari satu Syawal.

Banyak fadhilat diberikan mengenai zakat dan salah satunya ialah memperoleh keberkatan dan dibukakan pintu rezeki. Rezeki di sini bukan hanya bersandarkan kepada kemewahan dan wang ringgit atau harta benda, tetapi ia mencakupi segala perkara yang dikehendakkan oleh kita sebagai seorang muslim.

Ia juga adalah sebagai satu cara bagi umat Islam berkongsi keseronokkan, kebahagiaan, kemewahan, kesenangan dengan mereka yang kurang berkemampuan. Ia juga sebagai sau cara untuk insafi diri bahawa setiap yang ada pada kita adalah juga hak kepada orang lain, ia sebenarnya satu pinjaman dan anugerah Tuhan agar diperlakukan di jalan kebaikan.


Jaga Kelakuan Dan Tutur Kata Di Atas Jalan ..

Salam.
Apabila tiba hari perayaan seperti Aidilfitri, tajuk berita mengenai kemalangan maut pasti akan memenuhi dada akhbar. Agak malang sebenarnya, kerana ramai sedara kita, kenalan kita, teman-teman kita yang menjadi mangsa di jalanraya. Tak kiralah samada ia kemalangan kecil atau besar, sedikit sebanyak ia akan memberikan impaknya tersendiri buat mereka yang mengalami.

Petang tadi, saya sekali lagi menjadi saksi akan satu kemalangan ... antar sebuah kereta, motorsikal dan sebuah lori membawa muatan. Berdentum bunyinya. Sekilas saya nampak melalui cermin pandang belakang, motorsikal sedang berpusing di tengah jalan. Lori dan kereta yang terlibat memberhentikan kenderaan ...mangsanya, tidak pula nampak. Ingin nak tahu lebih, tetapi disebabkan saya membawa ketiga-tiga anak saya, saya lupakan hasrat tersebut.

Ini bukan pertama kali, saya pernah melihat 3 kemalangan sebelum ini, 1 kemalangan maut yang melibatkan seorang pemandu mini van - yang bertindak sebagai pembuli jalan, yang akhirnya membawa ia tertiarap di atas jalan berlumuran darah.

Kemudian, saya pernah menyaksikan di depan saya sebuah motorsikal di rempuh oleh sebuah kereta yang sedang asyik berlumba di jalanraya. Nyaris saya dan keluarga ketika itu tidak terlibat sama. Hanya selang beberapa saat sahaja jarak antara kereta saya dengan kemalangan tersebut. Nyaris juga, penunggang dan pembonceng selamat walaupun tercampak ke depan akibat dirempuh dari belakang.

Saya juga pernah melihat 2 kenderaan tergelinciri melanggar tiang, mungkin akibat jalanraya basah. Satu di persimpangan masuk ke tol, di mana seorang lelaki gagal mengawal keretanya lalu merempuh penghadang jalan. Satu lagi adalah berlaku di musim perayaan seperti ini juga, seorang wanita melanggar tiang lampu setelah keretanya berpusing dua kali di atas jalan, juga mungkin disebabkan jalan yang basah.

26 August 2011

Ramadhan di India | Photos of Ramadan al Mubarak

As.Salam. Negara India antara negara yang punyai ramai penduduknya beragama Islam. Dan suasana di sana semasa Ramadhan adalah hampir sama juga di tempat lain, dimeriahkan dengan sholat sunat Terawikh dan juga Tadarus Al Quran.

Meh HH kongsikan gambar-gambar menarik Ramadhan di India ...







Sumber: The Sacramento Bee



Peristiwa Besar Ramadhan: Peperangan Pertama Umat Islam

Salam.
Dalam banyak-banyak peperangan yang melibatkan muslimim, perang inilah yang sering disebut, dirujuk antara perang yang menjadikan tentera Islam itu digeruni. Bukan bermaksud Islam itu dengan sewenangnya menghalalkan peperangan, tetapi inilah bukti bahawa Islam itu bukan bersandar pada ketajaman pedang .... bukan disebabkan besarnya bala tentera, tetapi kekuatan iman yang ada dalam diri setiap pejuang.

Perang Badar - Peperangan Pertama Umat Islam

Telah tercatit dalam sejarah, bahawasanya peperangan ini telah berlaku pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah. Perang pertama umat Islam ini dinamakan Perang Badar kerana mengambil nama sebuah tempat. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Ia merupakan lokasi strategik kerana terdapatnya sumber air di situ.

Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri.

Allah menegaskan dalam Surah Aali ‘Imran ayat 123 hingga 125, yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang Badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.

25 August 2011

Anak, Jangan Kau Lupa Akan Insan Ini

Salam.
Ayah kita adalah hero kita dalam hidup. Dari saat kita dilahirkan, dialah yang sentiasa bersedia untuk melakukan hampir apa sahaja untuk diri kita. Ayah kita bukanlah superman, bukan spiderman, bukan captain malaysia atau amerika .... ayah adalah ayah, bapa, papa, aki, dan segala macam panggilan. Mereka merupakan ketua dalam keluarga yang harus kita tunduk patuh.

Ya, adakala hasrat ayah tak sama dengan kehendak kita. Ada yang tak sehaluan, namun dia tetap ayah kita yang sanggup dan sentiasa bersedia melakukan hampir apa sahaja. 

Dia tak minta untuk disanjung, apatah lagi untuk dibalas segala pengorbanan dan segala titik peluh dan tangisan. Dia berada di hadapan di saat orang lain menghentikan langkah, dan di saat tiada orang lain yang berani berada di depan.

Ayah, bukan sahaja tempat untuk bermanja, tetapi sebagai idola tempat kita bergantung harap, tempat meminta bantuan untuk alihkan sofa atau kerusi, tempat kita minta untuk membeli kasut baru, tempat untuk kita mengharapkan ayah membawa kita bersiar dengan motor cabuk atau kereta usang. Ayah banyak lebihnya dari mana-mana lelaki yang pernah anda kenal dalam hidup anda.

Wahai kita sebagai anak, janganlah lupa akan ayah. Mungkin ayah tidaklah menjadi seorang manusia terbaik, tetapi dia tetap ayah kita. Tanpa ayah, mungkinkah kita melihat dunia ini? Dalam kekurangan dia sebagai insan, dia tetap cuba menjadi ayah yang terbaik untuk kita, dalam apa juga keadaan, cara dan umur kita.

Ayah tetap ingat akan kita .. tetapi kita?

Baru Ku Tahu Kenapa Emak Ku Garang

Anak-anak. Foto: Lensahasrul
Salam.
Bila anda dah jadi mak pak, baru anda tahu betapa sukarnya mendidik anak-anak untuk menjadi seorang manusia yang terbaik. Ya, anda boleh kata, "Ala .. bukan susah pun nak jaga derang" .... itu kalau anda hanya bagi mereka makan, pakai, tido ... hal2 lain, soal didikan anda biarkan, atau berikan pada orang lain.

Kalau anda tak kesah anak anda asyik dapat no pertama (dari belakang) dalam kelas, tak mengapa ... saya, secara peribadinya, nak nak kan anak-anak saya jadi terbaik dalam pendidikan dan pelajaran.
Anda tengok anak anda pukul anak orang lain, anda rileksss je ... sebab anda fikir derang kanak-kanak yang sedang bermain, tetapi bagi saya ... ia menerapkan unsur keganasan.

Anak saya ambik makanan dan lempar-lempar atas lantai ... jika saya, memang marah sebab rezeki diperlakukan begitu, orang lain .... tak tahu, mungkin mereka fikir alahai budak ... biarkan je.

Ntah. Lain orang, lain cara didikannya. Cara saya, tegas, rotan di rumah ada 2 .... kalau salah, saya rotan .... saya garang ... memang, tapi untuk anak-anak saya. Orang mungkin tak suka, orang mungkin pandang serong. Walaupun gitu, saya tak sanggup tengok anak saya nangis teresak-esak .....

Berhati-hati Dengan Apa Yang Anda Minta

Salam.
Kadangkala kerana dilanda masalah, kerana ditimpa kekecewaan, tanpa sedar, hati kita telah mendoakan sesuatu yang tidak sepatutnya. Kita mohon perkara-perkara yang tidak sepatutnya sedangkan apa yang kita buat itu adalah melanggar ketentuan takdir.

Apabila kita dalam keadaan marah, kita mendoakan perkara-perkara yang tidak baik samada untuk anak kita, suami, isteri mahupun mak pak kita. Malah ada masa kita mendoakan sesuatu yang tidak baik untuk jiran tetangga kita.

Berdoa, bukanlah untuk memberikan masalah pada orang lain, tetapi berdoa dan meminta perkara yang boleh memberikan kebaikan kepada diri.

Jadi, hati2 dengan apa yang anda minta. Seandainya Tuhan dengan ehsanNya memakbulkan doa anda itu, dah tiada lagi kata yang boleh menarik balik permintaan anda.

*p.s: Terbuat entri ini lepas menonton Lailatul Qadr di TV9

24 August 2011

Wordless Wednesday #WW - Trem Elektrik Pertama Di Malaysia


[Senda Gusi] Puteri Yang Mencairkan Segala Benda

Salam.
Saya nak kongsikan satu cerita pendek ini. Mungkin dah ramai mengetahui dan baca kisah ini. Sukacita nak diingatkan bahawa anda perlu berfikiran terbuka dan jangan buat kesimpulan awal, sila baca sampai habis ... tentu nanti anda akan tersenyum sendiri ...

Kisah ini telah dikongsikan kepada saya lapan tahun dahulu, seperti mana cerita-cerita lain yang pernah saya bawakan dalam blog ini. Jika anda suka, anda boleh share, atau boleh saja copy paste untuk entri dalam blog anda ...:)

Kisah Seorang Puteri Yang Boleh Mencairkan Segalanya

Pada zaman dahulu, tinggallah seorang puteri raja yang sangat cun bersama ayahandanya di sebuah negeri berdekatan dengan Istanbul dalam suasana aman dan damai. Kecantikan puteri tersebut amat perghhh ..... sukar dibayangkan dan sering diperkatakan sehingga ke negeri Arab.

Keindahan paras rupa dan budi pekerti puteri tersebut amat terkenal dan sering menjadi igauan para putera raja dan rakyat jelata. Kerana itu, tiada seorang pun gadis di negeri tersebut yang dapat menandingi kecantikan, kelembutan budi bahasa dan kesopanan yang dimiliki oleh puteri tersebut. Kiranya puteri ini memang perfect la untuk dijadikan isteri pertama ... atau kedua .. atau ketiga buat mereka yang mampu ... hehehee

Dikisahkan, bonda puteri tersebut mangkat ketika puteri masih lagi bayi. Puteri tersebut membesar bersama ayahanda, dayang-dayang serta penjaga penjaga istananya dengan penuh kasih sayang.

Wordless Wednesday #WW - Berapa Nilai Diri Anda?


Wordless Wednesday #WW - Dinosour Di Laman Rumah !


Jangan Salahkan Orang Lain Jika Blog .....

Salam.
Ramai juga memberikan reaksi mengenai isu blogger buat segmen ni. Jika anda ada luahan pendapat anda sendiri tentang isu ini, anda boleh tinggalkan komen di entri berikut: Nak Bantu Blog Baru Pun Ada Isu Ke?

Saya boleh katakan ini; nak dapat mana trafik jika blog tak dikenali? blog nak dikenali secara mudah dan murah lak macam mana? Cara paling mudah ialah join segmen .. tak kena bayaran pun kan ... lain la anda letak iklan dalam Google Adwords tu ... macam yang DenaiHati.com buat ... sekarang ni melonjak nama blog denaihati dalam enjin carian, dalam Alexa dan juga Pagerank. Itu kalau anda sanggup kuarkan duit untuk blog .... sanggup? Kalau sanggup anda boleh buat ....

Tapi, ada yang kata .... takkan ke manalah blog kita ni jika join segmen2 ni ... hmmm itu pendapat mereka, tetapi cuba lihat apa pula yang mereka lakukan lepas join segmen tu ...  

Ini petua saya nak beri ehh .... apabila anda join sesuatu segmen:

Nak Bantu Blog Baru Pun Ada Isu Ke?

Salam.
Kenapa la nak dijadikan isu? Dengki ke blogger tu dapat trafik canak-canak nih (erkk bukan blog ini ehh) .... saya pun tak faham la. Nak saya katakan, blog saya ni naik pun sebab saya pada awalnya memang rajin join segmen, giveaway dan contest yang dianjurkan oleh blogger lain.

Dari segmen-segmen yang dianjurkan, blog saya ini dikenali. Dari situ, banyak blogger baru dan lama mengenali blog saya ini secara tak langsung. Dari 10 kunjungan dapat 100 kunjungan, dari trafik ke blog ini hanya 10-20 UV sehari menjadi kepada 500 UV sehari ... 

Dan kerana itulah, saya ikut terpanggil untuk buat cara yang sama bagi bantu blogger-blogger lain terutama blog-blog baru. Kerana apa? Sebabnya saya dah dapat manfaat dari segmen-segmen ini, dan saya mahukan mereka juga dapat manfaat dari apa yang telah saya buat - join segmen blogger.

'Blog' Terbuka Sempena Syawal 2011

Salam.
Masih ada peluang, masih ada masa, masih lagi berkesempatan untuk anda semua, terutama blog-blog baru untuk join segmen saya yang bakal tutup dalam masa beberapa jam ni lagi. Segmen 'Ziarah Raya Blog' setakat ini berjaya mengumpulkan lebih kurang 50 blog. Jika nak tahu blog-blog mana yang dah siap tersenarai, anda boleh singgah di blog ini: Azwan's Princess.

Apa tujuan saya buat segmen Ziarah Raya Blog? Pertama sekali, adalah untuk sediakan platform perkenalan sesama blogger, keduanya adalah untuk memeriahkan suasana blogwalking di minggu raya memandangkan nanti kemungkinan banyak blog akan kurang update. Nak update pun .... sure akan sibuk dok makan ketupat cicah rendang ...hehhehehe...

Dan yang saya tak beritahu ialah (dalam segmen tu), saya akan rombak bloglist saya yang ada kat bawah tu. Jadi senarai ini akan saya ambil untuk ditempatkan dalam blog saya. Maaf tak beritahu awal-awal, sbb saya nak tahu siapa yang benar-benar sudi join segmen ni, ialah ada isu la pulak sekarang ni mengenai blog yang buat segmen.

Lobak, Telur Dan Kopi - Sebuah Kisah Untuk Redha Kehidupan

Salam.
Hidup ini memang perit nak dilalui. Masing-masing ada kesukaran sendiri, semuanya adalah kerana segala kesulitan dan kesukaran itu merupakan satu ujian Tuhan untuk makhluknya yang benafas di muka bumi ini.

Kita sering mengeluh mengenai hidup kita yang kadangkala tidak keruan. Di tambah pula dengan masalah yang bertimpa sehingga ada satu ketika merasakan hidup ini amat rapuh dan tidak lagi berbaloi.

Hairan. Kita lupa bahawa kita sebelum ini pernah bertungkus-lumus untuk keluar ke dunia ini, tetapi apabila dah menerima nikmat melihat dan merasai kehidupan, kita dengan secara mudahnya telah berputus asa.

Jadi, di sini saya kongsikan sebuah kisah untuk sama-sama kita renungkan. Sebuah kisah yang tercipta antara seorang ayah dan seorang anak.

Kisah Lobak, Telur Dan Kopi

Seorang anak mengeluh pada ayahnya mengenai kehidupannya dan menanyakan mengapa hidup ini terasa begitu sukar dan menyakitkan baginya. Ia tidak tahu bagaimana menghadapinya dan hampir menyerah kalah dalam kehidupan. Ia sudah letih untuk berjuang. Sepertinya setiap kali satu masalah selesai, timbul masalah baru.

Ayahnya, seorang tukang masak, membawanya ke dapur. Ia mengisi 3 periuk dengan air dan menaruhnya di atas api. Setelah air di ketiga-tiga periuk2 tersebut mendidih. Ia menaruh lobak merah di dalam periuk pertama, telur di periuk kedua dan ia menaruh serbuk kopi di periuk terakhir. Ia membiarkannya mendidih tanpa berkata-kata. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar, memikirkan apa yang sedang dikerjakan oleh ayahnya.

23 August 2011

Lepak di BANGKU KOSONG Dalam Carian Google

Salam.
Tadi ada sahabat blogger posting mengenai site link blognya dalam enjin carian Google, dan saya jadi kagum jap. Lalu saya pun try la saya punya pulak ..untuk blog ini, dan ini adalah hasilnya:


Klik Untuk Paparan Lebih Jelas.

Seandainya anda mencubanya juga, dan dah ada macam kat atas ni, ini bermakna usaha anda untuk menempatkan blog anda dalam enjin carian dah berjaya. InsyaAllah, dapatlah sedikit sebanyak trafik dari enjin carian, jika tidak berlaku hari ini, esok lusa, minggu depan mahupun tahun depan. Ia akan terus berada dalam alam maya selagi ada orang yang akan Google ...

Tak tahu macam mana nak tempatkan blog anda dalam enjin carian? Cuba semak dalam Panduan Blogging yang telah saya sediakan.




Peristiwa Besar Ramadhan: Tewasnya Israel, Tertawannya Garis Bar Lev, Israel

Salam.
Ini mungkin merupakan sejarah moden yang mencatitkan peristiwa besar yang telah berlaku dalam bulan Ramadhan. Boleh dikatakan ia satu kemenangan besar apabila keegoan tentera Israel tercalar dalam peristiwa ini. Peristiwa kekalahan Israel ini berlaku dalam Perang Yom Kippur.

Tertawannya Garis Bar Lev, Israel

Peperangan ini melibatkan tentera Islam pakatan Mesir dan Syria dengan tentera Yahudi Israel pada 10 Ramadhan 1390 Hijrah bersamaan 6 Oktober hingga 22 atau 24 Oktober 1973 Masihi. Perang Yom Kippur, juga dikenali dengan beberapa nama lain, termasuklah Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan juga Perang Ramadhan.

Bagi mereka yang sering meneliti sejarah Palestin, dan dunia Arab, peristiwa ini dianggap sangat besar kerana ianya merupakan satu peperangan yang mencorakkan dunia politik moden dunia Arab dengan negara Israel.


Peperangan ini adalah sebahagian daripada konflik Arab-Israel sejak dari tahun 1948. Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu, Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung Sinai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di Sinai dan Bukit Golan.

Pada tahun 1971, 500 juta dolar Amerika diperuntukkan oleh Israel bagi membina kubu yang dinamai Garis Bar Lev. Kubu ini dinamakan sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev.

[Senda Gusi] Doa Anak Yang Dimakbulkan

Salam.
Agak lama juga ehhh saya tak selitkan entry lawak jenaka dalam blog ini. Aha.... kali ini satu entri yang perlukan anda fikirkan apakah perkara tersirat di sebalik yang tersurat. Kena hayati cerita ni betul2... dan barulah anda akan tahu apa yang cuba disampaikan dalam cerita ni.

Sekali baca mungkin tak ada apa2 yang menariknya tetapi dua kali baca, dah leh agak dah kot ... baca dengan perasaan sejujur mungkin, tak ada lencong2...hehehe... dah tahu, beritahu apa yang anda dapat simpulkan ehh ...

Doa Anak Yang Dimakbulkan
Seorang ayah terkejut mendengar doa anak perempuannya yang masih kecil ketika hendak tidur...

"Tuhan.. lindungilah ibuku.. lindungilah ayahku..lindungilah nenekku... dan ambillah atokku"

"Kenapa doamu untuk atok bunyinya seperti itu?" tanya ayahnya.

Si kecil menjawab... "Entahlah.. saya spontan berkata seperti itu."

Entah apa yang terjadi, keesokan harinya atoknya benar-benar meninggal dunia. Suatu kebetulan yang sangat aneh... fikir si ayah.

Beberapa hari kemudian ketika ayahnya hendak menidurkan anaknya dia mendengar lagi si anak berdoa..

"Tuhan... lindungilah ibuku, lindungilah ayahku, dan ambillah nenekku"

Dan keesokan hari, neneknya pula meninggal dunia. Ayahnya benar2 hairan.. kenapa doa anaknya begitu makbul..

Seminggu kemudian si ayah kembali mendengar anaknya berdoa...

"Tuhan, lindungilah ibuku dan ambillah ayahku"

Malu ... Jika Baju Raya Mahal, Tengok-Tengok Sama Kaler Dengan Langsir!

As-Salam.
Aha ...kejadian ini pernah berlaku tak kepada diri anda? Datang2 beraya rumah orang, tengok2 baju raya anda sama dengan langsir tuan punya rumah! Uhh malu doh ...kan kan? Tapi biasalah ... mesti akan cepat2 cover.

Ini semua bukan mustahil berlaku nanti. Ia mungkin berlaku. Dalam kita nak berhari raya dengan baju baru, pastikan diri kita tidaklah jadi berlebihan, nak bangga dengan baju baru boleh ...tak salah, tapi awas ... mulut tu biar katup, tak yah nak cerita kat mana beli, rega berapa semua. Kalau jadi cam kat atas tu ... aha .. mana nak sorok double malu?

Jadi, di hari lebaran kelak, ingat-ingat pada mereka yang tak berkemampuan. Ingat pada mereka yang tak berupaya nak pakai baju mahal2 cam kita ni. Bukan semua orang dapat bonus kerajaan kasik tu. Ada yang terpaksa beraya dengan perit dan serba kekurangan.

Mana yang ada kemampuan, berayalah dengan serba sederhana. Konsep sederhana ini perlu agar nanti tak ada hati yang berkecil hati. Seeloknya keriangan dikongsi bersama, kegembiraan mesti dirasai semua.

Penat Dah Berblog, Nak Berikan Pada Awek Ini Handle Lak

Salam.
Akhirnya .... dah terasa penat dengan berblog ini. Tulis entri macam2, dah ping merata suruh orang baca, buat segmen itu ini, semata nak suruh orang datang baca ... usaha tak pernah putus.

Tapi, buah yang ranum pun akhirnya jadi busuk juga. Lampu yang dok sinar akhirnya tiba masa meletup gak dia sebab dah panas sangat. Gitulah adanya dengan saya ....  penat, memang penat rasanya berblog.

Berbaloi ke selama usaha yang saya buat selama ini untuk Bangku Kosong? Alhamdulillah, saya syukur blog ini dah ada followers dan pembaca sendiri. Dan saya seronok, mereka telah mendapat pelbagai info dan semoga hendaknya memberi manfaat. 

Buat mereka yang terasa kecewa dengan saya, dengan blog ini, saya pohon maaf banyak-banyak .... ada perkara saya mampu buat, ada perkara adalah terbatas. 

Sebab dah rasa penat berblog, saya nak berikan blog ini pada sorang awek ni, nampak bersungguh benar dia nak wat posting, beria nampaknya dia nak jadi blogger .... adehh.

Maaf wajah sebenar awek ini telah dipalingkan untuk mengelakkan dia jadi popular ...hehehee

22 August 2011

Mengapa Melayu Tiada Dalam Senarai Terkaya Asia Tenggara?

Salam.
Jika dulu, antara negara terkaya di dunia adalah berada di Nusantara. Dan kebanyakkan negara di Nusantara pula diketuai oleh rumpun melayu, tetapi ... itu dulu. Jika ada listing dikeluarkan dulu, mungkin kot senarai terkaya akan jadi milik rumpun melayu. Tetapi mengapa kini tidak lagi?

Kita dah kehilangan banyak kuasa ekonomi sejak negara kita dijajah ratusan tahun dahulu. Kita hanya kuat dalam politik, dalam pentadbiran ... tetapi lemah dari sudut ekonomi. Kita gah menjadi negara yang bijak pentadbiran, tetapi ekonomi .... bukan kita yang menjadi jaguh.

Ntahlah, bila ada yang nak naik je, pasti kena cantas ... lansung yang rugi siapa? 

Meh tengok senarai terkaya di Asia Tenggara ini (KLIK SINI) .... nampaknya kita ni miskin di tanah tumpah darah sendiri, tak mampu nak dabik diri .... sering jadi mangsa (mungkin) oleh kawan-kawan, sanak sedara, jiran tetangga sendiri, bangsa sendiri.

Sayang sekali, kita tak dapat tandingi kehebatan bangsa lain, belajar .... mungkin .. tetapi yang sedihnya, kita belajar benda baru tetapi benda lama tetap kita praktikkan (cantas sesama sendiri).

*p.s: Ada tu ada, tapi nisbahnya?


Follower di Bangku Kosong: Jejak Blogger #12

Salam.
Menjelma kembali, bukan segmen, bukan contest, dan bukan giveaway, hanyalah sebuah entri penghargaan, sebuah entri perkenalan, sebuah entri untuk memberi dari blogger kepada bloggers... meh kenal dengan blog-blog ini (klik pada paparan imej):


Terima kasih kerana menjadi follower blog ini. :)
Dah ambik kad raya? Klik Sini.

Peristiwa Besar Ramadhan: Peperangan Dengan Kerajaan Monggol

Salam.
Mari singkap lagi sejarah yang berlaku dalam bulan Ramadhan ini. Selain kisah turunnya kitab-kitab, dan juga kisah pembukaan Mekah, satu lagi kisah yang menarik yang ingin saya kongsikan dengan anda semua ialah mengenai peperangan muslimin dengan kaum Monggol. Ia agak berbeza dengan peperangan lain yang pernah berlaku kerana peperangan ini menumpahkan banyak darah dan nyawa.

Saya pernah ceritakan betapa hebatnya kerajaan Monggol ini dalam siri Kisah Kerajaan Agung Dunia, anda boleh baca di sini: KLIK.

Menurut catatan sejarah, kaum Monggol melebarkan penaklukan kekuasaannya pada tahun 126 hingga 1405 masihi. Ia hampir meliputi keseluruhan benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. 

Genghis Khan merupakan ketua kaum Monggol yang merealisasikan penaklukan ini. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev. Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad yang menjadi kemegahan Khilafah Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan para sarjana Islam dibuang ke dalam Sunagi Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat. 

Hilangnya Kad Raya di Ramadhan

Salam.
Aha.... tetiba singgah di kepala otak saya ni. Muncul tanda tanya ... kenapa lepas kawin ni tak ada pun kad raya ...kalau ada pun, sikit sangat. Beza betul time bujang, beza betul time dok bercinta.

Masa bercinta, kad raya bukan main beso lagi. Ada siap lagu dengan lampu lip lap. Ditambah pula semburan minyak wangi dan debu2 bedak .... adehhhh .... tu dulu, zaman saya ... zaman korang, saya tak tahu.

Tapi itulah, budaya kad raya ni dah kurang diminati. Takkan kerana rega setem yang dah naik kot? Maybe sebab harga kad tu sendiri yang mahal sampai tak tergamak nak beli. Kalau yang beli pun sebab terpaksa nak kena balas kad raya orang lain kasik.

Saya serius rindu nak terima kad raya ni. Dulu, time bulan puasa ni, posmen memang antara 'tetamu' yang dinantikan. Sure nak tunggu siapa kasik kad raya tahun tu, tapi nampaknya rasa ghairah tu dah tak ada lagi sekrang ni.

Masa dok bercinta dulu, tiap2 tahun ada kad raya .... kad sambut puasa pun ada weihh .. tapi ... lepas tu, dah kawin ..senyap. :)

Kesian ehh dengan kad raya, dah kena ganti dengan benda lain.

Masjid India, Kuala Lumpur - Lebih Terkenal Adalah Jalannya

Salam.
Bila sebut Jalan Masjid India, Kuala Lumpur .... hampir semua penggemar hobi membeli belah akan tahu. Bukan setakat yang berada di Kuala Lumpur, malah mereka yang berada di luar Kuala Lumpur juga mengetahui di mana letaknya Jalan Masjid India. Ia merupakan 'syurga' untuk kaki shopping ...

Dan Ramadhan ini, jalan ini kembali menarik perhatian, kerana ia merupakan lokasi utama orang ramai untuk membeli belah keperluan hari raya. Ramai yang beranggapan harga barang yang dijual di Jalan Masjid India ini adalah murah dan berbaloi dengan harga.


Namun, bila bercakap mengenai Jalan Masjid India, mungkin tak ramai yang akan tahu bila ditanya mengenai Masjid India Kuala Lumpur itu sendiri. Di mana letaknya, apa sejarahnya .... pasti akan terpinga-pinga.


21 August 2011

[Gambar] Antara Lukisan Dan Gambar Oleh Ben Heine

Salam.
Sebelum ini saya pernah paparkan posting hampir serupa, kali ini saya bawakan pula hasil seni kreatif oleh Ben Heine. Ben Heine merupakan pelukis, jurugambar, karikatur yang hebat dari Belgium. Meh lihat hasil beliau - antara realiti dan nyata, antara lukisan dan gambar.

 

[Gambar] Makanan Pelik Untuk Berbuka Puasa?

Salam.
Bila sebut berbuka puasa, tentu yang muncul di kotak fikiran ialah makanan yang menyelerakan dan sedap2 belaka. Dan saya tengok ramai buat posting makanan yang memang perghh tak tahannnn anak saya melihatnya ..... tapi bagaimana dengan makanan-makanan ini pula ...

Awas ehh ..paparan yang selanjutnya mungkin tak kena dengan tekak anda. Jangan tengok jika takut nanti terbatal puasa sebab muntah tak pasal2 ...

Apapun, makanan-makanan pelik ini mungkin tak ada di negara kita, namun seandainya anda tiada pilihan lain untuk berbuka puasa (yang tak mungkin berlaku), adakah anda sanggup makan makanan-makanan ini?

Mee Goreng Semut Hitam


Ciri-Ciri Blog Seorang Blogger Baru

As-Salam.
Apabila sebut je blogger newbie, saya pun tak pasti apa cirian yang boleh dikatakan blogger baru. Adakah dia baru membuat blog sehari dua lepas - dalam platform blogspot, sedangkan sebelum ini dia selalu berblog dalam MySpace dan Friendster? Adakah dia dikatakan blogger baru apabila baru saja update blognya hari ini setelah 2 tahun tidak menulis entri? Atau adakah dia dikatakan blogger baru kerana hari ini baru tahu macam mana nak mereka cipta dan menulis entri dalam blog?

Siapa yang berikan status ini? Dan dari sudut manakah dia dikatakan blogger baru? Jumlah posting? Jumlah followers? Jumlah komen? Tahun buat blog? Jumlah pageviews blog?

Orang asyik nak tahu siapa dia blogger otai, dan saya pernah terangkan dahulu apa itu blogger otai, malah buat beberapa entri mengenainya. Tapi, apa pula definasi bagi blogger baru? Newbie?

Mungkin cirian ini boleh membantu kenal-pasti:
  • Blog menggunakan sangat banyak widget.
  • Tajuk atau nama blog agak panjang, contoh: Ini Blog Budak Batu Gajah Berumur 35 Tahun!
  • Url blog agak panjang, contoh: akubudakbatugajahyangensem.blogspot.com
  • Url blog yang tak punyai makna tertentu, atau maknanya hanya diketahui pemilik blog sahaja. Contoh: themazinininepeopleofdormeight.blogspot.com
  • Gambar sana sini, di entri utama, di sidebar, di bawah, di tepi, di atas.
  • Iklan juga sepah sana-sini, kat tepi, sebelum buka blog, lepas tutup blog, kat bawah, tengah2 blog!
  • Blog ada lagu.
  • Ada widget pelik, contohnya: pelangi, salji, trailing mouse dan macam-macam.

Ini merupakan pendapat saya sahaja, mungkin orang lain ada pandangan sendiri. Tapi apabila saya anjurkan segmen buat blogger baru, perkara-perkara di atas sering saya jumpa.

Dan ... erkk saya juga ngaku, masa saya mula2 berblog (2007) dulu, hampir kesemua perkara di atas tu saya buat dalam blog saya ..... dan makin berganda bila blogspot diambil-alih oleh Google pada 2008/2009.


Peristiwa Besar Ramadhan: Berakhirnya Penyembahan Berhala Al'Uzza

Salam.
Kepada mereka yang menjadi pembaca setia blog ini (terima kasih banyak-banyak), tentu dah baca bagaimana Mekah dibuka dengan aman oleh Nabi Muhammad s.a.w.  Semuanya berlaku dalam bulan penuh mulia ini - bulan Ramadhan. Susulan dengan pembukaan tersebut, satu lagi sejarah tercipta ...

Kaabah 1940. Foto: Pen and Chain
Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad s.a.w menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla.

Tinggal Puasa - Apa Perlu Buat?

Salam.
Kadangkala ada di antara kita terpaksa meninggalkan puasa. Apabila meninggalkan puasa, maka WAJIB diganti, dan kalau tidak dilakukan, fidyah akan dikenakan. Fidyah merupakan denda yang harus dibayar oleh seseorang muslim yang meninggalkan puasa dan tidak mengantikannya dalam masa dikehendaki.

Perlu tahu beratnya secupak beras untuk bayar fidyah.

Fidyah ialah memberi makan orang miskin sebanyak satu mudd (cupak) beras atau apa-apa jua bijirin yang menjadi makanan asasi sesebuah negeri itu. Satu mudd itu adalah sebagai gantian bagi satu hari puasa yang ditinggalkan dan satu mudd itu bersamaan 15 tahil (566.85 gram). Nilai ini boleh diganti dengan nilai beras itu dalam pasaran.

Berikut adalah mereka yang akan dikenakan Fidyah

20 August 2011

Peristiwa Besar Ramadhan: Pembukaan Mekah

Masjid Terbesar Umat Islam. KLIK SINI.
Salam.
Salah satu peristiwa besar yang berlaku dalam bulan Ramadhan ialah pembukaan Mekah oleh Nabi Muhammad s.a.w. Peristiwa ini telah berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah. Peristiwa kemuncak ini berlaku apabila musyrikin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah yang termeterai dengan orang Islam sebelum itu.

Dalam perjanjian itu, antara kandungannya ada menyebut, setiap suku Arab boleh memilih sama ada menjadi sekutu Muhammad ataupun sekutu Quraisy. Kedua-dua pihak tidak boleh berperang dalam tempoh 10 tahun dan tidak boleh membantu pihak lain berperang.

Malangnya, dalam suku-suku Arab yang bersekutu itu, ada golongan yang bertelagah iaitu Bani Bakar dan Khuza’ah. Bani Bakar bersekutu dengan Quraisy Mekah manakala Khuza’ah memilih bersekutu dengan Nabi Muhammad.

Pada satu malam, Bani Bakar dengan pertolongan Quraisy Mekah menyerang perkampungan suku Khuza’ah di Lembah Watir. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad, beliau mengerahkan ratusan ribu umat Islam mara ke Mekah tanpa pengetahuan penduduk musyrikin Mekah. Beliau menolak sebarang rundingan dengan pihak Quraisy sehingga kemaraan umat Islam hanya diketahui apabila hampir memasuki Kota Mekah. Penduduk Musyrikin Mekah menjadi jumlah yang kecil tanpa sebarang persiapan hanya bersembunyi di bukit, rumah ibadat dan rumah Abu Sufian.

Pembukaan ini tanpa sebarang tentangan dan tanpa sedikit pun pertumpahan darah. Dengan ini, Nabi Muhammad s.a.w dengan jayanya memasuki Mekah dan Islam 'menawan' Mekah setelah sekian lama.


Komuniti Menerusi Yahoogroups

Salam.
Sebelum ini saya dah berikan panduan pertama, bagaimana menarik pengunjung menjadi pembaca, dengan membina komuniti sendiri  ... 

Panduan pertama lebih direct di mana anda boleh bina komuniti blogger sendiri dengan blog anda, berkongsi pengunjung yang seterusnya pembaca - dengan minat dan hobi yang sama, serta penceritaan yang sama.

Panduan Kedua
Gunakan yahoogroups sebagai satu bentuk pembinaan komuniti anda. Mereka suka, mereka akan join komuniti ini, selalunya ia dibina dengan minat dan tujuan yang sama. Atau mungkin mempunyai latar yang sama. Ia lebih spesifik dan ada masa kita saling mengenali antara satu sama lain. Anda dengan mudah boleh membina komuniti dan boleh lantik moderator sendiri untuk memudahkan group (komuniti) ini dipromot.

Atau jika tak mahu bina, anda boleh join group yang telah sedia ada berdasarkan minat dan latar yang anda mahukan.

Yahoogroups selalunya mengumpulkan mereka yang suka mengetahui info dari mereka yang ada hobi yang sama, contohnya panduan niaga, ataupun promosi niaga online. Anda boleh kongsikan artikel atau entri dalam blog anda dan disebarkan (posting) menerusi yahoogroups ini. Ingat, hanya posting perkara yang berkaitan sahaja.

Yahoogroups dengan latar sama seperti anda dari sekolah yang sama, ipt yang sama; anda boleh berkongsi artikel atau entri popular anda dengan mereka dalam yahoogroups ini. Anda posting sebahagian artikel anda dan hantar ke dalam yahoogroups, mereka akan membacanya menerusi email dari anda, dan kerana ia sebahagian, andai mereka berminat, mereka boleh singgah di blog anda .... 

Ini merupakan cara lama yang kebanyakkan orang terutama marketer sering buat - blog yang babitkan bisnes - contohnya bisnes direct selling yang menjadikan artikel untuk menarik minat orang ramai mengetahui mengenai produk.

Membina Komuniti Blogger Anda Sendiri

As-Salam. Berkenaan dengan entri sebelum ini, ada yang bertanya pada saya, bagaimana caranya? Bagaimana caranya untuk menarik pengunjung dan pembaca dari komuniti blogger? Sebenarnya mudah je ....

Seperti yang telah saya beritahu sebelum2 ini, itupun jika anda ada baca dalam Panduan Blogging yang saya telah sediakan, anda perlu babitkan diri dalam blog-blog yang anda suka baca ... selalunya bila anda sukakan blog itu, ia juga mencerminkan kandungan blog anda - walaupun tidak keseluruhan.

Membina Komuniti Blogger Anda Sendiri

Saya berikan contoh ini, blog A memberi posting tentang cara nak pasang widget-widget dalam blog, kira macam blog tutorial bagaimana nak pasang widget. Dan blog A mendapat widget2 ini pula daripada blog B yang lebih suka mengutarakan tentang tutorial SEO, jadi anda perlulah sering komunikasi antara blog B, dan jika ada blog C, begitu jugalah. Dalam catatan anda dan catatan blog B dan blog C, anda saling berkait dan anda berikan backlink.

Antara cara lain, adalah mengumpulkan blog dalam bloglist ikut kesesuaian blog anda. Jika anda perhatikan blog2 yang terkenal yang ada bloglist, selalunya mereka akan listing blog yang punyai tema, punyai tujuan yang hampir sama.

Contohnya, anda akan buat senarai blog yang ceritakan soal kehidupan berfamili, dari situ anda membina komuniti anda sendiri, sering buat kunjungan dan berbalas komen.
Pembaca2 yang tak langsung dari blog2 tadi akan melihat interaksi ini, dan mereka juga akan ada sifat ingin tahu apa yang diceritakan oleh blog lain itu. Lalu dari pengunjung dari blog lain ini, insyaAllah nanti akhirnya akan juga menjadi pembaca blog anda.

Simple je kan? Secara tak langsung anda membina niche blog anda sendiri. Dan seperti saya katakan sebelum ini, blog yang ada niche ini disukai baik pengunjung, pembaca, pengiklan mahupun pihak editor majalah dan juga media lain. :)

19 August 2011

Peristiwa Besar Ramadhan: Rom Tunduk Pada Kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w

Salam.
Mungkin ramai antara anda dah tahu, dan mungkin ada segelintir yang tak tahu seperti saya. Sebenarnya banyak peristiwa besar berlaku dalam bulan Ramadhan. Antaranya ialah turunnya kitab-kitab tauhid iaitu Zabur, Taurat, Injil dan Al Quran. Dan dalam bulan Ramadhan juga berlaku banyak peperangan yang akhirnya dimenangi oleh kaum muslimin - di sebalik keadaan mereka sedang berpuasa.

Antara peristiwa besar yang mengangumkan ialah peristiwa perjalanan Rasulullah s.a.w ke Tabuk.

Apabila pengaruh Nabi Muhammad s.a.w tersebar ke pelosok Semenanjung Tanah Arab, ia memberikan tamparan hebat kepada Rom yang menjadi kuasa besar pada masa itu. Lantas Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab.

Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad SAW, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Beliau sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah.

Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad SAW yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.

Begitulah hebatnya kerajaan Islam di bawah pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w, yang berjaya menundukkan Rom tanpa sebarang pertumpahan darah.

Dipetik dari buku Ramadhan: Tetamu Yang Dirindui

Suasana Ramadhan di Indonesia


As-Salam.
Sekali lagi saya bawakan jiwa Ramadhan kepada anda, dan sekali lagi juga saya kumpulkan suasana Ramadhan di Indonesia, negara yang paling ramai umat Islam di dunia! Lihat sahaja kemeriahan yang wujud, meriah dari segi amal, meriah dari segi pembabitan, meriah dari segi kegembiraan yang dipaparkan.

Moga Ramadhan ini memberikan segala kebaikan buat kita.









Sumber: Bins Corner, The Sacramento Bee dan Boston.com

18 August 2011

Mulut Henti Bicara, Tetapi Hati Tetap Mengata

Salam.
Nak disalahkan? Tak perlulah. Masing-masing dah tahu. Saya bukanlah baik sangat, entri ini pun untuk peringat diri bahawa manusia itu sering terdedah dengan kesilapan dan kesalahan. Bukan semua perkara kita mampu buat, almaklumlah, iman kita tidak sekuat yang disangka.

Puasa mendidik banyak perkara, cumanya kita, hendak dengan tidak untuk mempraktikkannya. Ada manusia dah memang perangainya begitu, perghhh mulut memang belacan .... tapi bak kata orang tua, mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia ni ...ishh ... sumbat la tauhu sumbat, kalau dah tebiat begitu, biar tersembur pun tak apa.

Namun, ramai antara kita yang memang tahu cara untuk mengekang diri. Mulut yang selama ini becok dok mengata, mengumpat dan mengeji ... dah stop. Dah plaster siap2 dah. Bagus begitu, tetapi ada pula persoalan .... mulut henti bicara, tetapi hati tetap mengata. Erkk betul ke? Dalam hati sapa yang tahu? Mungkin benar, mungkin tidak ... lainlah kalau anda ada power tertentu yang leh dengar kata hati.

Syaitan Dirantai Tetapi Nafsu?

Salam.
Awas dengan nafsu anda. Tak kira sapa pun anda, pak imam, bilal, anak pak imam, artis, ketua kerajaan, menteri, ustaz, cikgu, polis, tukang sapu, atendan pam minyak, kelindan lori, saya .. anda ... perlu berhati-hati dengan nafsu. Tak kira lelaki atau perempuan. Dah tak perlu dinyatakan 9 akal 1 nafsu atau 1 nafsu 9 akal itu, yang nyata dalam kebanyakkan perkara dan dalam banyak hal, nafsu menjadi penentu kepada keputusan yang anda buat.

Anda mungkin tak sedar, dan mungkin tak mahu mengaku, tetapi jangan main-main dengan penangan nafsu ini. Kadangkala nafsu manusia lebih hebat gilanya daripada bisikan syaitan dan iblis.

Kerana nafsu, bulan penuh mulia - Ramadhan pun dinoda. Syaitan mana ada ambik share pun, tetapi nafsu yang dikawal oleh kita! Bukan orang lain, tak ada kuasa lain yang power up nafsu ini melainkan diri kita. Andai kita tunduk dengan nafsu sendiri tanpa dibenteng akal, lantak la banyak mana akal yang manusia ada .. tetap kalah punya dengan 1 nafsu ni.

Jadi, jadikan Ramadhan ini untuk anda buktikan bahawa nafsu anda adalah dalam genggaman dan penaklukan anda, bukan orang lain. Jangan terpedaya dengan bisikan nafsu orang lain - bahaya .... nafsu orang lain boleh mengerakkan nafsu anda jika anda terlalu membuka diri untuk menerima kunjungan nafsu ini.

Kad Raya Maya Dari EqbalZack, Terima Kasih !

As-Salam.
Buka Facebook, oh nama saya ditag oleh EqbalZack untuk menerima kad raya Eqbalzack yang suci murni .. hehehe.. terima kasih saya ucapkan. Kepada sesiapa yang menjadi follower blog EqbalZack - ! Kurasakan Something, bolehlah terima kad raya maya tu untuk anda kongsikan dengan yang lain, samada dalam Facebook, ataupun dalam blog.


Sekali lagi, terima kasih. Saya sangat berbesar hati dengan penerimaan ini.

Dan, oh ya, kepada follower blog ini, saya ada juga kad raya maya untuk anda ambil, anda boleh pilih dari 4 design yang telah saya sediakan di sini: 4 Design Kad Raya Maya. Dan jika anda dah ambil kad raya tersebut, sila maklumkan kat saya di entri ini: Kad Raya Maya Untuk Followers Bangku Kosong.

Sekali lagi terima kasih buat EQ, dan juga follower blog ini.

Oh ya, menang tunai RM50 melalui Punch Tab.... hanya tekan riben merah yang ada di atas tu yer.

17 August 2011

India Punyai Perkhidmatan Keretapi Tersesak di Dunia

Salam.
Tidak disangkal lagi, perkhidmatan keretapi di India merupakan antara perkhidmatan antara negeri yang paling laris sekali digunakan oleh para penduduknya. Kesesakkan yang ada melampaui batas pemikiran manusia.


Bukan setakat gerabak sedia ada sentiasa penuh, malah celah gerabak, atas gerabak pun ada penumpang. Dari keadaan sebegini, tidak hairanlah seandainya berlaku kemalangan melibatkan koc keretapi penumpang, jumlah korban antara yang paling ramai di dunia.

Landasan pertama di India telah wujud sejak 1853 iaitu dari kota Bombay ke Thane. Rangkaian jalan keretapi di India meliputi 64,015 kilometer panjangnya. Dan dikatakan merupakan ke empat di dunia yang mempunyai jaringan atau rangkaian keretapi terbesar.




[Gambar] Perkhidmatan Teksi di China

Salam.
China merupakan antara negara yang paling ramai penduduknya. Dianggarkan penduduk China melebihi 1.5 billion orang. Dan kerana itulah, boleh dikatakan perkhidmatan teksi di sana antara yang terbesar di dunia.

Dan meh lihat bagaimana teksi di China menunggu penumpang setiap hari.



Perghh memang banyakkkk .. berderet tu nak menunggu penumpang. Di China, perkhidmatan teksi menggunakan meter dan dikeluarkan resit. Seandainya anda ingin melaporkan sesuatu, atau kehilangan sesuatu dari teksi yang anda naiki, anda boleh menghubungi pusat perkhidmatan teksi untuk sebarang info. Nombor teksi akan tertera pada resit yang dikeluarkan.


16 August 2011

Kad Raya Buat Followers Bangku Kosong

Salam.
Sebagai tanda penghargaan kepada followers Bangku Kosong, saya jemput andainya sudi untuk menerima kad-kad raya maya (seperti diatas) yang telah saya sediakan di sini [KLIK]. Anda boleh pilih mana satu pilihan hati untuk anda letakkan di blog anda ... itupun sekali lagi saya nyatakan, jika anda sudi ... :)

Tak leh dapat kat mana-mana ni, ia hanya dari blog ini sahaja. Jika anda dah ambil dan letakkan di blog anda, tolong beritahu saya dengan meninggalkan url entri/blog anda di ruangan komen entri ini.

Terima kasih.

Sekotak Senyuman Buat Ayah

Salam.
Ini ada sebuah kisah yang ingin saya kongsikan kepada anda semua. Sebuah kisah mengenai seorang anak perempuan yang sayang pada bapanya. Namun, kerana .. erkk ... ishh .. anda bacalah ehh .. huhuhu...

Sekotak Senyuman Buat Ayah

Pada suatu masa ada seorang anak perempuan yang tinggal bersama dengan bapanya. Pada suatu hari, dia teringin utk membeli hadiah untuk menyambut hari lahir bapanya tapi dia tiada duit yang cukup. Lalu dia pun memberanikan diri untuk meminta bapanya duit, dia berterus terang mengatakan yang dia ingin membeli hadiah hari lahir bapanya, dengan senang hati bapanya pun memberikan dia duit.

Oleh sebab terlalu sayang pada bapanya, dia ingin membeli yang terbaik lalu duit tadi habis digunakan hanya untuk membeli kertas pembalut hadiah, kotak dan segala barang yang diperlukan. Oleh itu dia tiada duit utk membeli sebarang hadiah utk bapanya.


Apabila tiba pada hari lahir bapanya membuka kotak hadiah yg telah dibalut kemas oleh anak kesayangannya, tetapi hatinya begitu marah dan hampa apabila mendapati kotak itu kosong... dengan geram dia memarahi anaknya itu.

Aisey, Tak Dapat Makan Nasi Arab Dengan Kambing Panggang !

Salam.
Alahai, nampaknya tak dapat lagi la merasa berbuka puasa bufet kali ini. Kalau ikutkan hari ni nak berbuka kat luar, cadang2 nak berbuka puasa kat hotel mana-mana (buzzz .... duit bonussss!!), tapi tak ada yang menarik. Lagipun yang ada jauh sangat nak kena pergi.

Tiba2 tadi, saya ternampak dalam Facebook, hmm menarik ni ... pastu usyar la pulak menu dia, hmm leh tahan .. makanan arab .. sesuatu yang berlainan. Rega kira oklah, tak lah mahal sangat. Leh lagi la makan dan berbelanja untuk berbuka puasa .. di sebalik menunya yang sukar dan jarang-jarang dapat makan...


Punyalah payah nak dapat menembusi line tempahan, akhirnya bila dah dapat, dia kata dah full .. aduhhh .... frust nak makan kambing .. hahahaa...  

Takperlah, maybe esok dengan menu arab yang lain pula.

|Pakar SEO Blogspot|

Copyright @ 2014 HASRULHASSAN™. Originally by Templateism | for Terkini MH370 | Read Disclaimer

Ping your blog, website, or RSS feed for Free