As-Salam.
Apabila kita sudah punyai blog yang dah ada pengikut tersendiri, inilah masanya untuk anda mencari peluang membuat kerjasama strategik sesama rakan blogger yang lain. Cara yang terbaik adalah dengan saling tukar badge atau banner. Dengan cara ini, anda saling memberi peluang untuk pembaca mencari alternatif untuk mendapatkan sumber lain selain blog anda, ia menjadikan blog anda lebih berinformasi.

Untuk mengelakkan berlakunya kehilangan pembaca setia, pastikan blog anda dan blog rakan blogger anda itu berada dalam tema yang berbeza. Contohnya, blogger A lebih kepada informasi berkaitan gajet, maka anda jika boleh cuba elakkan entri sedemikian. Dan begitulah sebaliknya.

Cara lain untuk melakukan kerjasama strategik ialah dengan perkongsian RSS. Anda boleh saling meletakkan RSS antara blogger dengan persetujuaan mereka untuk sama-sama menambah trafik dan juga pembaca. Strategi dan kaedah yang sama juga digunapakai seperti mana tukaran banner dan badge tadi.

Bloglist juga boleh menjadi antara kerjasama strategik yang baik. Dan anda juga boleh juga buat segmen yang saling kait mengait sesama blogger, atau anjurkan kontest dan giveaway bersama.

Dengan cara-cara tadi, anda bakal menerima pengunjung baru, dan pembaca baru.

4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement