As-Salam.
Salasilah sulur galur keturunan saya memang ada berdarah jawa, tak perlu jauh2 pun ... arwah atok saya memang orang jawa - dan atok saya tu dah meninggal sebelum sempat dia perturunkan apa2 ilmu kepada saya termasuklah berbahasa jawa.

Opah saya pun dah tak ada. Arwah opah pernah saya tanya tahu ke dia nak bercakap Jawa, arwah cakap ... dia faham tapi tak boleh cakap, hmmm sama la macam saya faham bahasa Peranchis, Afrika, mahupun bahasa Cina .. faham tapi tak reti nak bertutur... hehehehe....

Erkk ... terkedu lak saya bila Facebook kuarkan ini:


Maaf ehhh .. saya tak dapat nak bantu ..... hehehehe .. ada sapa2 dapat mesej yang serupa dengan saya tak?

Zaman sekarang ramai dah yang tak berapa tahu akan bahasa asal keturunan masing-masing. Ia dah makin terhakis dah. Dan harapnya nanti bahasa melayu pun tidak mendapat nasib yang sama. Yelah, bahasa melayu telah wujud sejak sekian lama dan pernah menjadi bahasa utama dunia satu masa dahulu.

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. salam...jauh sgt atok,saya ni ayah saya jawa..tp mmg saya tak blh bercakap dan fahami bahasa jawa langsung.ayah pun tak pernah saya dgr dia bercakap bahasa jawa.

    BalasPadam
  2. lagi tenat kalau kita duduk dlm komuniti masyarakat jawa!!orng lain ingt kit pandai ckp jawa rupa HARAM!!

    BalasPadam
  3. salam HH...

    rugi tau xmendalami bahasa jawa..
    sbb apa??sbb at least kite tahu bahasa selain melayu n english kot!!

    BalasPadam
  4. atok dan nenek saya pon org jawe..dan sampi sekarang saya boleh dan faham bahase jawe dengan baik...hahaha....thnks a lot kpd ibu dan ayah yg peaking jawe kat umah..kalau tak saya pon mcm anda juga...hahaha

    BalasPadam
  5. atok dan nenek saya pon org jawe..dan sampi sekarang saya boleh dan faham bahase jawe dengan baik...hahaha....thnks a lot kpd ibu dan ayah yg peaking jawe kat umah..kalau tak saya pon mcm anda juga...hahaha

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement