"Cakapku Lebih Baik Dari Diammu"

As-Salam.
Pepatah mengatakan bahawa diam itu emas dan cakap itu perak, maksudnya masih lebih baik diam daripada bercakap. Tapi seorang sufi yg bernama Asy-Syibli punya berhujah lain dlm mematahkan teguran seseorg yg menegurnya supaya diam, tidak bercakap. 

Diceritakan bahawa pada suatu hari, Abu Bakar Asy-Syibli sedang berjalan-jalan di negeri Iraq, dan mendengar seorang penipu berkata: "Diam lebih baik drpd bercakap." 

Sedang Asy-Syibli sering bercakap kerana untuk mengajar, memberi nasihat dan menjawab pertanyaan2 dari org ramai. "Kalau diammu sudah tentu lebih baik drpd cakapmu. Akan tetapi, cakapku adalah lebih baik dari diamku." kata Asy-Syibli. 

"Mengapa pula?" tanya si penipu. Kerana cakapmu adalah sia2 dan menipu, sedang diammu adalah lawak yang tak betul. Sedang diamku adalah suatu kesopanan dan cakapku pula adalah mengandungi ilmu pengetahuan." jawab Asy-Syibli. 

Al-Hujwari mengatakan: "Jika org bercakap benar, maka cakapnya adalah lebih baik dari diamnya, tapi jika org bercakap palsu, maka diamnya adalah lebih baik drpd cakapnya.

Sekadar satu perkongsian buat semua. Renung2kan ... hehehe...

[Info Penulis] Hasrul Hassan ialah seorang blogger dan house husband yang menetap di Penang. Merupakan penulis blog sepenuh masa yang bekerja dari rumah, melakukan penulisan berbentuk pendidikan, review, ulasan, awareness serta antara penulis blog yang berjaya menguasai teknik SEO (Search Engine Optimization) di Malaysia. Antara blog peribadi Malaysia yang paling tinggi views/hits menurut Ranking Alexa, sehingga penulis mendapat jolokan Sifu Blogger dan Pakar SEO Malaysia.

Untuk servis pengiklanan (advertisment service) serta artikel berbayar (paid article/advertorial), boleh hubungi penulis menerusi ruangan Contact .

 
Copyright © 2010-2015 Malaysia Top Blog
HH SEO Consultant (PG0353760-D)
Template By. Catatan Info
Inspired Magz