Jemput Jodoh

Ahad, 21 Ogos 2011

Peristiwa Besar Ramadhan: Berakhirnya Penyembahan Berhala Al'Uzza

Salam.
Kepada mereka yang menjadi pembaca setia blog ini (terima kasih banyak-banyak), tentu dah baca bagaimana Mekah dibuka dengan aman oleh Nabi Muhammad s.a.w.  Semuanya berlaku dalam bulan penuh mulia ini - bulan Ramadhan. Susulan dengan pembukaan tersebut, satu lagi sejarah tercipta ...

Kaabah 1940. Foto: Pen and Chain
Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad s.a.w menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla.


Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al ‘Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al ‘Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.

Dipetik dari buku Ramadhan: Tetamu Yang Dirindui

Kongsi dan Sebarkan

Peristiwa Besar Ramadhan: Berakhirnya Penyembahan Berhala Al'Uzza
4/ 5
Oleh

Update Terkini via Email

Suka dengan artikel di atas? Daftar percuma email anda untuk melanggan. Langganan diuruskan oleh Feedburner, dan ianya selamat.

4 komen

Tulis komen
avatar
21 Ogos, 2011 07:09 delete

Memang banyak peristiwa besar berlaku pada bulan Ramadhan...terutamanya pada zaman Nabi dan para sahabat...ia cukup memberi kita kesedaran bahawa mereka dapat melakukan ibadah dan pekerjaan dalam 1 masa...

Reply
avatar
21 Ogos, 2011 12:39 delete

bulan Ramadhan bulan yg penuh rahmat. jangan sia-sia kan lah 10 malam terakhir ini. ;)

feel free to visit _piNk sitE_ :)

Reply
avatar
21 Ogos, 2011 15:13 delete

@kinn Hmm ya, insyaAllah... jangan lupa baca mengenai tips mencari malam lailatul qadar.

Reply
avatar
22 Ogos, 2011 03:48 delete

mmg byk kisah yg berlaku di bln ramadhan, yg blh dibaca sbg pngajaran dan iktibar...

Reply

[Peringatan Ikhlas]

Untuk komen, anda perlu login ke akaun Google. Jika tidak fungsi ruangan komen tidak dapat dipaparkan. Mohon maaf atas segala kesulitan ini. Terima kasih.