Salam.
Jika dulu, antara negara terkaya di dunia adalah berada di Nusantara. Dan kebanyakkan negara di Nusantara pula diketuai oleh rumpun melayu, tetapi ... itu dulu. Jika ada listing dikeluarkan dulu, mungkin kot senarai terkaya akan jadi milik rumpun melayu. Tetapi mengapa kini tidak lagi?

Kita dah kehilangan banyak kuasa ekonomi sejak negara kita dijajah ratusan tahun dahulu. Kita hanya kuat dalam politik, dalam pentadbiran ... tetapi lemah dari sudut ekonomi. Kita gah menjadi negara yang bijak pentadbiran, tetapi ekonomi .... bukan kita yang menjadi jaguh.

Ntahlah, bila ada yang nak naik je, pasti kena cantas ... lansung yang rugi siapa? 

Meh tengok senarai terkaya di Asia Tenggara ini (KLIK SINI) .... nampaknya kita ni miskin di tanah tumpah darah sendiri, tak mampu nak dabik diri .... sering jadi mangsa (mungkin) oleh kawan-kawan, sanak sedara, jiran tetangga sendiri, bangsa sendiri.

Sayang sekali, kita tak dapat tandingi kehebatan bangsa lain, belajar .... mungkin .. tetapi yang sedihnya, kita belajar benda baru tetapi benda lama tetap kita praktikkan (cantas sesama sendiri).

*p.s: Ada tu ada, tapi nisbahnya?


1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement