06 November 2016

Kompleks Cambell - Pencakar Langit Kuala Lumpur Pertama Terbakar

Anda mungkin tak tahu, dan saya pasti ramai antara pembaca blog ini tidak pernah mengetahui akan kejadian ini.

Kompleks Campbell mula dibuka pada bulan Mei 1973 dan ia terletak di Jalan Campbell (kini Jalan Dang Wangi). Bangunan yang dipunyai oleh mendiang Tan Sri Lim Thean Leong, pengerusi serta pengasas Bolton Berhad. Bangunan yang dianggap pencakar langit pertama di Kuala Lumpur ini mengandungi podium setinggi empat tingkat menempatkan gedung pakaian, kedai kamera, kedai jahit, restoran, bar, sebuah kelab malam serta bangunan pejabat setinggi 20 tingkat.

Kompleks Cambell - Pencakar Langit Kuala Lumpur Pertama Terbakar



Kebakaran besar Kompleks Campbell adalah kes kebakaran yang terburuk pernah berlaku di Kuala Lumpur, Malaysia. Ianya telah berlaku pada 8 April 1976 iaitu hanya tiga tahun setelah Kompleks Campbell mula dibina, kebakaran tersebut mengakibatkan kerugian sejumlah RM50 juta serta mengorbankan satu nyawa. Kebakaran ini mengambil masa lebih daripada 30 jam untuk dipadamkan oleh anggota bomba pada ketika itu.

Kejadian dikatakan bermula pada jam 10.30 malam dan api marak sehingga jam 2 pagi di bangunan yang menempatkan 180 kedai serta 20 tingkat bangunan pejabat. Kebakaran dipercayai akibat litar pintas.

Bangunan itu menempatkan Ibu Pejabat Bank Kerjasama Rakyat, Lembaga Latihan Persijilan Perusahaan Ketukangan Kebangsaan, seksyen akaun Pertubuhan Keselamatan Sosiol (Perkeso).

Natijah Daripada Kejadian Kebakaran

Akibat daripada kebakaran ini:
  1. Persatuan Perlindungan Kebakaran Malaysia (FPAM) telah ditubuhkan pada tahun yang sama selepas insiden kebakaran besar tersebut.
  2. Insiden kebakaran besar tersebut juga telah mendedahkan kelemahan dari segi aspek piawaian keselamatan bangunan ketika kebakaran serta kemampuan pasukan bomba yang terhad. Akibat daripada tragedi tersebut, satu undang-undang telah diluluskan bagi mewajibkan setiap bangunan tinggi mematuhi piawaian keselamatan kebakaran sebelum dibenarkan untuk didiami atau digunakan bagi tujuan komersial.
Sumber: Forum Cari dan Wikipedia


Blogger berusia 40an dari Penang. Sudah berumahtangga dan mempunyai 4 cahayamata. Menulis sejak tahun 2007.

8 Komen Kompleks Cambell - Pencakar Langit Kuala Lumpur Pertama Terbakar

suspen ar baca post ni. igtkan kejadian ni jadi hr ni..

ooo..tak pernah tahu pasal bangunan ni...ingatkan kat obersee tadi...hehe

LeYa belum dilahirkan lagi ketika kejadian ini berlaku. Terima kasih abg HH kerana sudi share info bermanfaat ini..

macam2 hal di negara kita skrg ni

Tak tahu pun kejadian ni pernah berlaku. Dulu zaman belajar, kalau nak cari kasut boot ala-ala skinhead, kat sini la tempat yang banyak pilihan.

perghhh baru tau... ingat berita terbaru hahahah...

ya Allah, seram tengok gambar tu

I belum lahir lagi masa tu... dah lama betul kompleks Campbell rupanya


EmoticonEmoticon