As-Salam.
Waduhh ... ramai gak sahabat-sahabat blogger saya ni yang dah kuarkan entri yang lebih kurang sama dengan entri sebelumnya - dengan kata kunci - tutup blog.

Saya ... dah tonggang terbalik dah. Saya pernah ada sampai 12 blog! Tak ke gila namanya, time tu saya sangat beriya nak dapatkan income dari blog, tapi bukan dari Nuffnang, Innity, Adverlets ataupun ManggaAds ... tetapi dari Adsense. Saya letak semua iklan2 adsense dalam blog saya ....hasilnya .... sehingga kini (2011) saya dah dapat USD13 ... sikit? Hmmm memang sikit, tapi saya dok teringat kata seorang sahabat saya, ianya sebenarnya satu cerita, cerita tentang kawannya yang juga buat adsense, letak di web page sendiri .... lama ditinggalkan tetapi Adsense tetap ada .. yang akhirnya setelah lebih 5 tahun ... dia dapat USD300 tanpa dia sedar pun, yang buat dia sedar adalah tetiba terima cek dari Adsense di satu hari.

Huh .. itu kesah yang itu. Kesah jana pendapatan dari berblog. Nak diceritakan lagi blogger yang dapat income dari berblog .. banyakkkkk ... memang banyakkk dan kebanyakkannya berikan alasan atau tips yang sama - teruskan minat berblog, dahulukan minat dan duit tu akan datang kemudian. 

Nuffnang saya, tak sampai lagi RM50 ... sejak dari 2009 saya letakkan iklannya dalam blog-blog saya, dari kena sepak Glitteri sehinggalah dapat balik status tu. Kejap saya letak, kejap saya buang. Kejap lepas tu saya letak balik ... hahaha.... mana nak dapat duitnya kan ... memain pulak gitu.

Tapi, mengapa blog saya dari dulu yang tak naik2 follower, yang tak tinggi ranking, dan tak pernah dapat ribu2 dari iklan masih wujud sampai sekarang? Fikirlah yer .... :)

Memang benda2 yang saya cakap tadi sedikit sebanyak bagi semangat untuk berblog. Sapa tak nak dapat follower ramai, jadi popular, dapat income ribu-ribu, PR perghhh mantap ... Alexa lak antara yang terbaik di Malaysia ... dan digelar otai ... dan guru oleh kebanyakkan blogger baru ... uhhh best tu ..kembang kuncup tentu cuma tak nampak je.

Namun, apa yang meneruskan saya dengan blog walaupun kejap berkepal entri, kejap lansung tak ada - tengok je contoh blog Lensa Hasrul saya tu ... dan tengok Galeri HasrulHassan saya ... semuanya tu boleh dikira sekali la dengan blog Bangku Kosong ni, tapi pencapaiannya .... hmmm .... jauh panggang dari api.
Kalau ikutkan, boleh dikatakan apa yang dihajati oleh blogger dalam blognya tak ada dalam senarai pencapaian blog-blog saya. 

Saya tetap dengan blog saya, tunggang langgang cam mana pun, blog saya tetap ada, dan jika saya ada idea, saya akan tulis entri. Pembaca ...insyaAllah ada. Jika tidak dibaca sekrang, esok lusa ..tahun depan, tahun akan datang pasti ada ... dan insyaAllah .. anak-anak saya nanti tentu akan baca...baca tentang kisah mereka, pengalaman bapak mereka, kisah hidup - susah senang dan segala tips buat mereka jadi seorang manusia. :)

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. bukan senang nak dpt income dr iklan2 ni.. sy pun dah lame dgn nuff..bru skg dpt BE..huuhu

    BalasPadam
  2. alkisah yg menyayat hati.. bru 2 tahun dlm dunia blogging dan msih jauh lg prjalanan :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement