Khamis, 21 Julai 2011

4 Pantang Sewaktu Menyusukan Bayi


Anak Yang Menyusu Dengan Susu Ibu Lebih Manja. Foto: Lensahasrul
Salam.
Susu ibu merupakan susu ajaib yang telah dianugerahkan Tuhan kepada anak melalui ibunya. Ia merupakan satu keajaiban kerana susu ibu mempunyai segala apa yang diperlukan oleh bayi yang baru lahir untuk terus hidup sihat dan membesar.

Dan baru-baru ini, saya dapat tahu bahawa rasa susu ibu dipengaruhi oleh corak pemakanan si ibu, ada pakar mengatakan bahawa jika si ibu makan banyak buah oren, susu yang dihasilkan dari buah dada juga akan mempunyai rasa oren. Aha ... siyes ... bukan nak gelak2 ni .. tapi betul.

Oleh kerana itu, sangatlah penting buat ibu-ibu yang menyusukan bayi mereka untuk segera prihatin dengan apa yang mereka makan, kerana secara tak langsung akan efek pada pemakanan bayi mereka.

Ambil panduan berikut supaya anak anda tidak menerima masalah atau kesan sampingan dek kerana anda yang makan ...

4 Pantang Sewaktu Menyusukan Bayi


Pil Perancang Kehamilan
Hormon estrogen dalam pil perancang boleh mengakibatkan ganguan kepada penghasilan susu ibu.

Decogestants
Ubat ini merupakan ubat untuk mengurangkan masalah selsema atau alahan. Pengambilan ubat ini ketika sedang menyusukan bayi akan menyebabkan pengurangan penghasilan susu ibu.

Alkohol
Bayi akan mendapat mudarat daripada tabiat meminum minuman beralkohol. Ia akan menjadikan bayi cepat letih.

Kafein
Bayi akan menerima kesan jangka panjang seperti suka marah dan sukar untuk tidur. Jadi, kurangkan atau sebolehnya tidak mengambil minum berkafein sewaktu menyusukan bayi.

Sumber: Majalah Pa&Ma

Kongsi dan Sebarkan

Baca Juga

4 Pantang Sewaktu Menyusukan Bayi
4/ 5
Oleh

Update Terkini via Email

Suka dengan artikel di atas? Daftar percuma email anda untuk melanggan. Langganan diuruskan oleh Feedburner, dan ianya selamat.

4 komen

Tulis komen
avatar
21 Julai, 2011 11:49 delete

ibu mengandung jangan minum kopi.ada kafien.termasuklah jugak merokok...

Reply
avatar
21 Julai, 2011 12:04 delete

jgn makan yg berangin , nnt baby kembung perut

Reply
avatar
21 Julai, 2011 12:46 delete

jgn mkn manis byk2 nnti baby obes....boleh camtu?hahahaha bantai je tu jgn pcaya pulak =)

Reply
avatar
21 Julai, 2011 15:37 delete

yes betul fakta awak...apa yg ibu makan itulah yg akan baby rasa..cam saya lak saya elakkan minum teh sebab nanti sembelit...kalau saya sembelit anak pun kena sama...sebab tu le anak yg menyusu badan tak cerewet makan sebab semua perisa dia dah rasa melalui susu ibu...org kata cukup manis, pahit, masin, pedas dsbnya...

Reply

[Peringatan Ikhlas]

Mana-mana komen yang didapati melanggar polisi Blogger akan dipadam serta-merta. Setiap komen yang ditulis adalah tanggungjawab penulis komen. Untuk mendapatkan info peluang pengiklanan dan maklum balas boleh email (blogger.hasrulhassan[@]gmail.com).