Salam.
Tuhan telah menganugerahkan akal fikiran yang sangat hebat buat manusia. Terpulang buat manusia mempergunakan dengan sebaik mungkin. Tetapi, dalam kita cuba menjadi yang terbaik dan mempergunakan akal kita dengan baik, kita pasti akan berhadapan dengan nafsu dan bisikan syaitan.

Nafsu dan bisikan-bisikan noda syaitan sering dan kerap mengganggu keputusan yang akan kita buat. Ia membisikkan keraguan dalam tindakan kita. 

Jadi, apa yang perlu kita lakukan dalam hidup, dalam membuat keputusan, dalam merencanakan perjalanan sebagai seorang manusia di dunia ini? Ikuti sedikit panduan yang saya kongsikan ini. 

  1. Bersyukur apabila mendapat nikmat
  2. Sabar apabila mendapat kesulitan
  3. Tawakal apabila setelah melakukan sesuatu
  4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan
  5. Jangan membiarkan hati dalam kesedihan
  6. Elakkan rasa menyesal atas sesuatu kegagalan
  7. Elakkan putus asa dalam menghadapi dugaan
  8. Hindari rasa irihati dengan kekayaan, kejayaan dan kesenangan orang lain
  9. Jangan sombong apabila anda telah berjaya
  10. Sentiasa ingat mereka yang kurang dari anda

Ya, mungkin anda ada baca dan pernah tahu. Samalah juga dengan saya, tapi tak salah kita saling mengingati selagi ada hayat. Ia juga untuk mengingati diri saya, yang sering terlupa dan terbuai oleh nafsu.

Adakala kita merasakan kita telah melakukan satu keputusan yang betul, tetapi tanpa sedar, kita sebenarnya telah melakukan satu kesilapan; hanya teguran, saling mengingati dan berfikiran terbuka yang dapat menyelamatkan kita dari melakukan kesilapan yang serupa.


1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement