As-Salam.
Aha ... sebelum ini ada blogger yang mencoretkan sesuatu dalam ruangan komen, mengenai petua yang saya berikan tentang bagaimana nak dapatkan Buffered Earnings (BE) dari Nuffnang. Menurutnya, blog dia punyai trafik yang ribu2 sehari! Malah kadangkala boleh capai puluh ribu sehari ...namun dia mempersoalkan mengapa tiada BE dalam blognya yang meletakkan Nuffnang sebagai agen pengiklanan di blog.

Lama juga saya mencari jawapan, dan akhirnya saya dah tahu. Bagaimana saya tahu? Hmm ada trial and error yang saya buat. Dan ini kesimpulan yang boleh saya berikan... mungkin benar, mungkin tidak ... mungkin juga bercanggah dengan tips yang saya berikan sebelum ini mengenai BE Nuffnang. Apapun, mari fikir sama-sama .... :)

Trafik Tinggi Tapi Bukan Tempatan
Sebagai sebuah medium pengiklanan, target iklan itu amat penting. Dalam aplikasi iklan Nuffnang sendiri, dah ada robot sendiri yang akan menilai dan membuat analisis tentang corak trafik yang sampai ke satu-satu blog.

Apabila trafik tinggi pada satu-satu blog, pengiklan yang berminat memberikan BE ini atau Advertorial sekalipun, mesti melihat keupayaan blog itu mengundang pembaca berdasarkan target market mereka. Jika blog anda trafik tinggi tetapi ia punca dari bukan tempata - selain Malaysia, jadi agak tidak berbaloi untuk menempatkan iklan di blog yang tidak mengundang trafik yang mereka perlukan.

Ya, benar trafik blog itu tinggi, tetapi jika trafik itu datangnya lebih 50 peratus dari bukan target geografi yang mereka inginkan, masakan nak diberikan BE.
Katakan ada iklan tentang tayangan primier citer wayang best, dan ia bakal ditayangkan di Malaysia, jika pengiklan nak war-warkan dan berikan BE pada blog yang trafik tinggi datang dari Indonesia atau US, buat apa diberikan BE? Betul?

Jadi, harus kita lihat .... walaupun trafik blog kita tinggi ... selidik dari mana datang trafik ini, adakah tinggi sebab datang dari blog2 tempatan, blog luar negara, trafik dari selain Malaysia.... 

Paling penting adalah lihat blog kita dalam Alexa, berapa banyak site yang link kepada kita, jika banyak dari Malaysia ... aha ... insyaAllah boleh dapat BE. Cuba lihat blog2 biasa yang kurang pengunjung tetapi dapat BE dari Nuffnang.... kisah2 mereka dalam blog bersifat tempatan, pastu ada banyak link dari blog2 tempatan lain. Dan sebagai langkah mudah untuk anda dapatkan link tempatan ini, anda buat tukaran banner/badge ataupun url, supaya lebih banyak backlink ke blog... lebih banyak la viral trafik. :)

*p.s: Jangan tiru blog Bangku Kosong sebab dari dulu lagi tiada BE sebab carca merba ...hehehehe

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. saya lagi pening.. Nuffnang dah pakai 2bulan tapi advertlets baru seminggu melebihi dari nuffnang punya BE.. huhu

    BalasPadam
  2. saya mmg dari dulu sampailah dah nak masuk 5 bulan masuk dlm dunia blog ni tak paham paham apa2pun pasal BE ni.. aritu check ada RM4:50 .. itu kira BE ke.. hehehe al maklumlah dah tua bangko buta IT adanya hehehehe

    BalasPadam
  3. fisa tak pernah ambil tau pun pasal BE ni..:)

    BalasPadam
  4. sampai sekarang tak tau camne nak bezakan BE & ME...Kalau ada ty kira rezeki la...

    BalasPadam
  5. betul juga apa yang bro kongsikan tu.pengiklan semestinya menitik beratkan trafik tempatan daripada yg dtg dari luar...tp still rasa nuff dah pelik dan tak mcm dulu...

    bermacam-macam telahan dan andaian yang kita blogger boleh katakan, namun perkara pokok yang utama rasanya hanya nuff yg tahu mengapa mereka berubah dan tak mcam dulu :)

    BalasPadam
  6. BE tu apa erk...leh sharing x

    Posting Terbaru Saya --Scha Dan Awal Bakal Berkahwin

    BalasPadam
  7. ikut pengalaman akak kalau buat cerita hangat dan trafik tinggi memang susah nak dpt advertorial dan be..klu buat cerita sendiri lagi senang nak dapat tau

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement