As-Salam.
Dalam dunia blog, ada macam2 template, dan ada macam-macam layout. Namun, layout yang bagaimana paling sesuai dan efisien digunakan untuk sebuah blog?

Ok, HH tak nak tulis panjang, cukup sekadar nyatakan bahawa jika blog anda dengan lebih daripada 2 kolum, pastikan kolum utama lebih besar dan nyata dari kolum2 lain. Kolum entri sepatutnya lebih menyerlah dari yang lain.

Sidebar kiri dan kanan perlu bercirikan tersendiri, iaitu memaparkan dalam satu grup yang sama, cth: sidebar kiri - link2 atau cerita ataupun info mengenai anda dan keluarga atau mungkin sahabat2 anda. Manakalai sidebar kanan pula untuk link, atau iklan atau yang berlainan dengan sidebar yang satu lagi.

Bagi yang buat 2 kolum .. HH nasihatkan anda letak kolum yang kecil di sebelah kanan tangan anda di mana anda menggunakan mouse atau tetikus. Ini adalah kerana pihak2 pengiklan sukakan blog yang letakkan iklan yang di sidebar kanan ... sebab boleh terklik .... :D ... faham tak nih?

Sidebar ini paling maksimum tak boleh lebih dari 400px ... sebab ikut kelebaran yang standard dalam 300-350px di ruangan sidebar yang besar. Jika ada pecahan di bahagian sidebar, pastikan ia merupakan kekotak kecil lebih kurang antara 200 - 125px sahaja.

Bagi blog yang ada kaki ataupun footer, paling biasa orang guna adalah 2 kolum, ada yang tak letak pun, malah ramai gak yang letak 3 macam yang saya buat. Selalunya blog2 tutorial (overseas version) suka letak 3 kolum di footer. Footer selalunya letak selain dari apa yang saya ceritakan di atas ... jarang orang letak iklan di bawah sebab kurang efisien buat pengiklan.

Footer lebih bersifat peribadi .. atau sebagai rujukan dan kegunaan pemilik blog sahaja. Ruangan di atas ... ruangan utama biasanya lebih dihighlight untuk pembaca-pembaca.

Ok... dah kot rasanya ni. Nanti kalau terfikir lagi ..HH akan post lagi.

Terima kasih.

14 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. as salam..
    wah! tips yang menarik ;)
    bagaimana dengan blog saya? kiri dan kanan ada sidebar. entri kat tengah. masih dalam proses edit kembali lepas blogspot memadam banyak script2 dalam template saya.adoi..

    http://fadzli-rt.blogspot.com

    BalasPadam
  2. tq...mmm padan la rata-rata letak iklan di sebelah kanan...mmmm..boleh terklik rupanya..:)

    bagus tul info ni...tq -tq..

    BalasPadam
  3. wah banyak jugak trick untuk klik iklan. heheh.
    sy tak letak apa2 dkat bhagian footer. sidebar dah cukup ;)

    BalasPadam
  4. macam mane ngan blog ps uncle .. hehhee

    jom exchange link uncle .. huhuhu

    BalasPadam
  5. mai la try tengok blog saya.. bagi pendapat ye :)

    BalasPadam
  6. bru 2 minggu ta jenguk blog hh..terus bertukar wajah ek..egtkan silap masuk belog dah tadi..huhu

    "Binatang pun pandai berkasih sayang. Manusia?".

    BalasPadam
  7. kenapa saya tak minat letak iklan eh ? tolong encik HH?? haha ! aduh !

    BalasPadam
  8. hehe

    menarik. terskan menulis utk rujukan newbie blogger cam naim nie

    BalasPadam
  9. assalamualaikum HH...mekacih dgn n3 yg menarik ini...:)

    BalasPadam
  10. Terima kasih kerana berkongsi. Semoga HH terus berjaya (saya pun nak berjaya mcm HH).

    BalasPadam
  11. thanks..info yang berguna..namun jika dilihat..blog lelaki lebih kepada jenis yang simple2 je berbanding blog pompuan yang banyak hiasan2 dalaman...namun...kedua2nya ada tarikan tersendiri

    Kalau terlalu banyak widget sangat pun loading jadi berat...tu yang jadi fedap nak bukak blog yang macam ni so kadang2 malas nak teruskan...

    BalasPadam
  12. HH seriusly saya suka semua info kat sini..make me inspired..Semangat nak berblog ni..hehe..sebelum terlupa..saya tak reti lagi wat header nati expert i will make one for HH..tapi entah bila lah ye..orang kurang kesenian sikit..hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement