Kenapa nak berkira sangat dalam soal nak sedekah, nak berikan bantuan? Ada orang beranggapan, bila kita ada lebih, barulah kita leh sedekah kat orang. Hmm ..nampaknya konsep salah ni, actually paling terbaik kita memberikan sesuatu bantuan seperti menderma dan sebagainya adalah tatkala kita sendiri menghargainya sangat2.

Mengapa kita nak tunggu bila kita ada lebih? Mengapa nak tunggu di saat-saat akhir? Selalunya inilah yang sering kita lakukan. Kita lakukan kebaikan seperti menderma ini lepas ada orang yang mintak, lepas kita dah penuhi kehendak kita. Jarang sekali ia menjadi perkara pertama dalam kehidupan kita seharian.

Amalan Sedekah, Derma Sering Jadi Perkara Terakhir Kita Buat

"Bang, kenapa tak sedekahkan sikit hasil tuaian kita ni?" kata si isteri.

"Tunggulah ... last2 lepas kita kira semua nanti, barulah kita sedekah kat orang" kata si suami.

Gitulah antara contoh bila disoalkan mengenai keperluan untuk bersedekah, dan derma. Ia jadi perkara terakhir yang akan kita lakukan. Jarang sekali kita buat, contohnya bila dapat gaji, terus ke masjid atau mereka yang memerlukan, kita berikan bantuan, sedekah dan derma.

Nak bermewah sebab dah penat tungkus lumus cari rezeki, cari pendapatan .... boleh je. Tetapi, di saat2 tengah gembira dan bahagia dengan kekayaan yang ada tu, fikir-fikirlah juga pada yang lain yang tak berapa nak kaya cam kita. Jadikan ia matlamat utama, tak luak punyalah.

Meh kita ambil satu contoh ehhh ... cuba kita berikan senyuman, apa yang akan kita dapat balik? Lagi2 kalau kita memberikan senyuman kepada ramai orang .... haa .. kita akan dapat balik banyak senyuman balas .. kan kan? So, tak rugi ... rezeki ini pemberian Tuhan, lagi banyak anda beri, InsyaAllah, lagi banyak yang akan anda dapat. Erkkk jangan la pula fikir .. kalau anda berikan 1 kampit beras .. anda akan dapat 10 kampit beras keesokkan harinya ... :P Timbal balik itu akan datang nanti, di saat-saat kita sangat memerlukan, mungkin tidak akan dapat beras .. mungkin benda lain, mungkin anda akan dapat nasi yang ada lauk!

So, bukakan hati, ringankan diri untuk beramal, bersedekah dan menderma. Ia satu pelaburan. Dan lebih baik lagi, jika anda buat senyap2 .. tak perlu nak kecoh2 ... lagi afdal! Jangan terlalu berkira kalau nak menderma dan sedekah ... ingat ehhh .. ini .. ada yang seluk poket, kira duit syilling ada berapa .. pastu baru bagi ... hmmm ...


5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sekarang ni banyak sindiket tipu orang ramai. Contoh smlm sy didatangi seseorang di rumah, mintak derma untuk kebajikan tapi tak tunjuk bukti malah diberikan pula resit photostat, penampilan diri pun serabai tak meyakinkan..tapi sy bagi lah juga. malas nak melayan..


    Jom baca
    Rahsia SECRET RECIPE terbongkar akhirnya
    HH dibacklink!! jangan mare :)

    BalasPadam
  2. psst : sekarang ni sindiket banyak lol HH...
    kalo kt ganu ni haaa..
    budak2 ramai mintak sedekah..
    warga emas pun adooo..
    tp cam nak cayo dgn xcayo sama banyak lar..
    tp sedekah jugak sbb kesian tgk diorang..
    tp terpulang lar kat diorang kan..
    tipu ke x..
    janji niat kita ikhlas nak menderma...

    ✿salam singgah dari mummyweiyda✿
    ✿eppy blogging ya!!✿
    (◕‿◕✿)

    Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam
  3. kdg2 kita xperlu nak fikir nak dan tujuan org dtg minta sedekah kt kita walaupon ada curiosity dia nk menipu (kalau dtg 2 3 kali tu lain citer). kita cuma anggap Allah datangkan diorang sbb Allah sayang kita. Allah nak tambahkan pahala kita secara sng. xperlu lg kita gi cari sapa2 yg ssh. diorang yg dtg kt kita

    BalasPadam
  4. like!!!teroskan menulis...follow u bro;)

    BalasPadam
  5. Bersedekah mmg amalan mulia.. ibarat lagu Scorpion.... 'what you give, you get back' hehee... org bukan Islam pun faham, apatah lagi kita yg Muslim ni.. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement