Salam semua.
Ada gak yang bertanya pada saya, apakah sumber rujukan saya bila bina blog ini. Ambik template dari mana? Header buat guna apa? widget apa saya ambik? pastu macam2 lah yang benda2 lain yang ada dalam blog ni, mcam reply komen, kasik kotak komen berwarna, shoutbox kuar tepi, iklan terapung dan banyak lagi.

Actually, ramai blogger yang ada buat tutorial ttg perkara2 yang disebut tu. Anda boleh cuba dan apply pada blog. Saya dah banyak cuba, dan dah banyak kali juga saya letak dan buang balik. Biasalah trial n error. Bukan apa, sebab ia akan effect penampilan blog dan juga masa loading.

Blog yang sarat dengan widget dan macam2 benda, akan lambat load, bila lambat load, orang malas nak tunggu dan silap2 kena pangkah dah sebelum blog anda terpampang di IE, Firefox atau Crome. Baru nampak header, pengunjung dah lari.

So, kalau sesapa yang awal2 pernah datang bloghg saya .. time blog ni ada kurang dari 100 followers, saya ada letak shoutbox, pastu ada widget komentor terbanyak, ada widget komen2 terkini, pastu ada widget iklan terapung... macam2 ahhh .. lom lagi citer yang benda2 tak nampak, cam SEO dalam coding html.

Semua ni, anda boleh cari dan dapatkan tutorial terbaik. Rasa nak cuba, cubalah. Kalau tak dapat yang berbahasa melayu, yang berbahasa inggeris pun banyak. Ala .. tak susah mana pun (eceh) ... cuba jaya kata orang.

Tapi apapun PASTIKAN ANDA SAVE template anda sedia ada dulu sebelum buat apa2 perubahan.

Antara blog tutorial yang saya suka singgah dan tengok (atau pernah tengok):


Banyak lagi .. ramai blogger yang hebat2 dan dah lama berblog ada wat tutoroal derang, macam cik kujie, cik epal, fatin liyana dan ramai lagilah. Apa yang perlu anda lakukan, hanya search.

Bagi template blog lak, saya dulu suka pergi satu-satunya blog ni:
http://btemplates.com/

Memang awal2 dulu saya suka guna template yang diberikan dari situ, tapi lepas blogspot dah ada cirian baru ni, saya rasa baik layan yang diberikan ni, cuma edit2 skit2 untuk tampilkan kelaianan.

Header blog saya guna photoshop tapi mungkin susah buat sesetengah orang. Kalau nak best dan kesan yang terbaek .. bermainlah dengan picnik .... ia satu online software. Best ... dan mudah.

Kalau anda nak tahu blog anda berat ke ... ringan ke .. cepat load ke apa ke... leh cuba di sini: timbang blog

Ok? Kalau ada yang tertanya2 lah ..

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement