Inilah Hakikat Hidup di Negara yang Lebih 50 Tahun Merdeka. Terasa kadangkala kita semua terhimpit dalam negara sendiri. Yang paling terasa adalah mereka yang bukan bergaji tetap. Nak beli itu dan ini terpaksa berfikir banyak kali. Malaysia dah lebih 50 tahun merdeka, tapi kita terhimpit dengan tekanan luar. Bila minyak dunia naik, nak tak nak ... para peniaga terpaksa naikkan harga. Kalau tak dinaikkan, mereka juga yang akan tertekan, mereka pun macam kita juga, mengharapkan untung sesen dua dari jualan barangan mereka.

Inilah Hakikat Hidup di Negara yang Lebih 50 Tahun Merdeka

Buat mereka yang bercucuk tanam, bertani dan nelayan .... dalam satu hal, soal makan mungkin tak jadi masalah, ada beras sendiri, ada lauk sendiri tapi keperluan lain? Minyak masak, susu anak, lampin anak, pakaian sekolah semua bagai .... uhh bukan sedikit belanja tu, dibandingkan dengan rega tolak hasil tanaman dan tangkapan ikan di laut.
Inilah Hakikat Hidup di Negara yang Lebih 50 Tahun Merdeka

Orang makan gaji bolehlah survive ... uhhh ye ke? Tak juga, sebab kebanyakkan mereka duduk di kota besar, tau2 sahajalah bila dok di kota besar. Nak fikir duit tol lagi, sewa rumah lagi ... bukan main puluh2 setiap bulan tapi beratus. Gaji yang ada takat lepas skit je, tu pun kalau tak ada hutang. Kalau ada hutang .... lagila parah, nak bayar hutang keter, hutang pinjaman belajar dulu, hutang kawin .. uishhh ... perit.

Tapi, itu semua dalam keadaan kita sekrang .... dulu sebelum merdeka .... mungkin (sebab saya tak lahir time tu) tentulah lagi perit. Nak menoreh .... awal pagi kena kuar, kuar lak dengan hati2 takut terserempak dengan komunis. Silap2 mati dalam kebun, tak sapa yang tahu.....anak2 berteriak kat rumah.
[Tonton] Video-Video Iklan Mengenai Kemerdekaan Malaysia
Nak beli makanan ... tak mudah macam sekarang, kedai runcit banyak. Dulu nak kena berjalan berbatu-batu untuk ke kedai ...hanya nak beli gula secupak. Susah juga. Anak sakit? rumah sakit ... uishhh ... bukan leh dail 999 pastu datang ambulan, leh tolong hantarkan.

Jadi, bila kita teringatkan ini, macam tak banyak pula berubah. Yang berubah hanyalah benda2 yang fizikal, Malaysia ada bangunan tinggi, hebat dan moden. Negara kita ada jambatan antara terpanjang di dunia. Kita ada kereta nasional, kita ada banyak pasaraya besar .... semua nampak depan mata. Bila ditanya apa pencapaian negara, hampir semua akan kata tentang perubahan ini.

Namun, hakikatnya .... kita masih lagi hidup dalam serba kesempitan.... di sebalik segala kejayaan, di sebalik merdeka lebih 50 tahun.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement