Baru balik dari pasar, baru balik dari bawak mak saya pergi bank, kuarkan pencen. Hmmm apa saya beli kat pasar? Tak banyak .. ikan2 .... dan daging, ayam tak leh nak beli .. mahal sangat! Sayur lak .. hmm kat umah ada lagi ... so tak beli.

Saya beli ikan tenggiri - wife saya cakap ini ikan mahal sebab masa kecik2 dulu kalau dapat makan ikan ni .. kira macam ... makan kat hotel mewah gitu. 

Ikan Tenggiri - RM17 sekilo.
Kembung segar - RM4 sekilo
Kawan saya kata kat Kuantan, kat pantai timur, ikan-ikan ni mahal. Ehh takkan la mahal - itu dalam benak saya. Kenapa nak mahal sedangkan dekat ngan laut lepas? Patutnya murah la kan ... dan setahu saya, ikan2 yang dijual kat KL nuh .. semua datang dari sana - Kelantan, Terengganu, Pahang.

Pastu saya tanya mak saya ... sebab kami pernah duduk kat Kuantan dulu, mak saya cakap .. ikan kat sana yang besar2 ni memang mahal .... mahal giler .... tapi orang belah2 sana tak makan ikan2 beso ni ... jarang ada ikan besar-besar kat pasar derang. Itu kata mak sayalah.

Saya penah posting rega ikan kat Facebook .. tenggiri saya beli kat pasar malam - RM7 sekilo ... ada yang tak percaya tu ... tapi betul .. memang saya beli ikan tenggiri dengan rega tu ... saya ambik tenggiri dua ekor .. baru dalam RM10 .... dan ... kawan-kawan kata, macam tak percaya ... tak mungkin ... tapi itulah kebenarannya .... BACA SINI.

Sayur pun murah sebab orang-orang kat sini suka tanam sayur ... ada satu taman tu .. laman penuh dengan sayur .. pandang kiri kanan ... semua rumah dok tanam bendi, terung, kacang, sawi.

Saya pernah gak tanam sayur belakang umah, ada tanah kosong ... so saya tanam sawi, kailan, nenas, bendi, kacang .... menjadi ... jenuh gak la makan sawi jeeeee tetiap hari .... abis sawi .. makan kailannn lak .. adehhh .... tapi dah ..sekali tanam tu je .. lepas tu ... terbiar .. hahahaa... kena racun la plak .. terus malas nak tanam .. tapi still ada sisa-sisa tanaman .... ubi kayu .... serai .... masih ada.

Korang bercucuk tanam tak?


7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. awt mahai benor.. tapi serius, tenggiri memang sedap!!

    BalasPadam
  2. @Izamir Ridzwan Kat KL diberitakan RM23-25 sekilo.

    Udang galah .. sini dalam RM18-25 sekilo .. amcam? murah? sebab dekat luar dari PB ni .. dengar2 ada sampai RM30-40 sekilo.

    BalasPadam
  3. murah! murah! gua selalu beli rm15 sekilo. ikan tenggiri mahal sebab dia duk tengah-tengah laut.

    BalasPadam
  4. aikk..musim banjir nie pun ikan mahal ke? hmm...lama xbeli ikan..asik makan ikan kt kedai jee..bile nak masak ntah le..

    BalasPadam
  5. lama x makan ikan tenggiri masak asam pedas T_T

    BalasPadam
  6. fuh!! 17hinggit?? sini ganu mmg ler mahal HH oiii!! org ganu dah tukar..makan ayam jer skrg!!hehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement