Malaysia memang kaya dengan pelbagai jenis makanan. Kalau saya bukan orang Malaysia, tentu saya rasa pelik bila dengar nama makanan yang tak biasa didengari, contohnya Sata, Soto, Lontong, Bakso, Bahulu, Bingka, Cokria dan macam-macam lagilah. Tak pelik ke nama-nama makanan tu? Bagi saya pelik .... tapi sebab kita dah terbiasa dengar .. tak ambik pot pun ... haha rasa lagi ngiur ada la ... uhh leleh-leleh air liur. Sodappppp ....

Dulu, time saya mula kenal burger .... jenama Ramly lah yang paling femes, mungkin sebab time tu hanya burger ni je kot yang bertanda halal. Sekarang .. fuh .. macam-macam jenis burger ada, dan semua orang kemaruk nak makan burger .. termasuklah budak kampung seperti saya.

Burger Sebenarnya Ciptaan Rakyat Malaysia !!

Burger Sebenarnya Ciptaan Rakyat Malaysia

Asal gi stall burger je .. tak ada jenama lain ... Ramly Burger .. dengan jalur2 coklat tu .. dah jadi trademarak dah .. siap kalau saya la nak beli burger time tu .. tgk dulu dia pakai burger apa .. kalau bukan Ramly Burger .. tak de de saya nak beli.

Tapi persoalan ... siapa yang mula-mula cipta burger ehhh? Siapa yang perkenalkan burger? Hmmm ... dulu... rasanya ia diperkenalkan oleh restoren makanan segera tapi sebab orang kampung cam saya ni .. burger kat restoren yang ada ekon ni .. memang mahal .. tak mampu. Dengan adanya burger Ramly ... barulah dapat merasa dengan harga yang mampu makan.

Bukti Burger Adalah Ciptaan Rakyat Malaysia

Ini ada satu kesah tengtang burger ... mungkin ia sebagai bukti ... burger sebenarnya ciptaan rakyat Malaysia ... dan merupakan makanan kita sejak dulu lagi ... hehehehe ..

Soalan: Siapa yg mula-mula buat burger? Orang Melayu ke Orangg Putih?
Jawapan: Org Melayu le, kite yang mula-mula buat Burger Dale (Begedil)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa yg sekejap kat sini sekejap kat sana?
Jawapan: Burger Rack (Bergerak)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa kalau kau pegang nanti melekat2?
Jawapan: Burger Tar (Bergetah)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa yg boleh didengar?
Jawapan: Burger Ma (Bergema)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa yg boleh mencederakan?
Jawapan: Burger Load (Bergelut)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa yg boleh buat kau macam nak jatuh?
Jawapan: Burger Gar (Bergegar)

Soalan: Banyak-banyak burger, burger apa yg buat kite ketawe?
Jawapan: Burger Luck (Bergelak)

Haha .. jangan marah ye ...  saja nak bergurau senda.

Burger Meletup Parit Buntar
Sekarang dah macam-macam burger kita boleh jumpa, macam kat tempat saya .. ada satu burger yang agak terkenal, pernah masuk akhbar pun. Saya ada ceritakan di sini - Burger Bakar Meletup.

Ramai yang ceburi bisnes burger ni, sebab ia antara side-income yang bermodal kecil dan mudah nak buat ...  itu sebab ramai lepasan sekolah, pelajar IPT serta baru keluar kolej suka buat bisnes burger ni. Nak belajar pasal bisnes ni ... leh dapatkan panduannya di sini - Cara Nak Mulakan Bisnes Burger



Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

4 Komen

Hahahaha... selalu dengar gak jenis2 beger ni.. hahah

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih
Cara Dapat Side Income Dengan HeartBeat!

Reply

adessss..terkena eden!! tapi bijak gak tuh kan..banyaknya burger tuhhh..tp sume xleh makan..


Kalo free meh ler singgah my blog....klik je link ini --> mummylovers blog

Reply

apa yang penting, burger yang aku nak makan adalah sedap..kalau tak sedap memang tak datang dah

Reply

hahhahahahahahahaha... apa pun fav ni burger, yummy !!!

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.