5 Tips Menjadi Bos yang Hebat

Anda bos? Atau anda punyai pangkat yang tinggi dalam opis? Kalau betul dan benar, anda tentu ada ramai anak buah atau staff di bawah jagaan anda. Tapi adakah mereka itu mesra kepada anda? adakah mereka akrab? Atau patuh dengan segala arahan yang anda berikan? Baca artikel ini untuk mengetahui cara menjadi bos yang hebat, dihormati dan disegani.

Ada masanya, sebagai bos, tanggungjawab anda bukan sahaja memastikan anak-anak buah sentiasa deliver apa yang diinginkan oleh anda atau syarikat mahupun organisasi tempat anda bekerja. Ia sebenarnya lebih dari itu. Anda punyai tanggungjawab untuk memberikan segala kemudahan dari segi persekitaran dan psikologi untuk mereka. Tentu sekali suasana kerja yang menarik, memberansangkan dan beraura positif akan berikan impak yang baik terhadap pekerja terutama dari segi produktiviti.

5 Tips Menjadi Bos yang Hebat

5 Tips Menjadi Bos yang Hebat
Jadi, anda perlu menjadi seorang bos yang hebat agar staff dan anak buah anda sentiasa bersemangat untuk bekerja. Tak salah anda berbaik dengan staff dan mesra, namun pastikan kod etika bos-pekerja sentiasa dipelihara.

Cubalah buat tips ini - anda mungkin digelar seorang Bos yang hebat kelak!
  1. Beri pujian jika hasil kerja mereka memuaskan. Lebih elok jika anda umumkan dalam mesyuarat supaya orang lain sedar akan kemampuan dan pencapaian staff anda itu.
  2. Hindari sikap menyalahkan staf anda di depan pihak lain, sebaliknya bela diri mereka. Dan juga bertemu dan berbincang dengan staf anda itu secara empat mata, dengan menyatakan kesilapan dan kekurangan yang dia lakukan.
  3. Pantau kerja staff anda, jika mereka nampak 'lost', bantu dengan kepakaran anda. Tak luak pun jika anda berkongsi ilmu dengan mereka.
  4. Jangan salah guna kuasa dengan curi idea atau hasil kerja mereka. Jika mereka yang membuatnya dengan baik, maka sebutkan nama mereka dan jangan pula kita mengaku ia hasil idea sendiri sedangkan ia adalah penat lelah staff anda.
  5. Time makan tengahari, cuba makan bersama mereka. Buat jamuan kecil-kecilan atau belanja makan sesekali sekala. Ia tanda penghargaan peribadi dan ia juga menunjukkan anda seorang yang boleh didekati dan akan lebih dihormati. Pastinya anda tidak akan digelar bos yang sombong.
Ehemm . ok bos-bos semua .. dah baca? Jadi bolehlah terapkan dalam pergaulan anda dengan staf. Jadi bos yang baik bererti anda menjadi pemimpin yang baik. Bukankah kita manusia diciptakan Tuhan untuk memimpin?

2 comments.. read them below or add one

Tomey Pelin Tomey Pelin June 07, 2016
terbaik tuan Hasrul :)
Nur Fardhilah Nur Fardhilah June 09, 2016
terbaikk tips ni ! keep it up :)

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact'. Terima kasih.