hasrulhassan.com
Cabaran Duit Raya 2014

26 October 2010

Lelaki Haram Pakai Cincin

As-Salam.
Apa? Lelaki haram pakai cincin? Betul ke? Hmm ... tak lama lagi banyak nikah kawin, tentunya ada majlis akad nikah dan antara agenda utama adalah acara 'membatalkan' air wudhuk. Ia adalah acara yang selalu dilakukan selepas saja selesai akad dan nikah disempurnakan oleh tok kadi/ayah kepada si perempuan yang dinikahi oleh si lelaki teruna.

Ada orang buat sarung gelang, tapi rasanya tak pernah dibuat sarung gelang kaki atau lekatkan anting2 di telinga. Dan yang paling masyhur adalah menyarungkan cincin sebab ia mudah, senang dan boleh dilakukan dengan cepat. Tapi itu sarung di jari manis perempuan. Bagaimana dengan lelaki? Ada yang buat juga sarung cincin jugak ... nak sarung gelang dengan anting-anting - sah2 dah haram. Mau kena tempik dengan imam dan tok kadi nanti!

Tapi tahukah kita semua bahawa pemakaian cincin untuk lelaki adalah sebenarnya HARAM? Ya ia haram JIKA:
  • Cincin itu cincin emas (setengah pendapat - makruh untuk cincin suasa)
  • Cincin itu cincin berlian
  • Cincin dipakai di jari hantu dan/atau jari telunjuk
Begitulah adanya; dan ini nas yang mengatakan Haram seperti tersebut di atas; berikut adalah cara yang dibuat dan diamalkan oleh Rasulullah s.a.w:
Rasulullah SAW memakai cincin di jari kelingking tangan kiri sehingga baginda wafat. Inilah yang dipegang Imam Malek, Imam Syafi’e dan Imam Ahmad. Berdasarkan hadith daripada Anas bin Malek : “Adalah cincin Nabi SAW dipakai pada tangan ini (Dan dia menunjukkan kepada kelingking jari kiri)”. Hadith Riwayat Muslim.

Disamping itu Ali bin Abi Talib berkata “Rasulullah SAW telah melarang saya memakai cincin pada jari telunjuk atau jari yang mengiringinya(jari tengah atau jari hantu)”. Hadith riwayat Muslim, Abu Daud, At-Tirmizi dan An-Nasai

 **p.s: dulu pernah la pakai cincin, skarang dah tak gemor lagi ..... 

Ultra Galaxy: The Movie - Best Ever !

UltraGalaxy - The Movie 2009

Alkisahnya, hari ini saya dan anak-anak berpeluang menonton filem DVD - citer favourite saya dan anak-anak saya - Ultraman. Kali ini dengan citer terbaru UltraGalaxy-The Movie 2009. Saya tak pasti samada sinema kita ada buat tayangan filem ini, tapi saya pasti ramai peminat cerita dan filem ultraman akan teruja dengan filem ini.

Apa yang menarik mengenai filem ini ialah kemunculan rakyat Ultra; lebih banyak Ultraman muncul, dari bapak, mak, king semua semualah. The best ever bagi saya. Mana taknya, kalau cd biasa leh tengok sekor2 je ultraman beraksi, tapi kali ini, lebih banyak dan paling menarik adalah sejarah ultraman pun turut diceritakan dalam filem ini. Hero ultra - dari manusia sampai ke ultraman diperkenalkan - sejak dari awal ultraman. Dan saya fikir ujud juga Iblis dan Dajjal dalam filem ini - anda tengok, anda akan tahu apa maksud saya :)


25 October 2010

Proton Saga New Facelift 2010


Proton Saga kebanggaan Malaysia ... setelah mengalami tranformasi bentuk dan enjin; kini Proton Saga (bukan merah saga lagi!) menjalani satu lagi makeup make over... new facelift untuk tahun 2010. Hebahan ini boleh dilihat menerusi laman web paultan.org - ada banyak gambar beresolusi tinggi di situ untuk anda lebih syiok tengok. Saya paparkan untuk anda sebagai satu ole2 buat semua penggemar dan pecinta (pencinta?) Proton Saga.

Lihat gambar-gambar yang telah saya sediakan ini. Anda dapat kenal pasti apa penambahanya? Kalau sebagai pengguna biasa mungkin tak perasan sangat tapi bagi penggemar automotif, mungkin boleh spot sedikit perbezaan. Untuk lebih penerangan ttg aspek tersebut, sila rujuk pakar - paultan.org. :)


22 October 2010

8 Kaedah Seorang Muslim Tangani Stress


As-Salam.
Alkisahnya, saya telahpun buat beberapa entri mengenai stress, cara dan tips untuk kawal dan kurangkan stress atau tekanan. Tapi itu entri sosial ... yelah, makan pisang, tgk dvd, senaman .. itu semua cara 'fizikal' tapi entri kali ini, saya ingin memetik dari beberapa bacaan saya tentang cara nak hadapi stress dan memastikan stress itu dapat dikawal. Oh ya.... sebelum tu, anda harus tahu, stress TIDAK BOLEH hilang! Dalam hidup kita, kita pasti akan melalui kehidupan yang stress dan penuh tekanan, cuma yang bezakannya ialah cara kita menanganinya dengan bijak agar kita tak diakhiri dengan benda yang tidak elok - contohnya bakar diri, cederakan diri sendiri atau terjun dari bangunan.

Jadi, saya sertakan sedikit untuk panduan kita bersama, cara nak handle stress ini melalui kaedah kerohanian; khasnya buat seorang muslim.




8 Kaedah Seorang Muslim Tanggani Stress

Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan sesuatu, agar kerja dan amalan itu akan jadi lebih baik dan dipermudahkan.

Perbanyakkan membaca Al-Qur'an
Bagi seorang muslim, membaca Al-Qur'an merupakan satu keistimewaan yang telah diperturunkan oleh Allah Taala kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. Ia merupakan satu mukjizat 'hidup' untuk umat akhir zaman kerana didalamnya terkandung sejuta rahsia dan pedoman. Ia juga memberikan kedamaian dan membolehkan kita memohon keredhaan dari Allah Taala.

Banyakkan Solat Sunat
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

Selalu berdoa kepada Allah
Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah.

Bersangka baik dengan Allah
Kadang-kala kerana terlalu berat stress yang kita rasakan, kita akan bersangka buruk. Kita menuduh qadar dan qada kita, kita membenci diri kita sendiri dan merasa kesal dengan peristiwa yang berlaku. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

Menangis dengan sepuas hati
Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Maka dengan itulah, menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

Hargai kebolehan diri sendiri
Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja.Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

Cintai diri sendiri
"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.


21 October 2010

Pisang Meredakan Tekanan Anda


Tahukah anda bahawa pisang boleh redakan stress anda?Aha .. kalau anda rasa tertekan, pergilah cari pisang, segera makan pisang .. sebiji dah cukup. Pisang yang bersaiz sederhana mampu mengeyangkan anda, ia mempunyai 105 kalori dan 14g gula bagi sebiji pisang. Selain bagi anda kenyang, ia juga akan meningkatkan kadar gula dalam darah anda. Pisang juga ada 30 peratus vitamin B6 yang diperlukan oleh badan dalam satu hari. Bagaimana ia membantu redakan stress atau tekanan? Vitamin B6 yang ada pada pisang akan membantu otak anda untuk rembeskan serotonin, sejenis hormon yang membolehkan anda melalui krisis dengan tenang. So, kalau anda rasakan diri anda selalu tertekan ....jgn lupa ... sediakan pisang sebelum stress melanda!

Ada satu lagi tips untuk kurangkan stress - luangkan masa anda dengan berjalan-jalan, membaca majalah atau menonton DVD. Anda hanya perlukan 10 minit sahaja setiap hari untuk mengurangkan stress dalam diri.

20 October 2010

Tip Keselamatan dan Cegah Jenayah buat Jurugambar

Kamera bagi seorang photog ibarat bini no 2

Alkisahnya nanti hujung minggu ini, saya dijemput oleh rakan-rakan photog dari forum alphanatics khasnya dari Penang untuk turut serta dalam TT Session and Photo Session di Juru sempena Mean Machines 2010. Tapi malangnya saya tak dapat nak hadir sebab perlu ke tempat lain untuk tujuan lain.

Mean Machines 2 (2010)




Sedikit detail mengenai Mean Machines ni. Ia diadakan di AutoCity, Juru, Bukit Mertajam Penang pada 22-23 Oktober 2010. Apa yang akan anda jumpa disitu? [Mean Machines WebPage]

19 October 2010

Apakah Nama Makanan Ini?

Teka - Apakah makanan ini?

Di suatu petang; setelah saya pulang dari Pasar Malam Parit Buntar, saya telah membeli benda untuk makan sebagai supper atau pencuci mulut. Saya letakkan di atas meja makan, seketika kemudian, datang Zikri dengan senyuman manisnya berkata - "Abah, nak makan". Jadi dengan rasa riang sebab Zikri nak makan, saya pun hidangkan benda di atas.


18 October 2010

Qarin - Kembar Setiap Manusia Sehingga Mati

Setiap manusia yang dilahirkan akan didampingi oleh Qarin - Gambar hiasan
As-Salam.
Anda tahu apa itu Qarin? Perkataan Qarin berasal daripada bahasa Arab yang bererti "teman", "pasangan" atau "pendamping". Istilah Qarin kemudian meluas yang memiliki erti roh-roh jahat, yang terdiri daripada makhluk-makhluk halus yang sentiasa mendampingi manusia, sejak seseorang itu dilahirkan sehingga dia meninggal dunia.

Bagi sesetengah kepercayaan pula, Qarin itu dikatakan merupakan uri bayi yang baru lahir. Ia membawa sifat-sifat yang kurang baik untuk bayi; kerana itulah ia dibasuh sehingga bersih dengan garam kasar, limau purut, asam keping dan disiram air mawar sebelum ditanam dengan menggunakan kain putih bersih.

Ada pula mengatakan bahawa Qarin ini ialah jin yang mendamping manusia sejak ia lahir - dengan musababnya menjadi akan penyakit sawan tangis. Sawan tangis dikaitkan dengan gangguan dari makhluk halus yang dipercayai berpunca dari Qarin ini.

Kewujudan Qarin di samping manusia ialah untuk membiasakan, iaitu untuk menggoda atau menyesatkan, sehingga manusia itu tunduk kepada nafsu, yang akhirnya melakukan dosa, tidak kira sama ada dosa itu dosa kecil berpanjangan atau dosa besar seperti membunuh, berzina, makan harta anak yatim dan sebagainya. Cara lain ialah dengan memesongkan iktikad mereka sehingga membawa kepada perbuatan syirik atau murtad.

- Rujukan: Utusan Malaysia 31 Mac 2002 - Soal Jawab Agama Bersama Dr. Amran Kasimin

Ada pula artikel dan pendapat mengatakan bahawa Qarin berada di sebelah kiri kita dan di sebelah kanan kita ialah Malaikat. Qarin akan menyuruh kita melakukan kejahatan dan Malaikat akan membisikkan perkara-perkara kebaikan. Ada satu cerita yang juga mengaitkan Qarin:
Seorang ustaz pernah bercerita... beliau sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Bangi pada malam hari. Dalam perjalanan.. dia bertembung dengan peorang perempuan, berpayung di dalam hujan gerimis. Ustaz ini menghentikan kereta beliau dan menumpangkan perempuan itu balik ke rumah. Sepanjang perjalanan perempuan itu menyatakan bahawa dia seorang pelajar UKM tahun 2. Ustaz ni pun belum berkahwin.. merasa seronok dapat berkenalan dengan pelajar perempuan tu. Tambahan pulak Ustaz ni pun mengajar di UKM. Sampai di rumah perempuan tersebut berpesan supaya tidak lagi dtg ke rumahnya kerana ibunya tidak suka lelaki datang. Balik dari menghantar perempuan tersebut, ustaz ini pun bercerita la pada rakan serumahnya.. dia berkenalan dengan perempuan cantik ni tapi tak berpeluang hendak berjumpa lagi. Hendak dijadikan cerita.. esoknya ustaz tersebut mendapati perempuan semalam tertinggal payungnya. Adalah peluang dia pergi kerumah perempuan tadi.

Sampai dirumah perempuan tu.. ibunya saja yang ada di rumah. Ustaz tu pun bertanya tentang perempuan tadi dan cerita la tentang payung nya yang tertinggal tu. Ibu perempuan tu terkejut.. dan menerangkan bahawa perempuan tu memang tinggal di situ. student UKM tahun 2, tapi telah meninggal 2 tahun yang lalu.

Jika peristiwa itu pernah anda lalui.. atau akan lalui.. jgn terkejut.. kerana apa yang anda jumpa ialah Qarin seseorang yang telah meninggal dunia. Qarin ini akan mengulangi detik detik kematian seseorang serupa seperti yang berlaku setiap malam. Qarin akan memakai pakaian yang serupa.. cth: jika seseorang mati di langgar kereta ketika sedang menahan teksi.. Qarin juga akan dilihat sedang menahan kereta seperti keadaan sebelum seseorang itu mati.


**p.s: sesungguhnya makhluk Tuhan itu dijadikan dalam pelbagai bentuk

Pengumuman Dari PDRM Mengenai Saman Trafik


Alkisahnya ada satu pengumuman penting dari Polis Diraja Malaysia mengenai saman trafik. Pengumuman ini dikeluarkan di laman web PDRM.

Penafian Kadar Kompaun Saman Trafik
Daripada Cawangan Trafik PDRM

Pengguna diminta mengabaikan apa-apa kadar kompaun saman trafik yang disebarkan melalui e-mel. Untuk kadar kompaun saman sebenar, sila rujuk mana-mana Cawangan Trafik berhampiran, portal www.myeg.com.my atau www.rilek.com.my untuk pengesahan.

Lapan Perkara 'Makruh' Bincang Dengan Seorang Lelaki

Ada Topik Yang Tidak Boleh Bincang Dengan Lelaki. Foto: Lensahasrul

Alkisahnya, ada dok tanya saya, apa benda yang buat lelaki melenting dan apa yang lelaki tak suka dengar dari seorang perempuan. Hmmm puas juga nak bagi jawapan, sebabnya lelaki ni tak sama. Ada lelaki ganas, ada lelaki selamba, ada lelaki serius .. dan banyak juga lelaki yang pendiam. Tapi; secara kasarnya saya boleh simpulkan seperti berikut (ecewah .... macam tahu2 je).

17 October 2010

Anugerah dari Marhaen Kacak


Alkisahnya; blog hasrulhassan baru mendapat satu lagi anugerah pemberian ikhlas daripada Marhaen Kacak. Entri mengenainya boleh dibaca di sini [Award untuk Marhaen Kacak - Terharunya]. Sesaja letak sebagai bukti bukan saya suka2 nak letak award ni. Sepintas; terima kasih  kepada Marhaen Kacak kerana menyedari kewujudan blog ini dan memberi perhatian terhadap isi kandungan yang dijaja dalam blog ini. Terima kasih sekali lagi.

Oh ya; kepada yang selalu singgah, ya... saya dah sekali lagi tukar layout. Masuk ni dah kali ke 4 saya tukar sejak menjadikan blog hasrulhassan suatu blog bicara - sebelum ini ia dikenali sebagai sebuah photo blog (yang kini diletakkan di lensahasrul.blogspot.com). Saya harap lepas ni tak tukar dah ... ... hmm .. kenapa yer?



16 October 2010

Fakta Menarik | Mata Bayi yang Comel


As-Salam.
Seronok bila dapat bermain dengan anak-anak kecil dan bayi yang comel. Pandangan mata mereka sangat bersih dan hening. Tak nampak kelam. Semuanya penuh sinar. Tetapi tahukah anda bahawa bagaimana perkembangan mata pada si comel ini.

Pada saat lahir, bayi hanya melihat dunia dengan warna hitam, putih serta gradasi warna abu-abu (kira mcam warna abu rokok la). Bayi kecil yang baru lahir hanya boleh melihat dengan jelas pada jarak 8-12 inci atau 20-30cm saja; jadi jangan harap la anda nak tunjuk benda2 yang melebihi jarak tersebut. Itu sebab hubungan anak dan ibu sangat akrab kerana mereka sentiasa berada dalam jarak dekat. Apabila usia si comel 8-12 minggu, mata mereka mulai boleh mengikuti orang ataupun objek yang bergerak, dan kalau kita tengok si comel akan gerakkan kepalanya untuk melihat objek bergerak tersebut; walaupun saat itu dia sudah boleh menggerakkan matanya. Pada usia 2-4 bulan, so comel dah boleh menggerakkan matanya dengan tidak menggerakkan badan atau kepalanya. Time ini juga, si comel ini dah boleh dan setidaknya mencuba untuk mencapai objek di depannya.



Pada usia 4-5 bulan, otak bayi sudah boleh belajar mengenali benda yang dilihat oleh mata. Ia akan menjadi gambar yang jelas dan memiliki dimensi. Umumnya pada usia 6 bulan ketajaman penglihatan anak-anak sudah berkembang dengan sempurna.

Hmm Maira dah pun lebih dari sembilan bulan .... dia masih lagi mengisut . .. malah memang ligat menegesot bagai mop lantai bergerak; sedangkan kalau ikut 'kembar' nya - dah boleh merangkak. Ada pendapat mengatakan bahwa bayi yang belajar berjalan lebih cepat dari usia seharusnya, mungkin akan kurang mahir untuk menggunakan kedua matanya sekaligus dibandingkan bayi yang banyak merangkak dan menggunakan matanya untuk melihat objek jarak dekat. Pendapat ini mungkin benar, sebab Maira suka kutip sehalus2 benda yang dia jumpa. Dan dia lebih suka mencapai objek2 kecil daripada objek yang besar.



Yahh .. itu serba sedikit cerita mata bayi comel .... dan selit2 skit pasal baby girl saya - Haseena Humaira. So lepas ini kepada yang minat dengan si comel, agak2 la bila bermain dengan baby kecil, dah ada pengetahuan ttg jarak penglihatannya ni; bolehla anda fikirkan cara terbaik untuk bermanja dengan si comel!


**p.s: Saya tak faham kenapa ada orang sanggup buang bayi?

15 October 2010

18SX: Namawee Bersunat?

Namawee Dikatakan Racism - Foto dari KLUE

Anda pernah dengar nama NAMAWEE? Nama sebenar dia adalah Wee Meng Chee (Chinese: 黄明志; pinyin: Huáng​ Míng Zhì​​​​). Lahir pada 1983 di Muar, Johor. Namawee merupakan warga Malaysia berbangsa Cina Hainan. 

Namawee mula menjadi terkenal kerana kontroversi menyanyikan lagu Negaraku dengan cara dia sendiri. Ia meluas apabila ramai melihat Namawee upload video clip tersebut di YouTube. Dia dilabel sebagai menghina Malaysia dengan cara nyanyiannya. Selain lagu Negaraku .. ada banyak lagi klip video dan lagu yang digubah oleh Namawee yang menjadi kontroversi seperti Kawanku yang secara terus mengkritik kaum Cina dan Melayu menerusi lagu tersebut.

14 October 2010

Award dari Hafidzah Hafidz

trophy lawa

http://hafidzahhafidz.blogspot.com/


Terima kasihlah kepada pemilik blog ini yang sudi menganugerahkan award ... weihh WORLD AWARD tu .. ... syuhh syuhhh Mawi ... gi jejauh. Ingat hang je tau world2 ni .. saya pun bleh gak world2.. hehehe. Tak sangka lak leh dapat award ni sbb tak biasa (memalu kucing parsi)... sib baik la tak dalam bentuk yang tegap dan legap... lau tak tahu nak letak mana dalam umah..almari dah penuh dah.

Sapa dia ... macam mana rupa dia .. nih saya kasik tgk rupa sebenar Hafidzah Hafidz .... jeng jeng .... ehemm .... boleh jenguk blog dia untuk ketahui lebih lagi ttg dia; kat situ ada link ke facebook dia jugak. Terima kasihhhhhh yer .....


Spesifikasi Enjin Proton Waja P390 - Mivec 4B**

Variasi Enjin 4B** Mitsubishi

Alkisahnya, Proton baru P390 bakal menggunakan enjin Mitsubishi dari keluarga MIVEC 4B memang sesuatu yang tak disangka. Enjin ini merupakan enjin berkuasa dan menjadi pilihan bagi penggemar2 kereta tanahair - lebih2 lagi kalau nak tinggkat power kereta yang sedia ada - sah2 kereta Proton cth Wira dan Waja. Dari membiarkan pengguna menambah sendiri atau tukar enjin pada kereta2 Proton, maka Proton pun buat keputusan baik terus pasang je enjin ni kat kereta Waja barunya - yang ramai dok kutuk sbb bukan tempatan - haha .. tapi sendiri tak perasan yang diri itu pun tak tempatan ... :P (macam saya jugaklah kot).

Sekilas seperti gambar di atas - gambaran yang bakal anda nampak bila buka boot enjin kereta P390 nanti. Variasi enjin ini dicipta dan merupakan inovasi hasil kerjasama Mitsubishi, Hyundai and Daimler Chrysler dibawah lesen atau kumpulan Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA). Ia merupakan enjin 'double overhead chain driven camshafts' dengan empat injap setiap silinder serta MIVEC pada kedua-dua intake dan injap ezos.

Proton P390a Sedia Untuk Ditempah (Foto Updated)

Proton Waja - P390 Baru (credit to Paultan.org)

Terhangat kini - Proton Waja Baru atau kod nama dia Proton P390 akan dibuka untuk tempahan! Seperti 2 postings saya terdahulu, jelas dan nampak bahawa Proton bakal mengeluarkan kereta untuk menggantikan Waja dan penampilan terbaru ini lebih sinonim dengan penampilan Mitsubishi Lancer terkini.

Gambar-gambar terbaru dan review dari laman web terkemuka PAULTAN.ORG telah mendedahkannya. Menurut Paultan.org; kereta P390 ini akan dikelaskan sebaris atas dari Proton Persona. Sungguh bertuah pihak Paultan.org dapat preview pertama dan melakukan test drive.

12 October 2010

Baby Raya Baby Bergaya Contest


Alkisahnya salah seorang dan antara yang pertama melawat blog ini yang telah meninggalkan jejak di sini (klik) telah menganjurkan satu peraduan di blog beliau. Seperti yang dipaparkan di atas - Peraduan itu bertajuk: "Baby Raya Baby Bergaya Contest". Hadiah memang menarik bagi pandangan mata kasar saya (klik sini untuk lihat hadiah-hadiah).
__________________________________________________________________________
Gambar Zikri dipertandingkan untuk "Baby Raya Baby Bergaya Contest"
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Repost : Bila Sengaja Mengundang Padah!


Anda mengundang padah jika lakukan perkara seperti di atas. Mengapa harus menggadaikan nyawa yang diberi percuma oleh Tuhan? Sayang sekali, ramai antara kita masih lagi dungu dalam hal keselamatan jalanraya. Saya sendiri pernah alami satu peristiwa kehilangan seorang kenalan, juga rakan yang dilanggar disebabkan oleh kes langgar lampu isyarat merah. Kes yang menggemparkan seluruh warga Kampus Kejuruteraan Universiti Sains Malaysia ini pada saya bersifat peribadi kerana saya berada di lokasi - dan alangkah berat hati saya - dengan penuh syahdu terpaksa memaklumkan berita kehilangan kepada semua rakan taulan dan sanak saudara beliau.

Dengan sebab musabab itu, pihak kampus terus melancarkan kempen Keselamatan Jalan Raya dengan menitikberatkan - Patuhi Lampu Isyarat. Saya sendiri terbabit secara langsung (tidak langsung kot!) dalam menjayakan program tersebut.

Saya masih lagi tidak faham mengapa rakyat Malaysia menjadi degil, panas baran dan tidak bertimbang-rasa bila berada di atas jalanraya. Kita dah lancarkan pelbagai program dan kempen namun setiap tahun, statistik kemalangan kita masih tinggi - dan ini melibatkan kehilangan jiwa.

Cute Baby Contest 2010


---------------------------------------------------------------------------------------
Entry ini untuk posting CUTE BABY CONTEST 2010 yang dianjurkan oleh Happy Baby Shop
---------------------------------------------------------------------------------------



11 October 2010

Alkisah Sedapnya Mangga


Saya saja buat entry ni sebagai nak promote blog lensa saya - LENSA HASRUL. Haha .. uhh tamak haloba sampai banyak betul buat blog! Saya saja buat blog khas untuk minat dan hobi saya dalam fotografi di tempat lain. Di situ banyak foto dan gambar berbanding di sini yang banyak merapu.

[Senda Gusi] Surat dari Anak Pak Arab

Rakan-rakan 'Arab' di USM - Foto: HASRULPhoto

As-Salam.
Uhh saja rileks2kan minda lepas baca entry berat dan menyedihkan. Saya fikir anda juga perlu rileks... meh baca lawak ni. Agak-agak la kaya tu kan ... uhh hebat hebat....hehehehe....

Email dari seorang anak Pak Arab yang dok belajar kat Berlin dalam jurusan kedoktoran. Ringkas tapi penuh makna .. hehehee ..

Surat Dari Anak Pak Arab

Jumpa Kawan Lama - Miskhaini Sekon


Hari ini, saya bertemu dengan kawan lama - Miskhaini Sekon - satu sekolah dengan saya dari form 1-3 di Sekolah Menengah Sains Teluk Intan (SEMESTI). Saya jumpa dengan bantuan rakan saya - saudara Zadil Hayat menerusi Facebook. Alhamdulillah, lama saya mencari akhirnya dapat 'bertemu'. Terima kasih.

Photo di atas adalah foto kenangan di zaman sekolah semasa form 3.

**p.s: Satu-satunya kawan lelaki dari sekolah yang cari aku lepas SPM ... walaupun dia sekolah takat form 3.

10 October 2010

Contest Bersama si Kecil


----------------------------------------------------------------------------------------
Entry ini untuk Contest Bersama si Kecil yang dianjurkan oleh CikGayahSpear
-----------------------------------------------------------------------------------------

Ini adalah gambar yang dipertaruhkan untuk contest ini. Ada gambar lain tapi malas nak cari dalam cd, capai mana yang ada dalam hard disk je la. So harapnya cikgayah setuju la dengan entry ini dan membolehkan ia layak.

1- Jadi follower (dah!)
2- Post gambar dengan gambar anak (dah!)
3- Buat link kat sidebar (dah!)

ada apa2 lagi? oh ya .. dah post link kat sini -->http://gayahspears.com/update-senarai-nama-peserta-contest-bersama-si-kecil/

Ok. Terima kasih.

Opps . ... lupa tag 3 orang; yang bertuah adalah:
  1. Miz Mizza
  2. Rapunzel Dada
  3. PuanStoberi


**p.s: adiah contest ni .. RM50!

Lagi Photo Proton Waja Lancer @ Inspira Tersebar!


Alkisah lagi gambar Proton Waja edisi terbaru dispot oleh spy2 yang semestinya ada merata-rata, lebih2 lagi untuk sesuatu yang pastinya sensasi. Saya dapat gambar ini dari satu laman web yang gambarnya dikongsi di satu forum - lowyat.net. Seperti yang digembar-gemburkan, Waja baru ini mengikut rekabentuk (setidaknya luaran) kereta Mitsubishi Lancer.

Bukan setakat itu, Waja versi Lancer ini semakin panas apabila beberapa keping Waja baru dari kilang Proton di Shah Alam juga turut tersebar. Gambar itu menunjukkan bumper depan dan bumper belakang serta sedikit interior kereta Proton Waja baru itu. Difahamkan ia dikenali sebagai Proton Inspira dan akan dikeluarkan dalam 2 versi iaitu 1.8 dan 2.0 liter. Sebelum saya paparkan gambar panas Proton Waja Lancer atau Proton Inspira ini; lihat dulu gambar Mitsubishi Lancer ini yang perghh memang cun meletup kababommm ....  harapnya jangan edisi kali ini hanya lebih kepada rupa atau facelift tetapi bergaya dari segi kualiti pengendaliannya. Dengan ciri-ciri teknikal serta spefikasi yang jitu, apatah lagi dengan sentuhan Lotus - saya percaya keluaran kali ini pasti menambat hati ramai yang skeptikal dengan Proton.


08 October 2010

Proton Panggil Semula Gen 2 dan Satria Neo


Alkisahnya pihak Proton Holdings Berhad telah menarik balik kereta keluarannya iaitu Gen 2 siri 2004-2008 disebabkan masalah yang timbul pada kereta tersebut. Berita ini terkandung dalam akhbar harian utama negara. Suatu tindakan yang saya rasa sangat bijak; seperti juga yang telah dilakukan oleh pengeluar kereta terkemuka sebelum ini seperti Toyota. Pihak Proton telah memanggil semula semua pembeli atau pengguna kereta Gen 2 untuk tindakan susulan. Penarikan ini juga melibatkan satu lagi keluaran Proton Holdings iaitu Satria Neo. Satria Neo seperti mana Gen 2 juga mengalami masalah yang sama.



07 October 2010

Bisnes Oh Bisnes - HNH Biz Enterprise

Pesanan yang siap untuk dipos

Alkisah hari ini dok sibuk melayan tempahan dari pelanggan; biasalah keadaan bila stok baru sampai, terus sahaja buka dan repacking balik untuk memenuhi permintaan dan tempahan yang dah dibuat. Kebanyakkan dari tempahan ini datangnya dari kenalan dan rakan di Facebook. Terima kasih sebab sudi berurusan dengan kami. Kalau ada sesapa nak menempah boleh ke blog niaga kami nanti. Saya akan selitkan kat hujung-hujung entri ni.

Affiliate - Berbisnes Tanpa Produk Sendiri

Termenung Bagaimana Nak Menambah Pendapatan? (Gambar Hiasan)
As-Salam.
Anda nak jadi bos sendiri dalam dunia perniagaan yang boleh membawa anda kejayaan dan kekayaan (9 dari 10 jalan kekayaan!)? Di luar sana, ada banyak perniagaan yang boleh anda ceburi - cuma anda perlu cari pelanggan anda dan niche perniagaan anda sendiri. Saya sendiri ada perniagaan saya sendiri menerusi HNH Biz Enterprise. Walaupun baru bertapak; sedikit-sedikit ... lama-lama jadi bukit. Syarikat yang besar-besar skrang ni pun .. bukan lahir2 jadi besar .. start dari bawah jugak .. kecil-kecilan. Itu sebab kalau anda rasa tetiba saya dok promote sesuatu dalam blog ini maknanya saya dok nak promote produk dari HNH Biz Enterprise ler. :)

Itu kalau ada produk nak jual - yang selalunya kena ada modal besar; bukan untuk mula tapi untuk rolling duit modal. Bagaimana kalau takde produk? kalau dalam dunia internet ini .... ada macam2 cara ... semuanya telah tersedia. Ada yang jual MLM (bukan produk sendiri ni); ada yang guna Ebay (dropship) dan ramai juga yang buat affiliate. Dan paling femes sekali tentulah affiliate.

Apa produk yang selalu dibuat dalam program affiliate ini? Paling paling paling banyak adalah ILMU dan MAKLUMAT. Kerana dua perkara inilah yang selalu dicari bila menggunakan internet. Bila anda ingin mencari sesuatu .. anda akan taip search .. kerana apa? kerana anda mencari ilmu yang anda tidak ada ...anda mencari maklumat yang anda tidak tahu.

Affiliate ini bagus ke tak bagus? Aha ... kalau kena caranya .. memang ia boleh memberikan habuan, pendapatan dan sumber kewangan yang baik kepada anda. Selalunya affiliate ini PERCUMA - kalau dah kena bayar .. itu bukan AFFILIATE namanya - seperti Infinity Downline yang dok kata mereka dok buat Affiliate tapi dok tekan2 dan highlight suruh orang bayar USD25 - ini dah jadi money game!.

Ada banyak contoh affiliate dan yang paling terkenal adalah affiliate Amazon - kedai buku online terbesar di dunia. Aha .. kalau anda ada id dalam Amazon; anda boleh guna widget blogspot untuk promote produk2 dari Amazon.

Tapi persoalan sekarang adalah boleh ke affiliate ini berjaya? Setiap kejayaan dalam apa jua bidang sekalipun adalah bergantung dengan usaha kita. Tanpa usaha kita takkan berjaya. Takkan bulan jatuh ke riba ... kalau ada pun .. buah durian la .. tapi sakitla skit sebab berduri tajam banyak .. itupun kalau dapat disambut!

Jadi mengapa la saya dok bebel ntah apa2 ni .. saya sebenarnya nak promote satu penulisan oleh Zamri Nanyan (penulis adaptasi terkenal mengenai MLM!). Kali ini bukan cerita MLM yang ditulis oleh beliau tetapi program affiliate. Hasil tulisan beliau telah dibuat dalam bentuk Ebook bertajuk: Pakar Affiliate - Panduan Pemasaran Affiliate. Panduan ini dalam bahasa melayu; so ia akan memudahkan pemahaman anda. Anda akan ketahui selok belok bagaimana nak berjaya dalam affiliate terutama cara pemasaran yang patut anda gunakan.






Pakar Affiliate merupakan satu pendedahan pelbagai strategi, teknik dan tip pemasaran produk affiliate yang disampaikan dalam format yang mudah anda fahami – audio dan video.

Secara ringkasnya:

Ada 3 modul semuanya.

Modul #1 - Video Asas Pemasaran Affiliate
Anda diterangkan perkara asas yang anda perlu tahu untuk memahami pemasaran internet tanpa mencipta produk anda sendiri. Ada 5 video yang disediakan supaya ianya lebih mudah untuk anda belajar (tonton dan dengar)

Modul #2 - 5 Kaedah Pemasaran Affiliate Yang Terbukti Berkesan
Ini merupakan rakaman audio tentang 5 cara pemasaran internet yang telah pun terbukti berkesan. Guna cara ini untuk mempelbagaikan cara promosi anda.

Modul #3 - Teknik "Money-On-Demand"
Inilah teknik kegemaran saya. Hantar satu email sebelum tidur, esoknya saya boleh lihat komisyen jualan terhasil. Bayangkan berapa banyak email yang anda boleh hantar sebulan. Kemudian, bayangkan setiap email yang anda hantar bernilai beberapa puluh atau ratus (mungkin ribu) ringgit setiap email. Ianya tidak mustahil kerana ribuan Pakar Affiliate MASIH melakukannya.

** p.s: Saya secara ikhlas tidak menjana pendapatan yang hebat dari affiliate tetapi saya dengan jujur berkata - ia boleh beri anda pendapatan kerana saya pernah menjana pendapatan dari affiliate ini.

06 October 2010

Gambar Amri Menang Contest


Yeah .. Gambar Amri tengah makan ikan keli goreng kat Cameron Highlands ni menang tempat pertama kategori lelaki. Terima kasih kepada penganjur sebab memilih gambar ini untuk menang dalam Kontest Gambar Makan Paling Sedap.

Post mengenai Kontest ini boleh lihat di sini: Bila IntanBerlian Buat Kontest

04 October 2010

Rapunzel Dada Tag Saya untuk Jawab Soalan

Rapunzel Dada (Nurul Hidayah bte Shamsuddin)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Entry ini untuk menjawab tag soalan yang diberikan oleh blogger manis nama Rapunzel Dada. Terima kasih.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------


03 October 2010

Bila Pembantu Rumah Lari ....

Mama dan Humaira ... :) (Gambar sekadar hiasan)

Alkisahnya ada sorang kawan saya bernasib kurang baik, dapat pembantu rumah yang ntah apa-apa. Tak patut betullah pembantu rumah warga indon ni - bukan nak perbesarkan isu tapi ... ishh .. korang semua tahu apa yang pembantu rumah tu buat?

Begini, kawan saya ni dan isteri satu hari tu sibuk dengan meeting di sekolah, so mereka berdua jalankan tanggungjawablah kepada anak bangsa - bagi pastikan yang anak bangsa kita ini lahir bermutu kelak. Meeting punya meeting ambik masa lama - sampailah ke petang.

[Video] iPhone VS jPhone


Alkisahnya .. dah ada lawan yang setara dengan iPhone ni. Nak tahu kesahnya ... boleh tgk video yang saya berikan ni. Lepas tu suka hati koranglah nak komen ke tidak yer.

Video Lawak Mengenai iPhone

02 October 2010

Katalog IKEA 2011 Kini Boleh Diperolehi


Saya baru sahaja dapat Katalog dari IKEA; kalau anda belum tengok lagi, boleh layari dan dapatkan di sini --- KLIK UNTUK DAPATKAN KATALOG IKEA 2011 -- Ianya Percuma, tak perlu bayar sesen pun. Antara isi kandungan di dalam adalah seperti snap shot yang saya berikan ini. Anda kaki shopping - marilah window shopping dahulu dengan katalog yang disediakan ini. Tak perlu susah-susah nak ke IKEA lagi ... cari di sini .. ambik kod dan barulah memburu produk dan barang yang diingini.


Ikea yang mementingkan alam sekitar mengenengahkan konsep kitar semula - termasuk melalui produknya. Usaha murni ini seharusnya dicontohi oleh semua termasuk juga pesaing-pesaing IKEA.

01 October 2010

[Answer] Family Quiz #151 Level 4

Family Quiz #151 Level 4
Ini adalah jawapan bagi set kuiz #151 level 4 ... macam mana? Sama tak jawapan dengan anda?
  1. Apakah itu hipertensi (hypertension)? Tekanan darah tinggi yang berterusan
  2. Ada berapa hari dalam 14 minggu enam hari? 104 hari
  3. Ada berapa digitkah dalam sistem binari? Dua
  4. Berapa harikah kentang akan habis digunakan jika digunakan 12.5 kg sehari dripada 4 setengah tan kentang? 36 hari
  5. Apakah simbol kimia untuk Potassium? K
  6. Apakah kegunaan kiropraktor? Membetulkan tulang belakang untuk melegakan kesakitan
  7. Patagonia terletak di benua mana? Amerika Selatan

30 September 2010

Kelab Upin dan Ipin

Laman Web Kelab Upin dan Ipin

Baru tengok iklan di TV9, yeahh ada uji bakat la kat LES COPAQUE. Tapi tak tahula sampai bila .... sebab Zikri dah sibuk suruh pasang citer Geng - hari2 dok tengok ... Amri lak .. nanti balik dari sekolah . ... tengok lagi. Mereka ni obses sampai skrip dalam cerita Geng pun dah hafal. Lagu Ramli Sarip pun dah leh layan sendiri-sendiri.

Sapa belum jadi ahli Kelab Upin dan Ipin, bolehlah berbuat demikian dengan melayari laman web yang disediakan dan ketahui cara bagaimana nak menjadi ahli kelab. Yang terbaru adalah Jamuan Hari Raya pada 2 Oktober 2010 ini.


Percuma - Keyword Position Check

Cubalah aplikasi ini dengan percuma. Anda boleh check keyword yang anda letakkan dalam blog anda untuk ketahui ranking dalam search engines. Dan anda akan lihat kedudukan blog atau web anda dalam google dan yahoo. Cubalah ...






Keyword Position Check


How are your keywords ranked by the search engines?


Keyword

Domain (example: www.host.com)




Please enter the access code as displayed above.

Access code





Online Keyword Position Check
provide by SEOCentro.

29 September 2010

Awas Penipuan Nuffnang!


As-Salam.
Alkisahnya; kegiatan clicks the Nuffnang Ads akhirnya semakin melarat. Saya sebenarnya dah rasa kegiatan ini sebagai salah lama dah; sejak kes dengan Adsense semasa memula buat blog dulu. Biasalah; bila sumber pendapatan dari blog mula menjadi kegilaan - akibatnya ramai yang jadi gila klik iklan Nuffnang untuk dapatkan komisyen yang diingini. Saya kerap kali blogwalking dan terjumpa situasi di mana para pengunjung minta klik iklan mereka di blog masing-masing. Saya pun pernah didatangkan dengan pengunjung yang memaklumkan bahawa mereka klik iklan Nuffnang dan sebagai balasan mereka mahukan saya ke blog yang mereka buat dan klik iklan yang sama.

Ayoo bila dah ada platform untuk buat duit - dah salah guna la pulak. Lama-lama pengiklan pun malas nak beriklan lagi. Nanti sapa yang rugi? kita juga yang rugi. Saya petik pernyataan ini dari blog Nuffnang (malas nak translate - ada blog yang dah buat translation seperti kat blog Arsenal FC ni. :
Original Post.
We take a break from our regular programming to bring you a community service message about something that is rather worrying to us lately.

As you might already know, there are 2 types of Nuffnang campaigns that bloggers may earn from: Metered Cost per Impression (mCPM) Campaigns, which pay according to the number of blog visitors who view the ads running on blogs; and Cost-Per-Click (CPC) campaigns, which pay bloggers based on the number of clicks generated on the ads.

We’ve noticed that certain groups have been engaging click fraud, which is defined as clicking on CPC advertisements intentionally just to generate earnings for a blog’s owner. We understand that some of you may just be anxious about earning some side income from displaying the banner ads, but do note that this is in fact a violation of our Terms & Conditions under Section 6.

Among some of the actions which constitute click fraud are;
  1. clicking on other bloggers’ ads and leaving a comment behind asking/hinting to the owner to click on their ads back
  2. asking for blog visitors’ help to click on the ads
  3. registering a large number of blogs and clicking on ads on each of them
  4. repeatedly switching to a different IP to click on own ads

Banner ads spaces are bought by advertisers to promote their advertising campaign. Ads are are only supposed to be clicked on if the viewer is interested to find out more about the advertising campaign, not for the intention of earning extra money. Merely clicking on banner ads for the intention of earning extra money would jeopardize the effectiveness of a campaign. It may seem harmless, but click fraud benefits no one in the long run because should this situation worsen, the frequency of ad campaigns might be significantly reduced as advertisers will be selective to only advertise on blogs with no records of click fraud, reducing the number of ad space available to advertisers.

Our system is capable of tracking these actions mentioned above, which are documented and if necessary, be used as evidence for any legal purposes. In the past, Nuffnang has suspended and banned various individuals and groups for involved with this offence. However, as the number of bloggers who engage in click fraud has been growing in an alarming rate within our community, we are forced to be more vigilant to bring this to an end. We would take the necessary action to preserve the quality of blogs and ad space available to advertisers so other members of the community are not affected by those who engage in click fraud.

We realize that many Nuffnangers may not be aware that they might unintentionally be involved with click fraud, therefore we ask that you please help us spread the word. If you are aware of any of your friends or other Nuffnangers who have been engaging in such acts, we would appreciate it if you could kindly educate them on the harms of engaging in click fraud activities.

Thank you for your attention. 

Say NO to click Fraud.

28 September 2010

معرض للقطارات ببرلين


أول قطار بخار ألماني يتحرك بسرعة 25 كم/ساعة (الجزيرة نت)

Just testing how this is work for SEO and search engines. Hehehe.. saja je ngengada.. tiada kaitan dengan idup dan yang mati. Kalau sesapa leh translate ni lagi bagus.

Source: Al-Jazeera
Copyright 2010-2014 HASRULHASSAN.COM™. Originally by Templateism | Memberi Untuk Bermanfaat | Read Disclaimer